Godt besøk under Forskningstorget

Horder med barn, unge og voksne stimlet inn på Universitetsplassen under Forskningstorget i år. Alle ville prøve Opplevelseshuset og ta hukommelsestesten.

Opplevelseshuset til EKUP var veldig populært hos skolebarna. Køen stod fra morgen til kveld.

Enheten for kognitiv utviklingspsykologis (EKUPs) stand under Forskningstorget 2014 ble en suksess, minst like populær som for to år siden, da det interaktive minihuset for første gang ble bygget opp på Universitetsplassen.

Kom tilbake

Både fredagen og lørdagen strømmet publikum i alle aldre til. På åpningsdagen, fredag 19. september, ankom skolebarna i klasser og køen dannet seg etter den offisielle åpningen klokken ni.

– Fredag stod barna over en halv time i kø for å komme inn i vårt Opplevelseshus og ta hukommelsestesten, og flere av barna dro med seg foreldrene sine for å prøve en gang til på lørdag, sier Lisa Burrell, som har vært med helt fra begynnelsen av.

Designet for interaktivitet

Opplevelseshuset og hukommelsestesten ble opprinnelig laget til Forskningstorget 2012, da temaet var Samfunn og SV-fakultetet stilte med stortelt.

Sammen med stipendiat Miriam Sinkerud malte og dekorerte Lisa Burrell det interaktive minihuset. Hun stod også på standen begge dagene i 2012, samt under SVs 50-årsjubileum i 2013. I år ledet hun PSIs og EKUPs deltakelse på Forskningstorget.

– Denne typen forskningsformidling er veldig givende og morsomt for både barn, psykologistudenter og forskere, sier hun.

Barn som vitner

Opplevelseshuset er tilknyttet EKUPs forskningsprosjekt «Barn som vitner», som ønsker å styrke barns rettsikkerhet i det norske samfunnet ved å undersøke hvordan barn gjenforteller informasjon fra hendelser de har opplevd.

Minner fra Forskningstorget 2014

Error: resource not found: /psi/bilder/for-ansatte/2014/forskningstorget