MN-Nytt nr. 11: 17. august 2023

Velkommen til nytt semester

Sommeren er over og vi ønsker velkommen til nytt semester! Denne høsten tar vi imot 2123 nye bachelor- og masterstudenter som vil studere realfag og teknologi ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet. Det gleder vi oss til!

Welcome to the new semester!

Summer is over, and we welcome you to the new semester! This fall we are welcoming 2123 new bachelor's and master's students who will be studying science and technology at the Faculty of Mathematics and Natural Sciences. We are excited about this!

UiO-professor Stenseth blir medlem i prestisjetung organisasjon

Nils Chr. Stenseth blir tiende norske medlem av EMBO, The European Molecular Biology Organization.

Call for Applications for CAS Research Grant

Senter for grunnforskning (CAS) inviterer vitenskapelig ansatte til å sette sammen en internasjonal forskergruppe og søke prosjekter for skoleårene 2025/2026.

The Centre for Advanced Study (CAS) invites researchers to pursue excellent, fundamental, curiosity-driven research in Oslo during the 2025/2026 academic year. Assemble your international dream team of prominent researchers and apply for a research stay at CAS.

Løpende søknadsmottak for FRIPRO innføres fra høsten – og nå er foreløpige utlysninger tilgjengelig på nett (forskningsradet.no)

I februar ble det vedtatt flere viktige tiltak for å redusere antall søknader og begrense ressursbruken hos søkerne og i Forskningsrådet. Fra høsten av innføres løpende søknadsmottak og -behandling for FRIPRO. Foreløpige utlysninger er nå tilgjengelige, og fra midten av oktober åpnes det for å sende inn søknader.

Introduksjon av GPT UiO – Kunstig intelligens med personvernfokus

Nå kommer snart GPT UiO. Chat i vei innenfor personvernforordningen, og vær trygg på at det du legger inn, ikke blir gjenbrukt av andre. Men du må fortsatt passe på hvordan du bruker det du får til svar.

Introducing GPT UiO – Artificial intelligence with a privacy focus

GPT UiO is coming soon. Chat within the privacy regulations, and rest assured that what you enter will not be reused by others. But you still have to be careful how you use what the AI sends you as a response.

Circle U. Seed Funding Scheme 2023

Circle U ønsker å støtte akademikernes prosjekter på tvers av institusjonene i Circle U-alliansen. Vitenskapelig ansatte og studenter er velkomne til å søke.

The objective of the Circle U. seed funding scheme is to foster new collaborations across institutions in the Circle U. alliance. It is a mechanism that provides academic and research staff and students with opportunities to develop projects across the alliance, to strengthen the alliance and to drive bottom-up initiatives.

Autotekst: KI-drevet automatisk teksting på norsk

Visste du at IT-avdelingen på UiO har utviklet et av de beste verktøyene for automatisk teksting på norsk? Her får du omformet tale til tekst, enten det er et intervju du har tatt opp du vil ha i tekstform, eller om det er undervisningsvideo du må ha tekstet for å oppfylle lovkravet om universell tilgjengelighet.

The new Autotekst is out: Precise and simple automatic captioning

Finally, we have a good and user-friendly automatic speech-to-text tool. It works very well in Norwegian, can translate automatically into English, uses AI technology, and does not send data out from the UiO servers.

Fra Forskningsrådet

Endring av Forskningsrådets porteføljestyresystem er vedtatt

Forskningsrådets styre vedtok 6. juni en endring av Forskningsrådets styresystem. Antall porteføljestyrer reduseres fra 16 til 11, porteføljestyrene får nytt mandat og det er vedtatt delegering av ordningene som nå ligger under Styret.

REAL kunst

REAL kunst er MN-fakultetets gjestekunstner-program, der vi inviterer kunstnere til å arbeide kreativt sammen med forskere.

REAL art

REAL art is the artist-in-residence program at the faculty of mathematics and natural sciences, where we invite artists to work creatively together with researchers.

UiO inngår innovativ, bærekraftig cateringavtale

Nå blir bærekraftig mat standardalternativet når man bestiller catering. UiO har inngått avtale med fire leverandører.

UiO-podkast: Sofies grønne skifte

En ganske nøktern podkast om klima og natur fra UiO

Logo for Universitetsplassen: UiO-podcast
Du kan spille av podcasten her eller der du ellers hører podcast.

Tips oss

MN-nytt sendes ut til alle ansatte på MN hver annen uke. Tidligere ansatte og andre som ønsker MN-nytt kan abonnere.

Abonner på nyhetsbrevet

Har du innspill til saker som kan være aktuelle for nyhetsbrevet?

Send en epost til nettredaktor@mn.uio.no