OD-nytt uke 24

Hold deg oppdatert på nyheter fra dekanatet, IKO og IOB.

Dekanatet

Denne uken har vært preget av avslutning av studieåret med siste innsats for å få alle pasienter klare før ferien, ansatte har jobbet på spreng med sensurering og administrasjonen jobber på spreng for å få alt klart til neste høst.

OD er en viktig leverandør av formell kompetanse innen odontologisk videreutdanning.
Vårens kompetansekurs i implantatprotetikk er akkurat avsluttet. Det er fortsatt et svært populært kurs med deltagere fra hele landet, som består av to samlinger og flere digitale møter med kasuspresentasjoner.

Autorisasjonskurset for sedasjon og lystgass ble avsluttet med del 3 denne uken. Deltagere var tannleger fra hele landet og flere av våre egne spesialistkandidater. Del 1 var en uke i januar, så har de hospitert 40 timer på anestesiavdeling på sykehus før de denne uken avsluttet med 4 dager med undervisning, pasientbehandling og eksamen.

I samarbeid med NTF er UiO det eneste stedet i Norge der disse kursene blir holdt. De er begge svært viktige kurs for at pasienter skal sikres god behandling i hele landet. Jeg takker for stor innsats fra alle ansatte på protetikkavdelingen og barneavdelingen.

Bildet kan inneholde: medisinsk utstyr, helsepersonell, helsevesen, medisinsk assistent, medisinsk.
Pasienten ble godt ivaretatt på lystgasskurset: Foto: Anne Rønneberg.

Helt ferie er det ikke enda, i neste uke er det bachelor- og masterpresentasjoner. Masteroppgavene blir presentert tirsdag 18. og onsdag 19. juni, og bacheloroppgavene presenteres onsdag 19. juni.

På fredag er det klart for vitnemålseremonien, og jeg vil rette en takk til studieseksjonen med Nina Soelberg Johnsen i spissen for å lede arbeidet med å få denne seremonien i havn.

Til slutt vil jeg minne om at vi skal feire at OD fortsetter som eget fakultet. Jeg håper mange vil spise kaker og drikke bobler (med og uten) sammen med oss tirsdag 18. 6 kl. 15.30.

IKO

Bildet kan inneholde: produkt, teknologi, datamaskin, begivenhet, jobb.Det er mye aktivitet denne uken, både på huset, men også utenfor. Gerald Torgersen deltar på European Academy of DentoMaxilloFacial Radiology.

Avdeling for tannpleievitenskap ved Heidi Karlstad (tannpleier/BA klinisk ansvarlig klinikk voksen) har vært på en dags lærerutveksling ved Københavns Universitet denne uken. Lærerutvekslingen er gjennom Nordplusprogrammet, og ble avtalt under Nordplus nettverksmøte tidligere i år. Hensikten er å få bredere erfaring og kompetanse av OSCE-test/eksamen da København har lang erfaring med denne test/eksamensformen. Denne uken gjennomfører de OSCE-eksamen for sine bachelorstudenter og Heidi har fått lov til å være med på eksamensdagen. Dette er nyttig erfaring for tp.vit fagavdeling og BA-studieprogrammet - både faglig, på gjennomføring og hvordan vi kan ivareta studentgruppen på en god måte ved en slik test/eksamensform.

Informerer også om at Leganto som er UiOs digitale pensum-/litteraturlistesystem får nytt brukergrensesnitt.

Odontologikafeen har åpent t.o.m. torsdag 20. juni. Sommerstengt fra fredag 21.juni t.o.m. 9. august.

Minner om at det i uke 26  skal ryddes i garderobene.  Alle må sørge for at skapene som ikke lenger brukes er tømt. Dere som beholder garderobeskap, husk å sette på navnet ditt.

Mandag 24. juni vil det bli avholdt en brannøvelse ved fakultetet, og det vil ikke være klinikk etter klokken 12 denne dagen. For de av dere som ikke har tatt ut ferie, er det obligatorisk oppmøte.

Onsdag 26. juni fra kl. 12.00 til 16.00 i rom 140-141 er det seminar for de av våre førsteamanuenser ved fakultetet som ønsker å vite mer om hvordan man søker opprykk.

Avslutter med å gratulere Andreas Koutroulis som disputerte denne uken.

Bildet kan inneholde: smil, anlegg, tre, gest, samfunnet.
Stolte veiledere er Håkon Valen og Pia Titterud Sunde. Foto: Privat

IOB

Byggeplaner ved Rikshospitalet

Fra juni 2024 - desember 2025 legges Sognsvannsveien om, som betyr nye bussholdeplasser, nye avkjørsler og ny rundkjøring v/Gaustadalléen. Det blir også omlegging av gang og sykkelvei: Gangvei fra Ring 3 retning Domus Athletica skal gå over parkeringsplassen. Fra september/oktober blir det buss for trikk fra John Collettsplass, og ny endeholdeplass for kommende 6 år blir Gaustadalléen. Til neste år blir det en del graving nær vårt bygg (ved buen i fasaden).

Annet ved IOB

Etter to måneder er det slutt på tropevarmen i gangen ved våre ultrafrysere. Nytt kjøleanlegg er satt i drift og sirkulerer luften langt bedre enn det forrige. Også de to mindre kjølerommene har fått nye kjølesystem, som bruker CO2 gass til nedkjøling.

Takk til Ewa Lepiarczyk og Marta Majewska som presenterte på onsdagsseminaret denne uken: Application of whole transcriptome analysis in various scientific research. Ewa og Marta er gjesteforskere hos oss i sommer og jobber ellers ved Department of Human Physiology and Pathophysiology, School of Medicine, Collegium Medicum, University of Warmia and Mazury in Olsztyn, Poland.

Bildet kan inneholde: duppeditt, engineering, moro, fritid, teknologi.

Protokoller og møter

Publisert 14. juni 2024 15:03 - Sist endret 14. juni 2024 15:03