Ferdighetstrening er særlig egnet til trening i tidlige semestre før all basiskompetanse og kunnskap er på plass. Det dreier seg om trening i kommunikasjonsferdigheter og relasjonskompetanse, øvelse i psykologisk kartlegging, testing og diagnostikk og øvelse i terapeutiske teknikker.
Fordeler med ferdighetstrening
-
Øve praktiske og relasjonelle ferdigheter uten å ha fullt pasientansvar. Studentene kan prøve og feile uten at det går ut over faktiske pasienter.
-
Mulighet for øving av særlig kritiske ferdigheter og foreta risikovurderinger og faglige beslutninger uten fare for pasientskade.
-
Stimulere til integrasjon av teori og praksis.
-
Studentene får trene på å gi konstruktive tilbakemeldinger til hverandre.
-
Tydeliggjøre relevansen av basalfagene på anvendte og kliniske problemstillinger.
-
Direkte observasjonsgrunnlag for den løpende skikkethetsvurderingen som gjelder under hele profesjonsstudiet i psykologi.
Begrensninger med ferdighetstrening
-
Kan bli lite realistisk når man ikke trener på reelle personer eller fenomener.
-
Øvelser kan bli utfordrende for studentene i det å skulle veksle mellom å være medstudenter og i «psykologroller» overfor hverandre.
-
Kan være krevende å gi direkte muntlig tilbakemelding på hvordan studentene har håndtert ferdighetsoppgavene.
Hvordan tilrettelegge for mer effektiv ferdighetslæring
-
Planlegg relevante oppgaver og tilrettelegging av materiell.
-
Gi konkrete tilbakemeldinger på atferd, unngå globale vurderinger