Nettverksmøte #2: 27. mars 2019

SV Yngvil Osdal Runde
TF Brynjulv Norheim
UV Lars Tore Larsen Stende

Sak 1: Orientering om prosjekt digital pensumliste Leganto H19 (30 min)

Store deler av sektoren er nå i ferd med å få på plass digitale systemer i arbeid med pensumlister, og digitaliserer mer og mer av pensuminnholdet. Til nå har 16 av landets universiteter og høgskoler, inkludert UiO og alle våre samarbeidspartnere i BOTT, gått til anskaffelse av det digitale pensumlistesystemet Leganto. Leganto er tett integrert opp mot Alma (biblioteksystemet), Canvas, og skal integreres med Vortex og Mine studier.

Prosjekt digitalt pensumlistesystem ved UiO piloterer og implementerer Leganto i løpet av 2019-2020. Prosjektet ønsker å begynne med pilotering for emner allerede høsten 2019, som betyr at arbeidet med å lage pensumlister i Leganto gjøres nå i april/mai.

Det ønskes maksimalt 8 emner per fakultet som kan være med på piloten, med oppstart i april.

Mette Torp Christensen og Petter Jørgensen Thorshaug (SADM) presenterer saken.

Presentasjon.

Petter Jørgensen Thorshaug demonstrerte Leganto med iframe-visning i Canvas.

Sak 2: Regime for tredjepartsverktøy og LTI (10 min)

DIG går gjennom tredjepartsregimet for drift.

Finnes her: /for-ansatte/arbeidsstotte/sta/canvas/veiledninger/utnytt-mulighetene/lti-og-tredjepartsprogrammer/regime.html

Sak 3: Diskusjonsforum for nettverket (15 min)

DIG har opprettet et team i Microsoft Teams og invitert fakultetskoordinatorene og deres vara. DIG ønsker at fakultetskoordinatorer selv tar ansvar for diskusjonsforumet i Teams.

• Er det noen som ønsker å ha ansvar for dette?
  • Hva skal forumet brukes til?
Kjerneteamet tar ansvar for Teams i første omgang. Det påpekes at Teams først og fremst
skal være et diskusjons- og erfaringsdelingsforum. Beslutninger formidles per e-post.

Pålogging i Teams: brukernavn@uio.no

Sak 4: Kommunikasjonskanaler og kurs LINK (10 min)

LINK orienterer om kommunikasjonskanaler og kurstilbud for våren.

LINKs ambisjon er å heve teknisk og pedagogisk kompetanse over hele universitetet.
Det skal opprettes et nytt opplæringsteam når prosjektet avsluttes. LINK vil ha fokus
på mer enn bare Canvas.

LINK ønsker å bruke Teams for å øke transparens i kurstilbud osv. Nettsider for
undervisere vil sannsynligvis komme på LINKs nettsider etter hvert (Mikkel  vil
orientere om dette når det er på plass). Erfaringen er at arbeidsstuer og kurs til dels
har dårlig oppmøte, og muligens blir løsningen da å holde felleskurs/arbeidsstuer for
hele UiO, heller enn fakultetsvis.

HF: Ønsker at kurstilbud for grunnopplæring, og arbeidsstuer holdes senere enn mai
(juni/august)
MN: Ønsker å fortsette den praksisen de nå har, hvor de selv holder i påmeldinger og
deretter videreformidler til LINK. LINK er OK med dette.

LINK ønsker at fakultetene fortsatt har en rolle i opplæringen av faglærere. FK er
nødvendige for å nå ut til brukerne.

Sak 5: Driftsmeldinger og nyhetsbrev (10 min)

Vi i DIG ser for oss to mulige løsninger for fomidling av nyheter.

1. Driftsmeldinger utvides til en beskjed-feed som inneholder både driftsmeldinger, nyheter og andre beskjeder.

2. Beholde driftsmeldinger som den er, og i tillegg sende ut månedlige nyhetsbrev.

Dersom det er ting som haster, vil vi sende ut beskjed umiddelbart via e-post.

• Hvilken løsning ønsker fakultetene?
Saken utgikk og tas som diskusjonssak i Teams.

Sak 6: Ønske fra MN: Øke standard lagringskapasitet for emner ved behov (10 min)

Enkelte emner, særlig ved GEO og IBV, kommer til å ha behov for mer enn 500MB hvert semester. Vi ønsker oss at disse emnene kan meldes inn i forkant, slik at kapasiteten kan økes før de går tomme for plass. Behovet er knyttet til datafiler nødvendige for oppgaveløsing, og ikke til forelesningsvideoer e.l.

MN presenterer ønsket.

Kapasiteten på alle rom økes til 750MB.

FK tar kontakt canvas-hjelp@admin.uio.no dersom det er et reelt behov for økt kapasitet
på enkeltrom.

Eventuelt