UV-nytt uke 51

I årets siste UV-nytt, som også er det første i sitt slag, ser vi bakover på det innholdsrike året som er gått og framover mot noen svært spennende arrangementer som skjer allerede i januar og februar.

""AKTUELT

Prisdryss til ILS: – Joke, Henriette og Ole Andreas er gode ambassadører både for forskning, utdanning og engasjement for bærekraftig utvikling på fakultetet. De viser hvor viktig god formidling er i samfunnet, hvor stor betydning god undervisning har for studentene våre, og at arbeid for bærekraftig utvikling faktisk betyr noe, sa dekan Rita Hvistendahl da UVs tre priser ble delt ut denne uken.

Bildet kan inneholde: skjerf, ansikt, smil, hode, øye.
Vinnere av årets fakultetspriser ble Ole Andreas Kvamme (bærekraft), Joke Dewilde (formidling) og Henriette Hogga Siljan (undervisning). Gratulerer! Foto: Monica Bjermeland/UiO

Dekanens årlige takketale til UV-ansatte bar bud om høy og god kvalitet over hele fakultetet og i hele året som snart er omme.

Klart språk ble i 2022 lov for oss statsansatte. Her er fem andre gode grunner til å skrive klart også i 2024.

Har latt seg inspirere av UVs Week 42: Etter modell fra UV, introduserer nå MatNat med partnere en egen karriereuke for forskere tidlig i karrierefasen, såkalte Week 2. Alle kan melde seg på det interessante programmet. UVs egen Shane Colvin deltar åpningsdagen med sin ekspertise i effektive presentasjoner.

Digitaliseringen av norsk skole har gått raskt, forskningen henger etter, og den offentlige debatten raser. Hva vet vi egentlig om hva som skjer og hva som bør skje? ILS-professorene Marte Blikstad-Balas og Øystein GIlje uttaler seg i Forskning.no.

Podkast: Et spesialpedagogisk blikk på den nye opplæringsloven. Vi anbefaler SpedAims' samtale med en advokat og en forsker om hva som er nytt, hva som er positivt og hva som er negativt med den nye loven. Bonustillegg: Jan Tore Sanner om lovens historie.

""ARRANGEMENTER

8-12 January: #DSDays24

Registration for Digital Scholarship Days 2024 is open! If you are interested in learning about how to use digital research tools, boosting your data and project management skills, or learning about implementing open research practices, this is for you.

11. januar: Ilka Marie Luise Nagel disputerer

ILS-stipendiaten forsvarer sin avhandling "Professional Digital Competence in Norwegian Teacher Education Policy and Practice: Teacher Educators’ Professionalism in the Post-digital Age". Vel møtt!

16. januar: Sakprosa i skolen (i Stavanger)

Om du er i Stavanger i midten av januar, kan du få med deg en samtale om bruk av sakprosa og tekstarbeid i skolen, mellom ILS' og Lektorprogrammets Jonas Bakken og Bjørn Kvalsvik Nicolaysen. På Lesesenteret, så klart.

31. januar: Skolens tilstand i Domus Biblitoheca

Dette arrangementet kan du ikke gå glipp av: Forskergruppen SISCO ved ILS ønsker velkommen til sitt første frokostmøte i Domus Bibliotheca, «Skolens tilstand», med Lisbeth M. Brevik og Marte Blikstad-Balas som faste møteledere. Interessen er enorm, fordi skolen angår oss alle. Hva sier forskerne som hver dag undersøker tilstanden i norske klasserom?

7. februar: Day 0-seminar til SDG-konferansen

Tre tverrfaglige tema er tatt inn i skolens læreplaner, men hvor gode verktøy er de egentlig for danning og utdanning for bærekraft? Det skal et stjernelag av forskere fra IPED, ILS og ISP svare på dagen før Bergens' bærekraftkonferanse SDG-konferansen går av stabelen. Følg med enten digitalt eller i Domus Bibliotheca!

""NYTT FRA IDEA

IDEA søker en ny rådgiver for vårsemesteret 2024. Hvis du kjenner kvalifiserte kandidater med relevant utdanning på bachelor- eller masternivå, vennligst del gjerne stillingen med dem.

Hold deg oppdatert på nye og innovative undervisningspraksiser med IDEA UndervisningsPuls også i 2024!

Har du enda ikke hørt Læring-episoden om kunstig intelligens i høyere utdanning? Spenn på deg skiene i romjula, og ta med deg Sten Ludvigsen og Anders Mørch på tur! I januar slippes neste episode i IDEAs og Lærings felles serie om høyere utdanning.

""FINANSIERING

Utlysning av midler til IT i utdanning for 2024 er ute, og nytt søkerseminar skjer allerede 8. januar!

Fakultetets stimuleringsmidler er ute! Frist for alle er 1. februar 2024.

Søknadskalenderen til UV viser et utvalg av kommende og løpende utlysninger fra EU, Forskningsrådet og andre finansiører. Se innom jevnlig så du ikke går glipp av noe.

Bildet kan inneholde: font, bildekk, murverk, terrestrisk plante, mønster.LEDIGE STILLINGER

Det er utlyst flere stillinger ved UV med frist i romjulen og rett over nyttår. Takk for at du hjelper oss å dele!

""SOSIALE MEDIER

Følger du UV-fakultetet på Facebook, Instagram, X eller LinkedIn? Du må gjerne tagge, like og dele UV og UV-kolleger når vi deler innhold som er relevant for deg og/eller følgerne dine. Slik løfter vi hverandre!

Ikke overraskende var det Facebook-posten om hovedfunnene i PISA 2022 som stakk av med seieren for månedens post på sosiale medier med størst rekkevidde. Posten fikk også hele 450 lenkeklikk (dvs. antall personer som klikket seg inn i selve nettsaken).

Av Monica Bjermeland
Publisert 21. des. 2023 14:18 - Sist endret 22. feb. 2024 09:53