Til stede
DIG |
Petter Bogen Sydhagen |
---|---|
LINK | Mikkel Kornberg Skjeflo Mirjana Coh Svein Harald Kleivane |
Kommunikasjon | Terje Lynnebakken |
USIT | Monica Stamnes |
HF | Stig Mikalsen |
JUS | Lillian Almaas |
MED | Kristin Wium Frode Fagerbakk |
MN | Andreas Tandberg Petter Brønstad |
OD | Andreas Karl Søberg Bender |
SV | Sarah Frost Logan |
TF | Brynjulv Norheim |
UV | Lars Tore Larsen Stende |
Agenda
Sak 1: Avslutning av det gamle nettverket (15 min)
Markeres med kake
Første nettverksmøte i prosjektet ble holdt august 2017, og til sammen ble det holdt 25 møter.
Sak 2: Erfaringer fra arbeidet med digitalt læringsmiljø (15 min)
Prosjektet avsluttes 1.april og Fakultetsnettverket har vært tett på hele veien og høstet mange erfaringer. Det vi ønsker oss som en siste innsats fra nettverket er noen tanker om hva UiO og fakultetene bør ta tak i i tiden framover, med utgangspunkt i disse spørsmålene:
- Hvilke utfordringer står fakultetene ovenfor i tiden som kommer?
- Hva bør fakultetene prioritere høyest i det videre arbeidet med det Digitale læringsmiljøet?
- Hva bør UiO sentralt prioritere høyest i det videre arbeidet med det Digitale læringsmiljøet?
Dette og tilsvarende erfaringer fra andre grupper som har vært involvert i prosjektarbeidet vil vi samle og overlevere sammen med sluttrapporten for prosjektet.
Svein Harald Kleivane presenterer saken.
REFERAT • TF: Må tenke litt nytt på hva slags teknologi som benyttes og hvordan formen på undervisningen kommer til å bli framover. Litt usikker på for eksempel hva slags AV-utstyr man trenger i und.rom. • SV: Må fortsette med opplæring av faglige ansatte på hvordan man driver digital undervisning. • JF: Har fått midler til digital jurist og LovdataPro er også viktig. Smågruppesamarbeid: Nytt bygg har muligheter for smågruppearbeid, kollokviegrupper, samskriving/Office 365. Fortsatt stort behov for opplæring. Fakultetet må ha fokus på 1-til-1 opplæring og å ha et godt servicenivå på systemene. Ser endringer fra gammel tavle i klasserom til digital undervisning. Har endret hvordan fakultetet planlegger undervisning, må ta stilling til en del andre ting (ikke negativt). Fått en mye enklere struktur i FS, men innebærer at man må ta høyde for nye ting. • Lars: Trenger å løfte nivået på de faglige for å utnytte de nye digitale læringsmulighetene og ikke bare laste opp filer. • MF: I gang med fase 2 av Canvas, har et pågående prosjekt, er ikke helt enig med Lars. Mer risiko når en hel jungel av tjenester ligger ute, må tenke på flyten til studenter og må tenke helhetlig. Også viktig med datakvalitet (info om personer, faglærere i en time (TP), osv..) som har konsekvenser for tjenester (Fagpersonweb). • HF: Ser at det er flere rom med und.ressurser/filer, men ikke så mye mer aktivitet, så her trenger vi å jobbe mer. Viktig å ha "dekket bord" (til brukerne) slik at alt er på plass og dokumentert når brukeren trenger det. Trenger raske løsninger på problemstillinger. • UV: Utfordringer videre - å jobbe med de faglige for å ta det administrasjonen har gjort klar (for eksempel rommaler) mer i bruk, og for at de jobber med Canvas som en del av undervisning, ikke bare som et ekstra verktøy som Fronter var. Ønsker mer samarbeid på tvers av fagmiljøer/institutt for å få rom i Canvas til å henge mer sammen og se likere ut slik at studentene forstår hvor de er i et løp. Gjør det enkelt og logisk å finne det studentene trenger. Videre opplæring - spesielt pedagogisk bruk - er også viktig. Hvordan man får faglige til å delta er et viktig tema. Må man finne ut av hvor skal ting lagres. Bare positive tilbakemeldinger på UV-malen. • MN: Mange bruker Canvas. Mange bruker det på tradisjonell måte (for eksempel til arbeidskrav), men det er viktig at UiO har veiledninger og kurs på hvordan man bruker Canvas. Faglige vet ikke helt hvordan de skal bruke Canvas, her må UiO inn og hjelpe. Integrasjonsarbeid blir viktig pga begrensninger i Canvas (for eksempel ikke mulig å poste ting anonymt), 3.partsverktøy som for eksempel Piazza kan integreres for å løse dette.
Sak 3: Presentasjon av det nye nettverket (20 min)
- Presentasjon av mandat og medlemmer
- Forventninger til rollen som fakultetskoordinator, og samarbeidet mellom fakultet og sentralt
- Møtefrekvens og kontaktpunkter
- Mailingliste for nettverket
- Gjennomgang av fakultetsnettverksidene (/for-ansatte/arbeidsstotte/sta/canvas/fakultetsnettverket/index.html)
REFERAT Det nye nettverket ble presentert av Petter v/ DIG. Presentasjon Møtefrekvens: Månedlige møter, onsdager fra 13:30 til 15:00. Neste møte er 27. mars. Kommentar til kontaktpunkt: MF ønsker at kontaktlinjene inn mot LINK klargjøres. LINK jobber med dette og vil komme tilbake mer informasjon når kontaktlinjer er etablert. Kjerneteamet kommer tilbake til hvilke kommunikasjonsverktøy som skal benyttes for diskusjon og samarbeid i nettverket mellom møtene.
Sak 4: Opplæring (10 min)
- Er det behov for FS-arbeidsstuer for Canvas-rom høst 2019?
- Et tiltak i ROS-analysen som ble gjennomført av prosjektgruppen er inspirasjonsseminar med erfaringsdeling for fakultetskoordinatorer og superbrukere. Vi trenger fakultetenes innspill på innhold og tidspunkt.
REFERAT Flere fakulteter ønsker arbeidsstuer. DIG ønsker tilbakemelding på når slike arbeidsstuer bør avholdes. Innspill til inspirasjonsseminar: MN: Hva om de som har hatt vellykket oppmøte på egne opplæringer kunne fortelle om hva de gjorde? Det hadde også vært interessant å vite hva de andre fakultetene gjorde for drifting av reg.rutiner i FS (av faglærere, for eksempel). Vi bruker mye ressurser på å gjøre dette. LINK: Hva med inspirasjonsseminar til faglige ansatte på et mer lokalt nivå? LINK stiller med ressurser dersom dette er ønskelig. • JF: mangler oversikt over kommunikasjonskanaler for slike seminarer, mellom LINK og faglærere direkte. Problem at admin ikke er involvert/ informert. JF: Viktig å få med erfaring av hva som fungerer og ikke, og spre denne informasjonen ut til faglige ansatte. Organisering av undervisning med flere system (TP, Canvas, osv.) kunne også vært et tema. Det ligger en god del effektivisering, kunne vært smart å ha workshop/info om. DIG: blueprint-emner? JF og HF har erfaring med dette. Etterhvert hadde det også vært interessant om SV kunne fortelle om sine erfaringer med Canvas som informasjonskanal.
Sak 5: Status (30 min)
En runde rundt bordet på status ved fakultetene, DIG og LINK
REFERAT Utgikk. Se referat fra sak 2
Eventuelt (hvis tid)
REFERAT Ingen