Ferdighetstrening

Profesjonsprogrammet ved PSI har et stort og økende innslag av ferdighetstrening.

Fremtidens helseteam trener sammen i praksispiloten Sampraks. Foto: Hege Christensen/ UiO

Ferdighetstrening er særlig egnet til trening i tidlige semestre før all basiskompetanse og kunnskap er på plass. Det dreier seg om trening i kommunikasjonsferdigheter og relasjonskompetanse, øvelse i psykologisk kartlegging, testing og diagnostikk og øvelse i terapeutiske teknikker.

Fordeler med ferdighetstrening

  • Øve praktiske og relasjonelle ferdigheter uten å ha fullt pasientansvar. Studentene kan prøve og feile uten at det går ut over faktiske pasienter.

  • Mulighet for øving av særlig kritiske ferdigheter og foreta risikovurderinger og faglige beslutninger uten fare for pasientskade.

  • Stimulere til integrasjon av teori og praksis.

  • Studentene får trene på å gi konstruktive tilbakemeldinger til hverandre.

  • Tydeliggjøre relevansen av basalfagene på anvendte og kliniske problemstillinger.

  • Direkte observasjonsgrunnlag for den løpende skikkethetsvurderingen som gjelder under hele profesjonsstudiet i psykologi.

Begrensninger med ferdighetstrening

  • Kan bli lite realistisk når man ikke trener på reelle personer eller fenomener.

  • Øvelser kan bli utfordrende for studentene i det å skulle veksle mellom å være medstudenter og i «psykologroller» overfor hverandre.

  • Kan være krevende å gi direkte muntlig tilbakemelding på hvordan studentene har håndtert ferdighetsoppgavene.

Hvordan tilrettelegge for mer effektiv ferdighetslæring

  • Planlegg relevante oppgaver og tilrettelegging av materiell.

  • Gi konkrete tilbakemeldinger på atferd, unngå globale vurderinger

Publisert 16. mai 2017 10:37 - Sist endret 13. juni 2017 08:00