Kvinneandelen blant vitenskapelig ansatte i riktig retning

- Det er gledelig at de kvinnene som søker seg til faste vitenskapelige stillinger på SV-fakultetet ser ut til å «komme igjennom» hele prosessen, sier dekan Anne Julie Semb.

Balanserapporten blir diskutert i auditoriet

Presentasjon og diskusjon:  Anne Julie Semb inviterte til presentasjon av ny rapport og fikk også innspill til måter å øke andelen av kvinnelige akademisk ansatte på fakultetet. (Foto: Gro Lien Garbo/UiO)

Hun var vert da den såkalte Balanserapport 2022 ble lagt fram på et åpent møte på SV-fakultetet i april. Dekanen var glad for å kunne fastslå at kvinner ikke sjaltes ut i intervjuprosessen i rekrutteringen av vitenskapelig ansatte på SV-fakultetet.

Rapporten: «Varig økning i kvinneandelen på SV-fakultetet ved UiO: Hvordan skal fakultetet støtte kvinners karriereutvikling til faste stillinger» er en del av det forskningsrådsfinansierte Balanseprosjektet Rekruttér (2021-22).

Ønsker å snu negativ trend

Siden hun tiltrådte som dekan har Anne Julie Semb og dekanatet hatt sterkt fokus på å snu en negativ trend, der kvinneandelen i faste vitenskapelige stillinger sank. Et bevisstgjøringsarbeid har pågått over lengre tid og data er analysert fra årene 2012-2021 for å se hvor skoen først og fremst trykker.

Noen hovedfunn i rapporten er at:

Utålmodig: Dekan Anne Julie Semb  har lenge ønsket å heve kvinneandelen i faste vitenskapelige stillinger .(Foto: Gro Lien Garbo/UiO)
  • Færre kvinner enn menn søker faste vitenskapelige stillinger.

• Andelen kvinner som blir med fra ett trinn til det neste øker gjennom rekrutteringsprosessen

• Det er en svak økning i andel kvinnelige ansatte når en ser hele perioden under ett

• Det er betydelig forskjell mellom de ulike instituttene på fakultetet.

Å rekruttere kvinner til faste vitenskapelige stillinger er et langsiktig og møysommelig arbeid, det man må tenke på kvinner som målgruppe fra teksten i utlysningen, til hvem man kaller inn til intervju og endelig hvem manUtålmodig:  velger. Det fremkom både fra konsulentene bak rapporten, fra dekanen og fra instituttleder på Psykologisk institutt Bjørn Lau, som fortalte om det systematiske arbeidet de har gjort for rekruttering av kvinner på hans institutt.

Post.doc.-er mellom to stoler

I tillegg er kvinnelige post. doktorer ved fakultetet dybdeintervjuet for å dele sine tanker om hva som ville virket rekrutterende for dem. Intervjuene viser  blant annet at noen opplever utfordringer med å bli inkludert som kollegaer og i sosiale aktiviteter. Denne gruppen etterlyste også velferdsgoder.

- Noe av dette beror på misforståelser. Blant annet at enkelte ikke er klar over at de får forlenget tiden de er ansatt etter sykemelding og svangerskapspermisjon, sa Anne Julie Semb og understreket at her må det informeres bedre.  Hun påpekte også at post.doc.er kanskje i for stor grad faller mellom to stoler. De følges ikke tett opp som mange stipendiater og inkluderes ikke i et nytt miljø som fast ansatte.

- Dette kan det også være verdt å se nærmere på, sa dekanen.

Av Gro Lien Garbo
Publisert 26. mai 2023 08:40 - Sist endret 26. mai 2023 11:48