Slike tilbakemeldinger kan gis gjennom spesialisert hardware (som Mentometer «klikkere»), eller via deltagernes egne smarttelefoner (Kahoot, Mentimeter).
Fordeler med å integrerere CRS i undervisningen
-
Gir instruktøren bedre oversikt: Underviseren kan få tilbakemelding fra samtlige deltagere, ikke bare et aktivt mindretall.
-
Fungerer aktiverende: De fleste studenters konsentrasjon faller markant etter 10-15 min, og et kort avbrudd med en oppgave kan bidra til å gjennopprette denne.
-
Skaper entusiasme: CRS oppgaver blir som regel meget godt mottatt av studenter, og god bruk av teknologien har godt dokumentert effekt på læringsutbytte og frafall.
Hvordan bruke CRS i undervisning
-
Sjekk studenters forståelse underveis: Flersvarsoppgaver med utgangspunkt i det gjennomgåtte materialet lar både underviser og studenter få løpende oversikt over om de henger med.
-
Bevar anonymitet: Sensitive spørsmål kan besvares anonymt, og svarfordelingene som genereres automatisk gir et godt utgangspunkt for diskusjon.
-
Fremme diskusjon og samarbeid mellom studenter gjennom oppgaver som krever at de diskuterer og kommer til enighet.
-
Ta oppmøte, få tilbakemelding på tilfredshet.