REFERAT: Nettverksmøte #5: 28. august 2019

Frist for innmelding av saker er 14. august


Til stede

Kjerneteamet

Petter Bogen Sydhagen

Ingeborg Fauske Ekdahl

Joey Corbin

Mirjana Coh

Christian Kjekshus

HF Stig Mikalsen
JUS Lillian Almaas, Anders Westbye
MED Kristin Wium
MN Andreas Tandberg
OD Andreas Karl Søberg Bender
SV Yngvil Osdal Runde
TF Brynjulv Norheim
UV Lars Tore Larsen Stende

Agenda

Sak 1: Status fakultetene - hvordan har semesterstart H19 gått med tanke på Canvas?

Vi tar en runde rundt bordet.

Referat:

Det har generelt sett gått bra i studiestarten. En gjengående utfordring er tilgang for
"spesielle" brukergrupper, som enkeltemnestudenter, kun eksamensmeldte, 
utvekslingsstudenter og lignende. For slike brukergrupper hadde det vært ønskelig med
en veiledning med steg for steg rutine for hvordan de skal få tilgang.

Sak 2 (orientering): Kurstilbud høsten 2019

Faglig og administrativt ansatte fra alle fakulteter er velkomne til flere Canvas-arbeidsstuer som arrangeres i september. Informasjon om datoer og påmelding vil bli tilgjengelig på nettsiden for sentrale arrangementer.

Det kommer også noen inspirasjonsseminarer i regi av LINK utover høsten.

  • Kommende kurs for administrativt ansatte:
    • Kurs for nybegynnere 12. september, kl. 09:00-11:30
    • Kurs for viderekomne 8. oktober, kl. 09:00-11:30

Kursoversikt.

Kjerneteamet presenterer saken.

Referat:

- LINK opplevde bedre oppmøte på arbeidsstuer etter bruk av global kunngjøring i Canvas
- Det arrangeres tre nye arbeidsstuer for Canvas i september
- LINK vil arrangere temabaserte inspirasjonsseminarer én til to ganger i semesteret
- Gi gjerne beskjed dersom dere ønsker at kjerneteamet skal være tilstede på lokale 
  arbeidsstuder/kurs
- Det skal arrangeres grunnkurs i timeplanlegging (FS og TP) 11. september. Dette skal
  være et godt supplement til de administrative arbeidsstuene som arrangeres
  12. september

Sak 3 (orientering): CanvasCon Europe 2019, 7.-8. oktober

CanvasCon Europe 2019 holdes i Barcelona 7. og 8. oktober. Kjerneteamet vil være representert og vi inviterer de som er interessert i å få faglig påfyll og inspirasjon.

Kjerneteamet presenterer saken.

Sak 4 (orientering): Status ny Gradebook

Status og planene framover. Nye og nyttige funksjoner (og utfordringer med språkpakken for norsk).

Mirjana (Kjerneteamet) presenterer saken.

Referat:

- Ny funksjon: Det er nå mulig å sette grade-posting policy for et helt emne 
  (i motsetning til tidligere, hvor man måtte gjøre det på enkeltoppgavenivå). 
  Det er fortsatt mulig å gjøre det for hver enkelt oppgave dersom man vil det.
- Nytt problem: Alle de nye funksjonene mangler oversettelse og er kun på engelsk.
  Det har dukket opp noen rare oversettelser, som er scriptet bort. Vi melder dette
  til den nasjonale språkgruppen som vil følge opp dette med Instructure. Det er i dag 
  liten aktivitet i språkgruppen, men Unit har planer om å få den i gang igjen i 
  løpet av høsten.

Sak 5 (orientering): Nye Canvas-veiledninger

Kjerneteamet har jobbet med veiledningene i sommer. 

Joey (Kjerneteamet) presenterer saken.

Referat:

Innspill:
- Det er behov for at det kommer tydelig frem hvilke veiledninger som gjelder
  henholdsvis admin og vitenskapelig.
- Det er behov for en veiledning som gir en generell oversikt over hva Canvas kan
  brukes til
- Kunne det vært en idé å ta en workshop i løpet av høsten hvor man går gjennom 
  veiledningene som finnes der ute sammen samler det beste fra lokale og sentrale
  veiledninger?

Sak 6 (orientering): Kun eksamensmeldte i Canvas

Melde fra til kjerneteamet på canvas-hjelp@admin.uio.no dersom ditt fakultet ønsker å få kun eksamensmeldte studenter over til Canvas-rom.

Kjerneteamet presenterer saken.

Sak 7 (diskusjon): Oppfølging "Datoer for åpning/lukking av rom og dato for FS-overføring"

Ny behandling av Sak 5 fra nettverksmøtet 24. april.

1. Er vi fortsatt enige om de ulike datoene (spørsmål 1-3)?

2. Spørsmålet Når skal rom låses etter semesteret? ble ikke ferdig diskutert på grunn av tid, og også fordi det var behov for å teste funksjonalitet i integrasjonen. Nå har kjerneteamet fått testet dette opp mot integrasjonen. Det virker å overføre personer til Canvas-rom som er lukket, men det er to ting å merke seg:

  • Det gjelder både lærere, studiekonsulenter og studenter som er knyttet til emnet i FS. 
  • Det fungerer ikke hvis man har lukket Canvas-rom ved å bruke knappen Avslutt dette emnet (Conclude/End this course).

3. Oppdatert rutine for hvordan man legge til personer i et låst rom

Personer som legges til i et låst rom godkjenne invitasjonen til rommet før man endrer semesteret tilbake. Veiledningen manglet denne viktige opplysningen og er nå oppdatert.

Joey (Kjerneteamet) presenterer saken.

Referat:

Når skal integrasjonen begynne med FS-overføring for det kommende semesteret?
- Det er enighet om å ha 1. november og 2. april som tentative datoer. Det er likevel 
  ønsket at dette tas opp i nettverket som fast sak første møte hvert semester.

Når skal lærere få tilgang til rom for det kommende semesteret?
- Det er enighet om at lærere skal få tilgang i det rommet opprettes i Canvas.

Når skal studenter få tilgang til rom i starten av semesteret?
- Det er enighet om at studenter skal få tilgang til rom 2. januar og 5. august.

Når skal rom låses etter semesteret?
- Det er enighet om at rommene låses 2. januar og 5. august. På disse datoene 
  skal det sendes ut global kunngjøring til brukerne som forklarer hvor de finner 
  rommene etter de er låst. Det skal også sendes en påminnelse til til nettverket
  per e-post.

Sak 8 (diskusjon): Sammenslåing av kontoroller

Egen kontorolle for å sende globale kunngjøringer til brukere i en underkonto. Kan denne legges til i en eksisterende kontorolle?

Joey (Kjerneteamet) presenterer saken.

UTSATT.

Sak 9 (diskusjon): Høyremeny i Canvas

Noen institutter har tidligere tatt i bruk «høyremeny» i Canvas som muliggjør opplisting av elementer i moduler. Dette gir bedre oversikt og navigasjon i modulen man er i, men også utfordringer i form av mindre plass til selve innholdet på sidene menyen opptrer i. Vi presenterer styrker og svakheter av «høyremenyen» og forteller om planene for implementering.

Kjerneteamet presenterer saken.

Referat:

- Løsningen er planlagt ferdig i september
- Obs! Det er ikke mulig å få høyremeny i mobilappen
- Fakultetet velger selv om høyremeny skal være slått av/på som standardinnstilling på
  alle rom. Faglærer kan i tillegg slå høyremeny av/på i innstillingene for sine rom.
- Det blir sendt ut en e-post om dette i løpet av september. Fakultetet må da svare om 
  de ønsker å ha høyremeny av eller på som standardinnstilling
- Det vil komme veiledning for høyremeny før e-posten sendes ut
Publisert 17. juni 2021 13:57 - Sist endret 5. juli 2023 23:42