Oppløftende tilbakemelding fra førsteårsstudentene

På årets siste Forum for studiespørsmål, presenterte læringsnettverket EILIN ferske funn fra undersøkelsen «Førsteårsopplevelsen». Underviserne ved SV-fakultetet får gjennomgående gode skussmål.

Forum for studiespørsmål

Presenterte funn: Undersøkelsen "Førsteårsopplevelsen" viser at mange av studentene ved SV-fakultetet ikke jobber ved siden av studiene. Tallene viser også en sammenheng mellom deltakelse i studiestartuka og trivsel på campus. Foto: Erik Engblad / UiO

Øverst på agendaen for Forum for studiespørsmål 23. november, sto presentasjon av undersøkelsen «Førsteårsopplevelsen» – som har blitt gjennomført for fakultetet av læringsnettverket EILIN, i tett samarbeid med enhetens undervisere på introduksjonsemnene.

Målet med undersøkelsen har vært å få mer kunnskap om hvordan SV-studentene – særlig førstegangsstuderende – opplever møtet med studiet, i henhold til fakultetets bestemmelse i årsplanen om å styrke integreringa av førsteårsstudentene.

Siri Marie Aamodt, koordinator for EILIN, har gleda seg til å presentere funnene.

– Vi er ikke ferdig med å analysere funnene, men det er oppløftende å se at studentene våre i stor grad er fornøyde både med faglig innhold i program og emner, og med læringsmiljøet generelt, sier hun.

– Underviserne våre får også gjennomgående gode skussmål.

Aamodt poengterer at overgangen fra videregående til universitet kan være krevende for mange. Det er ikke alltid studentene klarer å omsette kunnskapen og ferdighetene sine til en universitetskontekst.

– Vi veit at det første året er svært viktig for at studentene skal trives og fullføre graden. Det er også i løpet av det første studieåret at det største frafallet skjer, sier Aamodt.

– Vi opplever også at det er forskjell på hvorvidt studentene har «den tause kunnskapen» om hva det vil si å være student og hvordan universitetet fungerer. Vi ønska derfor å finne ut litt mer om hvordan studentene våre opplever møtet med studiet.

Fortsatt ubesvarte spørsmål

Studiedekan Trine Waaktaar håper undervisere og de som arbeider med å ta imot nye studenter ved SV-fakultetet velkommen, tar til seg de positive tilbakemeldingene fra undersøkelsen.

– Dette var virkelig hyggelige tall som tyder på at mange studenter har det fint hos oss også på første studieår. Både enhetene og fakultetet legger ned en stor innsats for at studentene skal føle seg velkomne og finne seg til rette sosialt og faglig når de kommer til oss, sier hun.

Men Waaktaar påpeker at SV-fakultetet fortsatt har ubesvarte spørsmål knytta til frafall.

– Det vil være interessant om vi etter dette første overblikket fra førsteårsprosjektet kan gå nærmere inn i tallene og finne ut noe mer om hva som skjer med de studentene som tidlig står i ferd med å foreta omvalg, sier hun.

– Mange av disse er unge, og det er lov å ombestemme seg og velge fag som en mener passer bedre for en sjøl. Men vi vil svært gjerne se om vi kan bruke tallene til å forstå mer av bakgrunnen for de som dropper ut, enten fordi de er misfornøyde med undervisninga eller ikke trives hos oss, slik at vi kan sette inn gode tiltak tidlig.

Les rapporten fra undersøkelsen «Førsteårsopplevelsen».

Takker for seg

Avtroppende studiedekan Trine Waaktaar benytta også anledninga ved Forum for studiespørsmål til å takke lederne for studieprogrammene ved SV-fakultetet, representanter fra studieseksjonen og studentrepresentantene for samarbeidet, og ønske påtroppende studiedekan Tora Skodvin velkommen.

– Det har vært fire utrolig fine og spennende år! Vi starta brått med pandemi bare tre måneder inn i dekanatperioden, og vi hadde bare så vidt rukket å ha ett Forum-møte før samfunnet stengte ned, sier Waaktaar.

– Den omstillinga som studiesida gjennomgikk, med full digitalisering av all undervisning mer eller mindre over ei helg, viser hvilket fantastisk fellesskap vi er i stand til å mobilisere. Vi produserte faktisk flere grader under pandemien enn både før og etterpå.

Waaktar påpeker at pandemien, samt revisjonen av studekvalitetssystemet på UiO – som satte et sterkere fokus på utdanningsledelse på alle ledd – førte til at fakultetet valgte å innføre mer hyppige og operative møtepunkter, som utdanningsledermøtet, studiekoordinatormøtet og fast møte mellom studiedekan og SVSU.

– Dermed kunne Forum for studiespørsmål utvikles til å bli en enda tydeligere møteplass for de mer overordna diskusjonene, sier hun.

Waaktar viser til tema som digitalisering, arbeidslivsrelevans, studentaktive læringsformer, læringsmiljø, bærekraft og tverrfaglige studietilbud – som eksempler på diskusjonssaker i Forum for studiespørsmål.

– Jeg er veldig takknemlig og glad over det vi har fått til sammen i disse årene. Sjøl om jeg gleder meg til å kunne konsentrere meg fullt om forskninga igjen, kommer jeg til å savne det tverrfaglige samarbeidet, inspirasjonen, latteren og menneskene!

Publisert 28. nov. 2023 15:18 - Sist endret 19. feb. 2024 13:32