English version of this page

Rekordmange lag fra SV under Holmenkollstafetten i år

Hele ni lag fra SV-fakultetet stilte til start under Holmenkollstafetten 2024. Samfunnsøkonomene forsvarte tittelen fra i fjor, men i år møtte de tøff konkurranse fra psykologene.

holmenkollstafetten-2024

På pallen

ØIs lag «Perfectly Competitive” løp opp til navnet sitt og forsvarte førsteplassen fra 2023. De er fremdeles SV-fakultetets raskeste lag. I år sprangløp de inn til 1:18:14, som er drøye syv minutter langsommere enn fjorårets sterke 1:10:42. Den gang ble de UiOs nest beste lag.

Sølvplassen kapret Klinisk fagavdeling på PSI. Med det klatret de opp en pallplass. Psykologene beinfløy inn til ny personlig lagrekord på 1:20:00, nesten tre minutter raskere enn året før. Snart puster de økonomene i nakken. Lagleder Roger Hagen er stolt.

– Hvilken fantastisk gjeng. Å klare tidskravet akkurat for medalje var en deilig følelse og lettere enn vi trodde, skryter han.

Tidskravet for medalje til bedriftslag under Holmenkollstafetten er èn time og tjue minutter. Det klarte klinikerne på PSI med en hårsbredd, mens ØIs kompetitive lag var godt innenfor. Begge lagene ble premiert med medalje for å ha klart tidskravet.

Beina til RITMO gikk også som trommestikker. Det tverrfaglige senteret i Harald Schjelderups hus spurtet inn til raske 1:21:43, som er bronseplass blant SV-lagene. Med denne sterke rundetiden dunket de statsviterne ut av pallen fra i fjor, da de endte på andreplass.

– I år gikk det veldig bra! Til tross for småkluss ved enkelte vekslinger klarte RITMO den beste tiden hittil.

– Vi er veldig fornøyde med laginnsatsen, og ekstra imponerte over de som endte opp med å løpe to etapper. Det var god stemning under hele løpet. Den tok vi med oss til grillingen etterpå, sier lagleder Eirik Slinning Karlsen.

Under pallen

Kun ett skarve sekund skilte den siste pallplassen fra den sure fjerdeplassen. NORMENT 2050, som også bestod av flere løpere fra PSI, sprang inn til 1:21:44.

– Jeg er fornøyd med lagets resultat og innsats. Inntrykket mitt er at alle koste seg og hadde det gøy, som tross alt er det viktigste, kommenterer lagleder Erik Rimestad Frogner.

Ni sekunder etter NORMENT 2050 klokket LCBC (Senter for livsløpsendringer i hjerne og kognisjon på PSI) inn til 1:21:53.

Statsviterne, som kapret andreplassen i fjor, måtte nøye seg med sjetteplassen i år, 19 sekunder bak LCBC. Tiden til ISVs lag ble 1:22:12, drøye seks minutter svakere enn sterke 1:15:57 fra fjoråret.

Resultatliste:

1. Perfectly Competitive (ØI): 01:18:14
  2. Klinisk fagavdeling PSI: 01:20:00
  3. RITMO: 01:21:43
  4. NORMENT 2050: 01:21:44
  5. LCBC: 01:21:53
  6. ISV Team 2024: 01:22:12
  7. TIK: 01:23:47
  8. ISS: 01:29:26
  9. Admin PSI: 01:31:11

Lagleder Pierre Louis Daniel Squevin forklarer.

– Jeg er kjempefornøyd med laginnsatsen. Alle gjorde så godt de kunne. Dette er andre året på rad at ISV har klart å stille lag. Nå skal vi bygge videre på disse gode erfaringene med mål om å gjøre det bedre i 2025.

På de neste plassene sprang TIK inn til 1:23:47, som er ny lagrekord. Mens ISS utrolig nok tangerte fjorårets 1:29:26. Sist, men ikke minst, endte PSIs adminlag på jumboplass med 1:31:11.

– Vi er i hvert fall strålende fornøyde med alles innsats og nådde vårt eget mål, som var å klare å stille et adminlag, svarer lagleder Vivian Aasvik.

Les også: Råsterk løpeinnsats under Holmenkollstafetten

Publisert 24. mai 2024 08:00