Helmen Borge fortsetter i Horisont-2020

Avtroppende forskningsleder Anne Inger Helmen Borge har blitt gjenvalgt til to nye år i Horisont 2020-komiteen.

Anne Inger Helmen Borge

– Jeg er kjempestolt. Konkurransen om plassene var tøff. Bare halvparten av den gamle gruppen ble gjenvalgt til den nye, sier hun.

Kamp om ord

Borge har deltatt i den rådgivende komiteen for Samfunnsutfordring 1 (Advisory Group for Societal Challenge 1) «Health, Demographic Change and Well-Being» i to år allerede. Komiteen er et rådgivende organ for EU-kommisjonen, som er ansvarlig for hele Horisont 2020-satsningen. Den rådgivende komiteen har en betydelig rolle i å utforme de toårige forskningsprogrammene.

Nylig mottok Borge en invitasjon om å fortsette i dette vervet. Bare et fåtall av søkerne ble invitert med videre. Helmen Borge er en av 400 som ble plukket ut av i alt 16 000 søkere til 15 komiteer i EUs største forskningsprogram. Komiteen hennes består av 31 medlemmer fra forskjellige EU-land.

Hun forteller om beinharde kamper om formuleringer og bisetninger i programmet, kommentarer til EU-kommisjonen, allianser mellom gruppemedlemmer og sterke soloutspill om temaer. Programteksten for utlysningene i 2016/2017 ble lansert 14. oktober 2015.

Skrev på programteksten

– Det har vært meget viktig å bidra til tverrfaglige perspektiver. Det er politiske føringer bak milliardene, akkurat som i Norge. Alle medlemmene ønsker like sterkt som meg å gjøre en god jobb for sin arbeidsplass. Derfor har jeg lært å dele antall ord med andre medlemmer og godta at jeg ikke kan få gjennom alt, sier hun.

– Men jeg har tydeligvis gjort meg bemerket, for jeg har vært med å skrive programmet og utlysningstekstene for forskningsprogram nr. 2. Der kommer både mental helse og resiliens inn som viktige forskningsområder. Det lover godt for vårt institutt og hele universitetet, legger hun til.

– Nå får jeg også være med å skrive forskningsprogram nr. 3. Det er gøy. Bare å stålsette seg.

Påvirkningskraft

– Vi deler ut til sammen 8 milliarder euro fordelt over 6 år, fra 2014 til 2020. Det er mye forskningspenger det, understreker hun.

Andre aktuelle temaer i forskningsprogrammet 2016-2017 er blant annet migrasjon og globale perspektiver, samt et forsøk på å få nye EU-medlemsland med i toppforskningsprosjekter.

– Jeg har etter hvert fått stor innflytelse på hvem som kan søke på hva og samarbeider med komitemedlemmer om å skrive begrunnelser for og detaljer i utlysningene, forteller Borge.

– Vi har svært god vurdering av hvordan forskere reagerer på utlysningene, som hvor mange som søker de forskjellige utlysningene, hvor mange som slipper gjennom osv.

– Formidabel jobb

Borge har fartet på 12 møter i Brussel i løpet av fjoråret og flere vil det bli i inneværende periode. Når hun returnerer til Oslo rapporterer hun til instituttet, fakultetet, rektor og kontaktpersoner i Forskningsrådet.

– Her får jeg betydelig støtte og innspill til mitt verv, noe som betyr mye, sier hun.

Forrige instituttleder, Kjetil Sundet, sa dette da Borges gjenvalg ble klart rett før jul:

– Anne Inger har gjort en formidabel jobb i Brussel. Det er et viktig verv for instituttet og universitetet, og det blir spennende å se hva hun får til i sin neste periode.

Av Svein Harald Milde
Publisert 11. jan. 2016 13:32 - Sist endret 12. jan. 2016 09:23