English version of this page

Classroom response system (CRS)

Classroom response system (CRS) er en samlebetegnelse på teknologi som gjør instruktøren i stand til få tilbakemeldinger fra deltagere underveis i undervisningen.

"I have been using the 'Kahoot clicker system' in my lectures in developmental psychology at the MA/BA and on profesjon." - Francisco Pons.

"I have been using Mentometer and Kahoot to ask open, closed, theoretical, factual and personal questions  in my developmental lectures (Ba/Ma, Profesjon) so the students can 1st hand experience the differences and similarities in 3rd person testimonies." - Francisco Pons.

Slike tilbakemeldinger kan gis gjennom spesialisert hardware (som Mentometer «klikkere»), eller via deltagernes egne smarttelefoner (Kahoot, Mentimeter).

Fordeler med å integrerere CRS i undervisningen

  • Gir instruktøren bedre oversikt: Underviseren kan få tilbakemelding fra samtlige deltagere, ikke bare et aktivt mindretall.

  • Fungerer aktiverende: De fleste studenters konsentrasjon faller markant etter 10-15 min, og et kort avbrudd med en oppgave kan bidra til å gjennopprette denne.

  • Skaper entusiasme: CRS oppgaver blir som regel meget godt mottatt av studenter, og god bruk av teknologien har godt dokumentert effekt på læringsutbytte og frafall.

Hvordan bruke CRS i undervisning

  • Sjekk studenters forståelse underveis: Flersvarsoppgaver med utgangspunkt i det gjennomgåtte materialet lar både underviser og studenter få løpende oversikt over om de henger med.

  • Bevar anonymitet: Sensitive spørsmål kan besvares anonymt, og svarfordelingene som genereres automatisk gir et godt utgangspunkt for diskusjon.

  • Fremme diskusjon og samarbeid mellom studenter gjennom oppgaver som krever at de diskuterer og kommer til enighet.

  • Ta oppmøte, få tilbakemelding på tilfredshet.

Nyttige lenker om CRS

Publisert 16. mai 2017 12:48 - Sist endret 7. feb. 2020 17:12