– Hysterisk morsom psykologirevy

Universitetslektor Guro Øiestad ruller en sekser etter å ha sett revygruppen Morraris "En vrangforestilling".

Jeg gikk på psykologirevyen med forventning om å le litt og bli underholdt, kanskje få servert noen underfundige psykologvitser. Jeg fikk to timer med gapskratt og overraskelser på høyt nivå.

Revygjengen Morrari gjennomførte revyen «En vrangforestilling» med en kreativ lekenhet som imponerte. Selv var jeg solgt allerede under åpningsnummeret hvor hele gruppa entret scenen ala Lion King-musicalen fra London, med selvprodusert tekst og enkle rekvisitter, kjempegøy og fint.

Deretter kom det ene morsomme og intelligente påfunnet etter det andre, som når to psykiatere (eller var de psykologer…) diagnostiserte en smektende og syngende Pochahontas med alle tenkelige diagnoser, og selv min medbrakte partner, som ikke er psykolog, hang med og lo seg skakk. Psykologer på Hjul var en filmatisering av lavterskelarbeid i Rjukan, hvor fem klienter ble hjulpet ut av depresjon av blant annet musikkterapi i bilen. Begrepet PT har fått ny betydning, nå betyr det ikke lenger Personlig Trener, men Psyko-Terapeut med 3 måneders utdanning fra USA (hvorfor kaste bort 6 år på universitetet?) og stor vekt på å utfordre klienten.

Det er egentlig litt feil å nevne enkeltnumre, fordi ALT var gøy.  Dette var ikke en glamorøs høybudsjettsrevy, men derimot en sjarmerende forestilling med enkle rekvisitter og stor oppfinnsomhet, gode tekster og ikke minst en intens og på samme tid avslappet energi.

Morrari er en gjeng intelligente og modne studenter, som balanserer humor og alvor på en veldig fin måte. Også små snutter krydret forestillingen, som han som rullet rundt på scenen på en gymball i et minutt eller to, med tunga ut av munnen. Høres kanskje ikke så morsomt ut, men det var sykt gøy.

Det hele ble løftet opp og holdt av et meget proft band, hvor enkelte bandmedlemmer også sveipet elegant innom scenen som skuespillere/sangere.

Det eneste som var synd med denne revyen var at lærerkollegiet fra PSI nærmest glimtet med sitt fravær. Salen var full, men publikum bestod for det meste av medstudenter og noen pårørende, så det ut til. Kjære kollegaer: la oss støtte opp om studentenes elleville påfunn og kreative utfoldelse, bli med på neste års revy med Morrari. Jeg skal hvertfall.

Allsang på scenen med psykologistudentenes revygruppe Morrari.

Av Guro Øiestad
Publisert 5. mai 2014 15:26 - Sist endret 13. jan. 2020 10:39