Nettverksmøte #1: 27. februar 2019


Til stede

DIG

Petter Bogen Sydhagen
Joey Corbin
Ingeborg Fauske Ekdahl
Lars Bergseth-Hasle
Anne-Lise Lande

LINK Christian Kjekshus
Mikkel Kornberg Skjeflo

Mirjana Coh
Svein Harald Kleivane
Kommunikasjon Terje Lynnebakken
USIT Monica Stamnes
HF Stig Mikalsen
JUS Lillian Almaas
MED Kristin Wium
Frode Fagerbakk
MN Andreas Tandberg
Petter Brønstad
OD Andreas Karl Søberg Bender
SV Yngvil Osdal Runde
Sarah Frost Logan
TF Brynjulv Norheim
UV Lars Tore Larsen Stende

Agenda

Sak 1: Avslutning av det gamle nettverket (15 min)

Markeres med kake

Første nettverksmøte i prosjektet ble holdt august 2017, og til sammen 
ble det holdt 25 møter.

Sak 2: Erfaringer fra arbeidet med digitalt læringsmiljø (15 min)

Prosjektet avsluttes 1.april og Fakultetsnettverket har vært tett på hele veien og høstet mange erfaringer. Det vi ønsker oss som en siste innsats fra nettverket er noen tanker om hva UiO og fakultetene bør ta tak i i tiden framover, med utgangspunkt i disse spørsmålene:

  • Hvilke utfordringer står fakultetene ovenfor i tiden som kommer?
  • Hva bør fakultetene prioritere høyest i det videre arbeidet med det Digitale læringsmiljøet?
  • Hva bør UiO sentralt prioritere høyest i det videre arbeidet med det Digitale læringsmiljøet?

Dette og tilsvarende erfaringer fra andre grupper som har vært involvert i prosjektarbeidet vil vi samle og overlevere sammen med sluttrapporten for prosjektet.

Svein Harald Kleivane presenterer saken.

REFERAT
• TF: Må tenke litt nytt på hva slags teknologi som benyttes og hvordan formen på
undervisningen kommer til å bli framover. Litt usikker på for eksempel hva slags
AV-utstyr man trenger i und.rom.

• SV: Må fortsette med opplæring av faglige ansatte på hvordan man driver digital
 undervisning. 

• JF: Har fått midler til digital jurist og LovdataPro er også viktig.
Smågruppesamarbeid: Nytt bygg har muligheter for smågruppearbeid, kollokviegrupper,
samskriving/Office 365. Fortsatt stort behov for opplæring. Fakultetet må ha fokus på
1-til-1 opplæring og å ha et godt servicenivå på systemene. Ser endringer fra gammel 
tavle i klasserom til digital undervisning. Har endret hvordan fakultetet planlegger 
undervisning, må ta stilling til en del andre ting (ikke negativt). Fått en mye enklere
struktur i FS, men innebærer at man må ta høyde for nye ting.

• Lars: Trenger å løfte nivået på de faglige for å utnytte de nye digitale
læringsmulighetene og ikke bare laste opp filer.

• MF: I gang med fase 2 av Canvas, har et pågående prosjekt, er ikke helt enig med 
Lars. Mer risiko når en hel jungel av tjenester ligger ute, må tenke på flyten til 
studenter og må tenke helhetlig. Også viktig med datakvalitet (info om personer, 
faglærere i en time (TP), osv..) som har konsekvenser for tjenester (Fagpersonweb).

• HF: Ser at det er flere rom med und.ressurser/filer, men ikke så mye mer aktivitet, 
så her trenger vi å jobbe mer. Viktig å ha "dekket bord" (til brukerne) slik at alt 
er på plass og dokumentert når brukeren trenger det. Trenger raske løsninger på 
problemstillinger.

• UV: Utfordringer videre - å jobbe med de faglige for å ta det administrasjonen har
gjort klar (for eksempel rommaler) mer i bruk, og for at de jobber med Canvas som en 
del av undervisning, ikke bare som et ekstra verktøy som Fronter var. Ønsker mer 
samarbeid på tvers av fagmiljøer/institutt for å få rom i Canvas til å henge mer 
sammen og se likere ut slik at studentene forstår hvor de er i et løp. Gjør det 
enkelt og logisk å finne det studentene trenger. Videre opplæring - spesielt 
pedagogisk bruk - er også viktig. Hvordan man får faglige til å delta er et viktig 
tema. Må man finne ut av hvor skal ting lagres. Bare positive tilbakemeldinger på
UV-malen.

• MN: Mange bruker Canvas. Mange bruker det på tradisjonell måte (for eksempel til 
arbeidskrav), men det er viktig at UiO har veiledninger og kurs på hvordan man bruker
Canvas. Faglige vet ikke helt hvordan de skal bruke Canvas, her må UiO inn og hjelpe.
Integrasjonsarbeid blir viktig pga begrensninger i Canvas (for eksempel ikke mulig å 
poste ting anonymt), 3.partsverktøy som for eksempel Piazza kan integreres for å løse
dette.

Sak 3: Presentasjon av det nye nettverket (20 min)

  • Presentasjon av mandat og medlemmer
  • Forventninger til rollen som fakultetskoordinator, og samarbeidet mellom fakultet og sentralt
  • Møtefrekvens og kontaktpunkter
  • Mailingliste for nettverket
  • Gjennomgang av fakultetsnettverksidene (/for-ansatte/arbeidsstotte/sta/canvas/fakultetsnettverket/index.html)
REFERAT
Det nye nettverket ble presentert av Petter v/ DIG. Presentasjon

Møtefrekvens: 
Månedlige møter, onsdager fra 13:30 til 15:00. Neste møte er 27. mars.

Kommentar til kontaktpunkt: 
MF ønsker at kontaktlinjene inn mot LINK klargjøres. 
LINK jobber med dette og vil komme tilbake mer informasjon når kontaktlinjer
er etablert. 

Kjerneteamet kommer tilbake til hvilke kommunikasjonsverktøy som skal benyttes
for diskusjon og samarbeid i nettverket mellom møtene. 

Sak 4: Opplæring (10 min)

  • Er det behov for FS-arbeidsstuer for Canvas-rom høst 2019?
  • Et tiltak i ROS-analysen som ble gjennomført av prosjektgruppen er inspirasjonsseminar med erfaringsdeling for fakultetskoordinatorer og superbrukere. Vi trenger fakultetenes innspill på innhold og tidspunkt.
REFERAT
Flere fakulteter ønsker arbeidsstuer. DIG ønsker tilbakemelding på når slike 
arbeidsstuer bør avholdes.

Innspill til inspirasjonsseminar:
MN: Hva om de som har hatt vellykket oppmøte på egne opplæringer kunne fortelle om 
hva de gjorde? Det hadde også vært interessant å vite hva de andre fakultetene gjorde 
for drifting av reg.rutiner i FS (av faglærere, for eksempel). Vi bruker mye 
ressurser på å gjøre dette.

LINK: Hva med inspirasjonsseminar til faglige ansatte på et mer lokalt nivå? LINK 
stiller med ressurser dersom dette er ønskelig.
	• JF: mangler oversikt over kommunikasjonskanaler for slike seminarer, 
          mellom LINK og faglærere direkte. Problem at admin ikke er involvert/
          informert.

JF: Viktig å få med erfaring av hva som fungerer og ikke, og spre denne 
informasjonen ut til faglige ansatte. Organisering av undervisning med flere 
system (TP, Canvas, osv.) kunne også vært et tema. Det ligger en god del 
effektivisering, kunne vært smart å ha workshop/info om.

DIG: blueprint-emner? JF og HF har erfaring med dette. Etterhvert hadde det også vært
interessant om SV kunne fortelle om sine erfaringer med Canvas som informasjonskanal.

Sak 5: Status (30 min)

En runde rundt bordet på status ved fakultetene, DIG og LINK

REFERAT
Utgikk. Se referat fra sak 2

Eventuelt (hvis tid)

REFERAT
Ingen
Publisert 17. juni 2021 13:57 - Sist endret 24. apr. 2023 15:34