Nettverksmøte #3: 24. april 2019

Innmeldingsfristen er 10. april


Til stede

Kjerneteamet

Petter Bogen Sydhagen (DIG)
Joey Corbin (DIG)
Ingeborg Fauske Ekdahl (DIG)
Lars Bergseth-Hasle (DIG)
Anne-Lise Lande (DIG)
Christian Kjekshus (LINK)
Mikkel Kornberg Skjeflo (LINK)

Mirjana Coh (LINK)
Terje Lynnebakken (KOMM)

HF Stig Mikalsen
JUS Lillian Almaas
MED Frode Fagerbakk
MN Petter Brønstad
OD Andreas Karl Søberg Bender
SV Yngvil Osdal Runde
TF Brynjulv Norheim
UV Lars Tore Larsen Stende

Agenda

Sak 1 (orientering): Lagring og mellomlagring i hverandrevurdering (ca. 5 min)

Det er meldt inn at flere brukere ikke forstår lagring og mellomlagring i hverandrevurdering, og hva det innebærer.

Funksjonalitet:

En student som skal vurdere en annens oppgave kan legge inn så mange kommentarer som ønskelig. Disse autolagres slik at man kan lukke oppgaven (uten å trykke på Lagre-knappen) og returnere til den igjen. I det studenten legger inn en kommentar og klikker lagre, kommer beskjeden til den studenten som har skrevet oppgaven. Hverandrevurderingen anses da som ferdig av systemet.

Tiltak:

Knappteksten endres fra Lagre til Send kommentar, slik at brukere bedre forstår hva det innebærer å klikke på knappen.Knappteksten endres også fra Lagre til Send kommentar på andre oppgavetyper med denne knappen. 

Kjerneteamet presenterer saken.

REFERAT:

Mirjana Coh (Kjerneteamet) presenterte saken.

Presentasjon.

Sak 2 (orientering): Videreutvikling av integrasjonen (ca. 10 min)

Integrasjonen mellom Canvas og FS slik den er nå ble utviklet som et MVP (minimum viable product), blant annet for å sikre at videreutviklingen er fundert i reelle behov for fakultetene. Styringsgruppen har nå innvilget midler til videreutvikling av integrasjonen. 

Ingeborg (Kjerneteamet) presenterer saken.

REFERAT:

Fire konkrete punkter for utvikling:

○ Eksamensmeldte inn i Canvas i egen seksjon i riktig rom med riktig rolle
(Eksamensmeldte-rolle).

○ Generere Canvasrom for studieprogram/kull/klasse basert på FS.

○ Håndtere endringsmeldinger fra Cerebrum for personer/brukere.
    § Endringer kan for eksempel være i personnavn, primærkonto, tilknytning, eller 
om personen har fått aktiv IT-konto.

○ Finne løsningsforslag og lage løsningsspesifikasjon for studier som har andre
Canvasbehov enn "tradisjonelle" gradsstudieløp. Dette gjelder blant annet
profesjonsstudiet i medisin og andre profesjonsstudier.

Sak 3: Ønske fra HF: Deaktivere inaktive studenter i rom (RT#3306495 og RT#3318786) (ca. 15-20 min)

HF ønsker å kunne deaktivere inaktive studenter i Canvas-rom. Dette gjelder kategorien ikke-reelle studenter, altså:

a) studenter som har meldt seg til undervisningen, men som ikke har vært i Canvas-rommet eller på seminarer etc. når vi kommer litt ute i semesteret, og/eller

b) studenter som ikke har levert første oblig og får slettet eksamensmelding

Løsningsforslag fra HF: Integrasjonen utvikles slik at disse studentene settes som inaktive i Canvas-rommet, til studiekonsulenten eventuelt gjenoppretter dem.

Merknad fra Kjerneteamet: Denne saken er i en tidlig fase og kjerneteamet har ikke et konkret forslag til hvordan integrasjonen skal endres eller hva man kan gjøre. Det er både problematisk med tanke på hvordan integrasjonen fungerer, grunnlagsdata i FS og policymessig rundt hva som kan/skal skje med en student som ikke er aktiv/trekker seg eller slettes fra eksamen på grunn av manglende obligatorisk aktivitet. Kjerneteamet ønsker derfor å få innspill fra fakultetene om behov for slik funksjonalitet, for å vite om/hvordan saken bør tas videre.

Lars (Kjerneteamet) presenterer saken.

REFERAT:

Det er hovedsakelig to kategorier studenter det er snakk om:

    1. Studenter med undervisningsmelding som av ulike grunner ikke er aktive i Canvas

Her er det ønsket en enkel løsning for å sette studentene som inaktive. Det bør være
enkelt å reaktivere studenter ved behov.

Kjerneteamet: Dette er en nøtt, både av praktiske og juridiske hensyn. Kjerneteamet vil
fortsette å se på saken.

    2. Studenter som har trukket eksamensmeldingen (f.eks. på grunn av manglende oblig)

Her ser Kjerneteamet på muligheten til at de automatisk settes til observatører.

MED: På generelt grunnlag bør ikke undervisningsavhengige ting basere seg på 
vurderingsmeldinger.

Kjerneteamet: Interessant å vite om det er situasjoner hvor studenter som kun er 
undervisningsmeldt skal delta aktivt i emnet (om det forventet at de er med og bidrar i
diskusjoner, gjennomfører oppgaver, osv). 

Oppfølging: Kjerneteamet sender e-post med spørsmål om behovene fakultetene har i denne
sammenhengen.

Sak 4: MN: Erfaringer med bruk av Canvas på store emner (ca. 15-20 min)

Matematisk institutt har skrevet en rapport med erfaringer for bruk av Canvas til obligatorisk innlevering på emner med mange studenter. Fakultetskoordinator Petter Brønstad presenterer rapporten og det blir rom for diskusjon.

REFERAT:

Petter Brønstad presenterte saken.

Presentasjon.

Mulig løsning: Ny karakterskala som skiller mellom godkjent/ ikke godkjent - ikke nytt
forsøk / ikke godkjent - nytt forsøk.

Eventuelt (i kombinasjon med) læringsstier.

Oppfølging: Kjerneteamet vil følge opp denne saken og se på mulige løsninger.

Sak 5: Datoer for åpning/lukking av rom og dato for FS-overføring (ca. 15-20 min)

SV har spilt inn et endringsønske om å fjerne semestersluttdato (RT#3358467), som gjør at studiekonsulenter ikke trenger å "låse opp" et tidligere rom for å legge til personer i rommet. 

I lys av dette ser vi at tiden er inne for å diskutere semesterstart- og sluttdato for rom i Canvas, med sikte på å spikre faste datoer.

  • Når skal integrasjonen begynne med FS-overføring for det kommende semesteret?
    • Forslag: 15. april for høst og 15. oktober for vår.
    • Tilleggsspørsmål: Når er det for tidlig og for sent med FS-overføring til Canvas?
  • Når skal lærere få tilgang til rom for det kommende semesteret?
    • Forslag: enten når rommene opprettes i Canvas, eller en fast dato for alle.
  • Når skal studenter få tilgang til rom i starten av semesteret?
    Se veiledning om studenttilgang før semesterstartdato
    • Forslag: 12. august for høst; 2. januar for vår.
  • Når skal rom låses etter semesteret?
    Se veiledning om det som skjer med rom/tilganger når rom låses
    • Forslag: 1. februar for høst; 1. september for vår.

Merknad fra Kjerneteamet: Dersom semestersluttdato ikke legges inn i Canvas, vil alle rom fra tidligere semestre være liggende i dashbordet for både lærere, administrative og studenter. Vi mener dette vil gi en dårlig brukeropplevelse og skape unødvendig rot, og derfor ønsker vi å benytte semestersluttdato for å fjerne rom som ikke lenger er i bruk fra brukernes dashbord. Brukere vil fortsatt kunne finne tidligere (låste) rom fra navigasjonsmenyen Emner > Alle emner > Tidligere påmeldinger, og har lesetilgang i låste rom.

Kjerneteamet presenterer saken.

REFERAT:

Når skal integrasjonen begynne med FS-overføring for kommende semesteret?

Det er enighet om å ta utgangspunkt i 15. april og 15.oktober. Det er imidlertid mulig
at 15. oktober kan vise seg å være litt tidlig. I august tar Kjerneteamet
derfor en dobbeltsjekk med fakultetene om vi må flytte datoen.

Når skal lærere få tilgang til rom for det kommende semesteret?

Det er enighet om at lærere som standard skal få tilgang til i det de opprettes i
Canvas.

Når skal studenter få tilgang til rom i starten av semesteret?

Det er enighet om 2. januar for vår og 5. august for høst. De som har behov for å
sjekke internt kan komme med tilbakemeldinger i Teams.

Når skal rom låses etter semesteret?

Her ble det ikke landet noen konkrete datoer.

Oppfølging: Kjerneteamet følger opp dette ved et senere tidspunkt.
Kjerneteamet vil også teste om det går an å legge til en lærer i FS etter rommet
er stengt.

Sak 6: Oppfølging av utlysningen av IT-midler (ca. 10 min)

Vi tar en runde rundt bordet.

  • Har informasjonen nådd ut til fakultetene?
  • Er det noen uklarheter rundt utlysningen?

Kjerneteamet presenterer saken.

REFERAT:

Her hadde ingen noe spesielt å bemerke.
Publisert 17. juni 2021 13:57 - Sist endret 5. juli 2023 23:42