MN-Nytt nr. 3 2023

UiO er framleis i Europas meisterliga (Uniforum)

Universitetet i Oslo er på tjuandeplass av Europas mest synlege universitet på nett. I Norden tar det bronseplassen, viser januar-rangeringa frå Webometrics hos det spanske forskingsrådet.

Studiekvalitetsmidler og CCSE-midler

MN-fakultetet lyser hvert år ut studiekvalitetsmidler til instituttene til prosjekter for utvikling av studiekvaliteten. CCSE (Center for Computing in Science Education) lyser samtidig ut midler til integrasjon av databeregninger i undervisningen.

Frist for å søke midler: 15. februar 2023

Sosiale medier: Samarbeid om Instagram

Hvordan bli kreftforsker? Møt ukas student eller bli med på quiz, for å nevne noe! MN er på Instagram, og får stadig flere følgere. I mars 2022 fikk vi inn to MN-studenter til å jobbe med kontoen vår @unioslo_mn, i tett samarbeid med Kommunikasjonsseksjonen på fakultetet. Målet er å nå flere søkere samt bygge omdømme og inspirere nåværende studenter. Søkerundersøkelsen til UiO viser at søkerne helst vil ha innhold fra UiO på Instagram når de kan velge blant de ulike sosiale mediene.

Vi er alltid på utkikk etter inspirerende historier, studenter og ansatte, og vil gjerne samarbeide med instituttene om godt innhold for å utvikle både Instagram og Facebook-kontoene våre videre. Sjekk oss ut og ta kontakt med Hilde Omberg for innspill eller en samarbeidsprat.

UiO-tilsette skaffar seg mest praktisk informasjon gjennom e-post og For ansatte-sidene (Uniforum)

E-post er det viktigaste verktøyet for å skaffa seg informasjon om interne rutinar og prosedyrar på Universitetet i Oslo. For ansatte-sidene og kollegaer er to andre viktige kjelder, viser ei undersøking Opinion har gjort for UiO.

Forskningskommunikasjon som politikk, praksis og forskningsfelt

Hva snakker vi egentlig om når vi snakker om forskningskommunikasjon – og hva bør vi snakke om?

Tid og sted: 9. feb. 2023 18:00–19:30, Domus Bibliotheca

Darwin Day 2023: A multidisciplinary approach to save the common Scandinavian marine waters

This year's Darwin Day covers the Skagerrak, Kattegat, and Oslofjord initiative: Using genomics, evolution and ecology for knowledge-based management of the critically endangered Skagerrak, Kattegat and Oslofjord Area.

Time and place: Feb. 13, 2023 10:15 AM–2:50 PM, Vilhelm Bjerknes' hus, Auditorium 5, Blindern

Universell utforming av dokumenter

Dette kurset er for deg som publiserer dokumenter på uio.no, Canvas eller Inspera.

Tid og sted: 14. feb. 2023 10:00–11:30, Zoom

UiOs vinteraktivitetsdag 16. februar 2023

Vinteraktivitetsdagen er satt av til kollegial utendørs aktivitet for alle ansatte ved Universitetet i Oslo. Dagen kan benyttes til forskjellig utendørs aktivitet. Inviter med deg en kollega ut på ski, skøyter, sykkel eller til fots. Man kan bruke hele eller deler av dagen til dette.

All deltakelse på Vinteraktivitetsdagen krever påmelding - og må avklares med nærmeste leder. Vi trekker premie blant alle deltakere.

The UiO Winter Activities Day 16th of February 2023

The winter activities day is an annual event, organized by UiOBIL, and offered to all employees of the UiO.

Participation on the day, must be approved by the nearest supervisor.

Skrivekurs for forskere i Oslo (forskning.no)

Tirsdag 7. mars arrangerer forskning.no heldags skrivekurs for formidlingsglade forskere i sine lokaler på Torshov i Oslo.

Oppslagstavle: Bruk av bilder på nett og fakultetstyrevalget

Fakultetsstyrevalget

Det skal gjennomføres valg av nye representanter til fakultetsstyret ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet. Nå kan ansatte og studenter foreslå kandidater.

Nominasjonsfristen er 27. februar kl 12.00.

The Faculty board election

Elections of new representatives to the faculty board at the Faculty of Mathematics and Natural Sciences will be carried out. Now employees and students can propose candidates.

The nomination deadline is 27 February at 12.00 (noon).

​​​​​​Opphavsrett og kreditering: det du må vite om bruk av bilder på UiOs nettsider

Pass på at du ikke bryter loven! Du må alltid vite om du har tillatelse til å bruke et bilde på uio.no - det inkluderer bilder i dokumenter vi deler gjennom uio.no. Det gjelder både bilder, video og lyd.

Copyright and photo credit: information you should know about the use of images on UiO's websites

Make sure you are not breaking the law! You must always know whether you have permission to use an image on uio.no - this includes images in documents shared through uio.no. It concerns both images, video and sounds.

Titan anbefaler

Justisministeren hadde TikTok på telefonen – hvor farlig er egentlig slike apper?

Etter mye medieomtale fjernet ministeren TikTok på jobbtelefonen. Er det en spionapp eller uskyldig underholdning?

Professor Glad

Statistikkprofessoren som lever opp til navnet sitt

Tips oss

Abonner på nyhetsbrevet

Har du innspill til saker som kan være aktuelle for nyhetsbrevet?

Send en epost til nettredaktor@mn.uio.no