Ny vår for fakultetet!

Med denne første utgaven starter vi altså med månedlige nyhetsbrev til fakultetets ansatte, og vi (Solveig, Svein og Morten) vil gjennom denne spalten skrive litt om store og små ting som skjer på fakultetet. Vi har nå sittet i våre stoler i litt over et år og føler oss passe varme i trøya.

Da vi startet var oppgaven å ta fatt på realiseringen av fakultetets strategi som ble utarbeidet under ledelse av forrige dekanat. Dette er et utmerket dokument som gir tydelig retning og klare ambisjoner for Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet. Det har skjedd mye i løpet av det siste år og her tar vi med noen høydepunkter:

Endringsmiljøer

I 2013 gjennomførte vi første runde av faglige prioritering og ni såkalte endringsmiljøer er nå under etablering. Andre runde er i gang og utlysingen ble sendt til instituttene i slutten av mars. Vi lærte mye av fjorårets prosess og ser frem til nye forslag fra fagmiljøene.

Ny lærerutdanning

Høsten 2014 starter fakultetet, i samarbeid med Det utdanningsvitenskapelige fakultetet (UV), en ny utdanning av  realfagslektorer. Omlegging av denne utdanning omfatter bl.a. faglig reorientering, herunder implementering av ”Computing i Science Education”, og økt satsing på realfagsdidaktikk.

Kommunikasjonsstrategi

Rekruttering er viktig på alle nivåer og fakultetets kommunikasjonsstrategi, som ble vedtatt i fakultetsstyret 7. april, har fokus på rekruttering selv om også andre kommunikasjonsoppgaver også er godt dekket, for eksempel forskningsformidling. Mye er satt i gang allerede og en av de tingene vi er særlig fornøyd med er kontakten som er oppnådd med realfagslærere i videregående skole.

Et stort antall lærere har bestilt og fått klassesett av Apollon – Realfag spesial, som ble utarbeidet i fjor høst. Åpen dag var også en suksess med flere besøkende elever til våre presentasjoner og ”stands” i Vilhelm Bjerknes hus enn noen gangtidligere.

Infrastruktur

En store oppgave for fakultetets enheter har vært og er investeringer i infrastruktur for forskning (og utdanning). Av UiOs samlede ekstraordinære investering på 110 mill.(!) gikk 48 mill.(!) til fakultetet.

Samtidig med at disse investeringene gjennomføres innfører vi altså den omtalte leiestedmodellen som gjør det mulig på enklere måte å avskrive utstyr på eksternt finansierte prosjekter. Vi ser frem til at dette opplegget skal fungere i tråd med hensikten, noe som over tid vil gi enhetene større handlingsrom knyttet til utstyrsinvesteringer.

Vi har valgt å trekke frem disse fire sakene i denne første utgaven av nyhetsbrevet, men som mange vet er vi også i gang med et omfattende arbeid for revitalisering og restrukturering av vår portefølje av studieprogrammer på bachelor og masternivå, en EU-strategi ble vedtatt i fakultetstyre den 7. April og vi lanserer i disse tider, sammen med Eiendomsavdelingen, en konseptutredning for arealbruken på nedre/østre Blindern.

Alt dette og mer til vil vi komme tilbake til i denne spalten.

Vennlig hilsen

Solveig Kristensen, Svein Stølen og Morten Dæhlen

Emneord: Dekanatet, Rekruttering, Forskning, EU, Endringsmiljøer, CSE, Infrastruktur, Åpen dag, Investeringer, EU-strategi Av Solveig Kristensen, Svein Stølen og Morten Dæhlen
Publisert 24. apr. 2014 20:08 - Sist endret 2. des. 2016 10:42