Valg av instituttledelse 2022

Høsten 2022 skal det velges instituttledelse ved Institutt for klinisk medisin for perioden 01.01.2023 til 31.12.2026. Det skal foretas samlet valg av instituttleder, nestleder OUS/stedfortreder instituttleder og nestleder Campus Ahus/leder Campus Ahus. 

Instituttledelsen ved Institutt for klinisk medisin

Instituttleder har det øverste ansvaret for instituttets forskning, undervisning, formidling og innovasjon i nært samspill med fakultetet og samarbeidende sykehus. Instituttleder har ansvar for faglig ledelse, økonomistyring og personalledelse. Oppgavene omfatter både langsiktig planlegging og løpende drift. Instituttleder rapporterer til dekan ved Det medisinske fakultet. Instituttet har en nestleder OUS Og en nestleder Ahus. Nestleder OUS er instituttets stedfortreder. Nestleder Ahus er leder av Campus Ahus. I tillegg har instituttleder et valgt instituttråd som rådgivende organ.

Du finner mer informasjon om instituttleders ansvar og oppgaver i stillingsbeskrivelsen samt i § 4 og § 5 i Normalreglene for institutter hvor henholdsvis instituttleders rolle og stedfortreders rolle beskrives.

Valgbarhet

Valgbar til instituttleder ved Institutt for klinisk medisin er alle fast vitenskapelige ansatte i minst halv stilling, samt ansatte i professor II-stilling.

Valgbar til nestleder OUS/stedfortreder instituttleder er alle fast vitenskapelige ansatte i minst halv stilling, samt ansatte i professor II-stilling ansatt ved Klinmed-OUS.

Valgbar til nestleder Campus Ahus/leder Campus Ahus er alle fast vitenskapelige ansatte i minst halv stilling, samt ansatte i professor II-stilling ansatt ved Klinmed Campus Ahus.

Slik kan du stille til valg

Det  skal foretas samlet (felles) valg av instituttleder, nestleder OUS/stedfortreder instituttleder og nestleder Campus Ahus/leder Campus Ahus. Et forslag på team må derfor inneholde navn på kandidater til både instituttlederstillingen og de to nestlederstillingene.

Et forslag ved valg av instituttleder/stedfortreder for instituttleder skal være underskrevet av minst fem personer med stemmerett. Ingen kan underskrive på mer enn ett forslag til samme verv.

Forslag sendes til valgstyret@klinmed.uio.no.

Hvem kan fremme forslag

Ansatte med stemmerett og studenter registrert ved instituttet har forslagsrett. 

Foreløpig tidsplan

Endelig tidsplan for valget foreligger i april/mai. Det kan likevel være verdt å merke seg følgende allerede nå:

  • Forslagsfrist vil være i august/september 2022
  • Valget vil pågå i oktober/november 2022 

Valget vil bli gjennomført i henhold til gjeldende reglement

Valget vil bli gjennomført i henhold til Valgreglementet ved UiO, Utfyllende regler for valg av instituttleder ved Institutt for klinisk medisin, samt Normalregler for institutter.

Valgstyret

Instituttets valgstyre har ansvar for at valget gjennomføres i henhold til reglementet. Valgstyret treffer alle avgjørelser som ikke er tillagt annet organ i forbindelse med valget.

Valgkomitéen

Det er oppnevnt en valgkomité for instituttledervalget. Komitéen består av følgende medlemmer:

Marianne Midthus Østby er sekretær for valgkomitéen. E-post: m.m.ostby@medisin.uio.no

Du kan også gi innspill til kandidater til valgkomiteen

Hvert medlem av valgkomitéen har selvstendig forslagsrett. Dersom du har innspill til valgkomiteen, kan du sende en e-post til valgkomiteen@klinmed.uio.no.

 

For spørsmål, vennligst ta kontakt med valgkomitéens sekretær Marianne Midthus Østby. E-post: m.m.ostby@medisin.uio.no.

Emneord: Instituttledervalg
Publisert 8. apr. 2022 11:09 - Sist endret 4. mai 2022 13:56