Dag Kvale kandidat som ny instituttleder ved Klinmed

I lederteamet tar han med seg Shuo-Wang Qiao som nestleder OUS og stedfortreder instituttleder og Torbjørn Omland som nestleder Ahus og leder Campus Ahus.

Disse tre stiller som kandidater til ny ledelse ved Klinmed. Fra venstre Torbjørn Omland, Shuo-Wang Qiao og Dag Kvale. Foto: Øystein Horgmo.

Komplementær ledersammensetning

Teamet har samlet lang og variert forsknings- og undervisningserfaring, med forankring i gode forskningsmiljøer og ledererfaring fra alle tre institusjoner på institutt-, klinikk- og avdelingsnivå.

– Jeg føler at vi dekker et vidt spekter av universitetsfunksjoner og erfaringer og at vår sammensetning gir oss gode forutsetninger for å nå hovedmålene vi har satt oss, sier Kvale.

Dag Kvale er professor og leder ved Infeksjonsmedisinsk avdeling og er særlig interessert i immunforsvaret ved kroniske infeksjoner. Han har sittet som forskningsleder i Medisinsk klinikk før han ble avdelingsleder.

Torbjørn Omland er professor ved Klinikk for indremedisin og laboratoriefag og spesialist i indremedisin og hjertemedisin ved Ahus. Han har tidligere vært nestleder ved Klinmed i perioden 2010-2014 under Ivar P. Gladhaug.

Shuo-Wang Qiao er førsteamanuensis og basalforsker ved Avdeling for immunologi og transfusjonsmedisin ved Klinikk for laboratoriemedisin. Hun gleder seg til å bli bedre kjent med organisasjonen som nestleder.

– Det er mye arbeid og ansvar forbundet med å sitte i instituttledelsen, men det er også viktig for veldig mange at stillingene fungerer godt, både instituttlederstillingen men også nestlederstillingene, sier Omland.

– Torbjørn og jeg kommer fra kliniske tranlasjonsforskningsmiljøer og det å få med Shuo-Wang med sin bakgrunn fra et mer basalrettet laboratoriemiljø komplementerer veldig godt, mener Kvale.

Symbiose mellom Klinmed og sykehusene

Instituttlederteamet har som et hovedmål å gjøre instituttets medarbeidere gode som undervisere og forskere, med god støtte fra instituttledelsen og det administrative støtteapparatet ved Klinmed. De fremhever at de er opptatt av kontinuitet fremfor å gjøre store endringer i første omgang.

– Vi er opptatt av hovedleveransen vår, som er både forskning og undervisning. Vi ønsker dessuten å styrke samarbeidet mellom OUS og Ahus og integreringen mellom sykehuset og universitetet, sier Omland.

Teamet vil at Klinmeds unike symbiose med universitetssykehusene OUS og Ahus skal gi synergieffekter for alle de tre institusjonene.

– Jeg kommer fra en av de største klinikkene hvor det virkelig er en symbiose mellom UiO og OUS med nærmest 50-50 fordeling i alle trinnene, fra stipendiater til ledelse. Vi ser at universitetsfunksjonen ofte blir litt glemt i OUS-verden i og med at vi sitter fysisk på sykehuset. Så det å tydeliggjøre lederansvaret og hele organisasjonen er et av hovedpunktene våre, forklarer Qiao.

Spennende med stor bredde på Klinmed

Ledertrioen vil støtte toppforskningen ved Klinmed, men er også opptatt av å ikke glemme breddeaspektet ved instituttet.

– Det som er gøy med Klinmed er at det er så mange gode, varierte og spennende akademiske miljøer her. Vi ønsker å få frem virkelig gode undervisere med forskningserfaring i alle fag, men med det betydelige spennet som instituttet skal undervise i kan vi ikke kreve at alle miljøer skal være fremragende forskningsmessig. De virkelig sterke miljøene i Klinmed klarer seg og er ekstra flinke til å skaffe midler på egen hånd. Vi gleder oss til å bli kjent med bredden i organisasjonen og bidra til å fasilitere akademisk kompetanse i alle medisinske fagområder, sier Kvale.

– For oss er det viktig å ha en balanse, både støtte de sterke miljøene med forskningsstøtte så de ikke forsvinner til sykehusene, men også se alle miljøene og bidra der, legger Qiao til.

Velges i fakultetsstyret

Da det innen fristen kun var kommet inn ett forslag til instituttlederteam, vil valget foretas av de valgte medlemmene i fakultetsstyret ved Det medisinske fakultet, i henhold til valgreglementet § 26, pkt 2. Neste møte i fakultetsstyret er tirsdag 6. november.

Blir teamet valgt vil de tiltre 1.1.2019, samtidig med nytt dekanat. Trioen ønsker å ta utgangspunkt i dekanatets valgprogram og bli kjent med premissene for eksisterende årsplaner, budsjett og prioriteringer, både på institutt- og fakultetsnivå.

– Det nye Dekanatet ønsker at instituttene selv skal ha ansvar for egne økonomiske ressurser. Dette gir oss handlingsrom til å legge egne prioriteringer og målsetninger for Klinmed fremover, sier Kvale.

Valgplattform

Her kan du lese Team Kvales valgplattform for 2019-2022.

Publisert 31. okt. 2018 14:33 - Sist endret 1. nov. 2018 12:31