Ny masterretning treffer godt

Den nye studieretningen på masterprogrammet slår godt an hos studentene og fyker rett til topps på førsteprioritetslista.

Mange studenter har søkt på den nye studieretningen Helse, utvikling og samfunn i masterprogrammet. Foto: UiO

Søkertallene til studieprogrammene ved Psykologisk institutt er klare. De viser små bevegelser, men det kan se ut til at spissingen av masterprogrammet tidligere i år har gitt en umiddelbar effekt.

Nysatsningen Helse, utvikling og samfunn er populær hos studentene. 140 studenter har satt denne studieretningen på førsteplass. Totalt var det 256 søkere til Helse, utvikling og samfunn. Deretter følger Arbeids- og organisasjonspsykologi med 126 førsteprioritetssøkere (266 totalt). Den internasjonale studieretningen Cognitive Neuroscience havner på tredjeplass med 115 førsteprioritetssøkere og 217 totalt.

– Det er svært gledelig at så mange har søkt på den nye studieretningen. Vi ser fram til å starte opp til høsten, sier programrådsleder for masterprogrammet, Bente Træen.

Gode søkertall

De andre studieprogrammene øker litt i år. Profesjonsstudiet med oppstart til høsten er årets 6. mest populære studie på landsbasis. Studiet øker med 4 % førstevalgssøkere fra i fjor, fra 953 til 991 søkere. Det innebærer knallhard kamp om 60 studieplasser, hele 16,52 førstevalgssøkere per studieplass.

Årsenheten, som i fjor ble lagt om, har økt med 3 % (587 førstevalgssøkere) og bachelorprogrammet økte med 2 % (650 førstevalgssøkere).

Men, profesjonsstudiet med oppstart neste vår har en kraftig nedgang, fra 322 til 243 førstevalgssøkere. Hele 25 % færre søkere har satt dette på topp.

– Vi ser foreløpig ingen nedadgående trend og ingen grunn til bekymring. Vårsemesteret har variert mye fra år til år. I fjor økte det med 11 %, sier programrådsleder for profesjonsstudiet, Espen Røysamb.

– Hovedbildet er at høstopptaket fremdeles er svært populært og at vi har veldig gode søkere til det. Mange av disse har også satt profesjon vår på andreplass, legger han til.

Av Svein Harald Milde
Publisert 28. apr. 2015 13:37