UV-nytt uke 2

Godt nytt år! Har du startet året med nyttårsforsett? Da er du ikke alene, og denne uka kan du blant annet lese intervju med Stein Erik Ulvund om fenomenet.

""AKTUELT

Digitale verktøy gir mange muligheter. Ikke alle er ønskelige. Ilka Nagel disputerer i dag. Hennes doktorgrad tar for seg hvordan kan lærerutdanningen forbereder kommende lærere på å undervise i det digitale klasserommet

Mennesker i et klasserom, ung mann i fokus
− Vi trenger en felles forståelse for hva ny teknologi betyr for lærerprofesjonen, sier forsker Ilka Nagel.  (ilustrasjonsfoto: Shane Colvin/UiO).

Lærerne er knallgode på utforsking tross vag læreplan. Ny rapport viser at norske videregående-klasserom preges sterkt av utforskende arbeid, både lærerstyrt og elevdrevet.

Har du satt deg et nyttårsforsett? Mange foreldre har liknende mål for det nye året. IPEDs Stein Erik Ulvund er intervjuet om saken

«Ulike lesemåter er viktigere enn krangling om skjerm» er tittelen på et debattinnlegg IPEDs Ola Erstad, ILS’ Marte Blikstad-Balas og kolleger publiserte i Stavanger Aftenblad denne uka

Nominer til UiOs HMS-pris! Prisen tideles en person eller gruppe ved UiO som har gjort en markant innsats for arbeidsmiljøet ved sin enhet eller UiO som helhet. Nominer her innen 15. februar!

TALIS står for Teaching and Learning International Survey og kalles ofte lærernes og rektorenes undersøkelse. Undersøkelsen skal gi mer kunnskap om undervisning og læringsmiljøet på skolene, og resultatene er med på å sikre at politikere og andre beslutningstagere får et bevisbasert beslutningsgrunnlag.

Sikkert, godt nytt år! Vi tillater oss også å minne om Sikresiden.no - Kriseinfo på nett – hvor vi får forebyggende opplæring og råd om hva vi skal gjøre i en krisesituasjon. UiO tilbyr også ulike kurs i sikkerhet

""ARRANGEMENTER

26. januar: Forskning på kunstig intelligens fra et humaniora-perspektiv

Humanisisk fakultet inviterer til inspirasjonsseminar knyttet til utlysninger på tema KI-milliard.

Portrett av forskeren30. januar: Kristin Belt Skutlaberg disputerer

Master i utdanningsledelse Kristin Belt Skutlaberg ved ILS  vil forsvare sin avhandling: "Å være rektor i arbeid med langvarige saker knyttet til elevers psykososiale skolemiljø – mellom pedagogikk, etikk og juss". Vel møtt!

""NYTT FRA IDEA

Har du hørt podcastene produsert av IDEA i samarbeid med Læring? Den nye episoden er ute nå.

IDEA forbereder seg til det nye semesteret. Besøk vår nettside for å holde deg oppdatert om kommende arrangementer for vårsemesteret 2024

Trenger du undervisningsressurser for det kommende semesteret? Besøk IDEA-ressurssiden for å kickstarte semesteret ditt.

Trenger du hjelp til å bruke utstyret i HES-undervisningsrommene? IDEA tilbyr veiledningsvideoer på vår nettside

""FINANSIERING

Fakultetets stimuleringsmidler - husk fristen 1. februar 2024.

Søknadskalenderen til UV viser et utvalg av kommende og løpende utlysninger fra EU, Forskningsrådet og andre finansiører. Se innom jevnlig så du ikke går glipp av noe.

Bildet kan inneholde: font, bildekk, murverk, terrestrisk plante, mønster.LEDIGE STILLINGER

Det er utlyst flere stillinger ved UV med frist i romjulen og rett over nyttår. Takk for at du hjelper oss å dele!

""SOSIALE MEDIER

Følger du UV-fakultetet på Facebook, Instagram, X eller LinkedIn? Du må gjerne tagge, like og dele UV og UV-kolleger når vi deler innhold som er relevant for deg og/eller følgerne dine. Slik løfter vi hverandre!

Screenshot fra LinkedIn-post med HR-ansatte
Vi har startet en ny serie på LinkedIn etter nyttår, hvor vi presenterer de ansatte på UV-fakultetet. Denne gangen viste vi frem våre nye HR-medarbeidere! Posten gikk over gjennomsnittet godt og vi er fornøyde med resultatet. Vi vil også oppfordre alle ansatte som har LinkedIn til å følge, like og kommentere innholdet vårt der.

Av Trine Smestad
Publisert 11. jan. 2024 14:31 - Sist endret 13. juni 2024 13:29