Nå kan du ikke lenger automatisk videresende e-post fra UiO

Fra 1. september forsvinner muligheten til å automatisk videresende epost fra UiO til en epostadresse utenfor UiO. Bakgrunnen er Revidert reglement for elektronisk kommunikasjon.

UiO har besluttet at det fra 1. september ikke lenger skal være tillatt å sette opp automatisk videresending av e-post til en ekstern e-post.

Det innebærer at ansatte ved Klinmed ikke kan sette opp automatisk videresending av e-post til en sykehusadresse eller andre eksterne e-postleverandører som gmail, hotmail eller lignende.

Krav til informasjonssikkerhet

Ansatte ved UiO vil fra tid til annen behandle personopplysninger og annen informasjon som setter krav til informasjonssikkerheten. UiO må ha kontroll på disse opplysningene for å sikre at personvernet og andre viktige interesser ivaretas.

Dersom din e-post automatisk videresendes ut av UiO sitt e-post-system kan vi ikke garantere for at personopplysningene behandles sikkert i alle ledd, og det vil gjøre det vanskeligere å håndtere eventuelle avvikssaker.

Revidert reglement for elektronisk kommunikasjon

Årsaken til endringen er innføringen av ny versjon av reglement for elektronisk kommunikasjon ved UiO, som ble vedtatt av universitetsdirektøren 1. mars 2017.

Den nye versjonen presiserer at funksjonaliteten for automatisk videresending av e-post til ekstern e-postleverandør ikke lenger kan benyttes. Klinmed-ansatte må altså i stedet lese UiO-mailen sin enten via en UiO-PC, via web-mail eller på telefonen sin.

Reglementet gjelder for ansatte og tilknyttede som utfører arbeid for UiO og som får e-postkonti. Studenters e-post omfattes ikke av regelen.

Hvis dette gjelder deg, skal du ha fått et varsel av USIT 1. juni. Hvis du ikke har skrudd av automatisk videresending innen 1. september 2017, vil USIT skru det av for deg.

Publisert 21. juni 2017 15:18 - Sist endret 3. des. 2021 14:20