Seminar- og smågruppeundervisning

Seminarer er mindre grupper studenter som samles for å diskutere et faglig tema eller oppgave.

Seminarundervisning kan også inneholde små øvelser og ferdighetstrening. Her i ERP-laben. Foto: Kristine Beate Walhovd.

Seminarleder kan introdusere tema som gjerne er knyttet til en forelesning innen samme emne, samt gi oppgaver og strukturere gruppens arbeid. Seminarer skal imidlertid alltid ha elementer av studentaktivitet, så som presentasjoner, skriftlige bidrag, gruppearbeider, diskusjoner, forberedte framleggelser, evt med opposisjon.

Seminarundervisning er best egnet til å

  • stimulere motivasjon

  • stimulere til bredere faktakunnskap og dypere forståelse

  • fremme intellektuell årvåkenhet, utforskning, refleksjon og kritisk tenkning

  • øve opp akademisk argumentasjon og demokratisk meningsutveksling

Begrensninger ved seminarundervisning

  • krever mye forberedelser både fra seminarleder og deltakere for å fungere optimalt

  • gir mindre kontroll over temaene som kommer opp og den faglige progresjonen

  • lett for å gli over til forelesning

  • betraktes gjerne som et supplement til forelesning

  • krever at lederen er oppmerksom på interaksjonen mellom gruppemedlemmene

Hvordan fremme kvalitet i seminarundervisningen

  • sørg for god og rettferdig registrering av oppmøte og deltakelse

  • ha en plan for seminaret

    • formidle planen, læringsmålene og forventningene til gruppen

    • forbered gode spørsmål

    • bidra til at diskusjonen holder tråden, og sørg for å holde tidsplanen

    • ta ansvar for å samle trådene på slutten

  • legg vekt på aktiv deltakelse fra alle

    • inviter til spørsmål på dine innlegg

    • start gjerne med en brainstorming om det aktuelle temaet

    • vær bevisst på å bekrefte innlegg positivt, gjerne ved å følge opp med spørsmål og trekke bidraget inn i en større sammenheng

    • utøv ledelse og moderer diskusjonen hvis noen deltakere blir spesielt dominerende eller stille

  • sørg for at noen (ikke gruppeleder) lager referat av diskusjonen

  • framhev relevansen av tema som diskuteres, og tydeliggjør røde tråder og sammenhenger

  • evaluer og oppsummer diskusjonen

Flere nyttige tips om effektiv seminarledelse fra University of Leichster, og tilsvarende fra Oxford Brookes University

Her er en lenke til mer om hva som er seminarleders rolle ved PSI, regler og rutiner.

Vil du utforske ideer til hvordan du kan bruke tekniologi for å forbedre effektiviteten av seminargruppene dine? Sjekk ut bruk av online hjemmeoppgaver, digitale diskusjonsfora og mer på sidene våre for mer effektive undervisningsformer

Publisert 16. mai 2017 10:38 - Sist endret 13. jan. 2020 10:23