Demens tema for neste «Hjernen i sentrum» - og serien fortsetter til høsten

Serien «Hjernen i sentrum» har trukket et stort publikum i vår. 1. juni møter du blant annet Ingebrigt Steen-Jensen, reklamemannen, som selv har demens, og psykologiprofessors Anders Fjell, som kan mye om temaet. Og serien fortsetter i høstsemesteret.

Seminar om demens på Domus Bibliotheca

Hjerneseminarene har trukket fulle hus denne våren. Her fra seminaret om søvn i april (Foto: Gro Lien Garbo)

Men først om neste arrangement 1. juni, som alltid i UiOs nye storstue Domus Bibliotheca i sentrum:

Vi vet at det blir flere demente og at andelen som har demens øker kraftig med alderen. Hva er det som forårsaker demens? Hvor går grensen mellom å være distré, glemsk og dement?  Og hvordan kan demens forebygges?

Samtale og kunnskapsutveksling står sentralt i disse arrangementene. 1. juni møter du  Geir Selbæk, professor og forfatter av den populærvitenskapelige boken "Demens", Linda Hildegard Bergersen, professor ved Odontologisk fakultet, Anders Fjell professor ved Psykologisk institutt og forfatter og reklamemann Ingebrigt Steen Jensen, som er rammet av demens. Kaja Nordengen, som lege og forfatter av blant annet "Hjernen er stjernen" er ordstyrer og vil også fortsette i høst.

Ideen til serien unnfanget på SV

Deltakerne i panelet på søvnseminaret var f.v. Sandra Lyng, Harald Hrubos-Strøm, Kaja Nordengen og Anders Fjell fra PSI, som også skal delta på seminaret om demens (foto: Gro Lien Garbo)

I vårsemesteret tidligere arrangementer har hukommelse, ungdomshjernen og søvn–stått på programmet. Ideen til serien Hjernen i sentrum kom fra SV-fakultetet og dekanatet og SV-fakultetet har også spilt inn ideer til temaer for serien, som fortsetter i høst.

Arrangementene har blitt i utformet i tett samarbeid med Medisinsk fakultet og UiO sentralt og slik blir det også til høsten. Tanken er å trekke inn flest mulig fagmiljøer fra hele universitetet – i tillegg til å trekke inn personer med særlig kjennskap til de ulike problemstillingen; blant annet fra interesseorganisasjoner, ander fagfolk  og fra personer som har kjent  for eksempel  søvnløshet og demens på kroppen.

I høst er noen av temaene det jobbes med ADHD/ psykisk helse, konsentrasjon/ lesing, kunstig intelligens, sosial ulikhet m.m.  Arrangementene vil legges ut, straks de er klare.

Av Gro Lien Garbo
Publisert 26. mai 2023 08:10 - Sist endret 11. des. 2023 17:06