REFERAT: Nettverksmøte #1: 5. februar 2020

Frist for innmelding av saker er 23. januar


Til stede

Kjerneteamet

Petter Bogen Sydhagen

Ingeborg Fauske Ekdahl

Mirjana Coh

HF Stig Mikalsen
JUS Anders Westbye
MED Frode Fagerbakk
MN Helge Engeseth Kleivane
OD Snezana Popovic Vujovic
SV Yngvil Osdal Runde
TF Brynjulv Norheim
UV Ariel Sevendal

Orienteringssaker:

SAK 1 - Treghet i FS (5 min)

En oppdatering i FS førte til at det ble til tider stor treghet på meldingene som kom ut fra FS til Canvas-integrasjonen. Dette førte følgelig til tildels store forsinkelser på overføringen av fagpersoner og studenter.

DIG presenterer saken.

Referat:

Presentasjon sak 1-4.

- Når studenter ikke kommer over av seg selv er det nesten alltid fordi hen ikke hadde aktiv UiO-bruker i de hen meldte seg til undervisning i emnet. Enkeltemnestudenter får ikke UiO-bruker før etter de har betalt semesteravgiften.

- USIT kjører en full synk i ettermiddag (05.02.) for å få over studenter som ikke hadde brukernavn i det de meldte seg til undervisning.

SAK 2 - Personvern i Canvas (5 min)

Etter en henvendelse fra en fagperson på Juridisk fakultet, har Seksjon for digitale tjenester har laget en kort infoside om personvern i Canvas

DIG gir en rask gjennomgang av de rettslige vurderingene som er gjort om personvern i Canvas.

DIG presenterer saken

Referat:

Presentasjon sak 1-4.

SAK 3 - Tilgang til Canvas etter kontraktslutt (5 min)

Mange av UiOs systemer krever at brukeren har en aktiv arbeidskontrakt i SAP for bruk, mens noe (bl.a. epost) er tilgjengelig inntil 30 dager etter avsluttet arbeidskontrakt. 

Dette medfører at det blir viktig å påse at arbeidskontrakter (særlig for timelærere) varer ut den tiden det er ment at vedkommende skal utføre arbeid i Canvas. 

DIG presenterer saken

Referat:

Presentasjon sak 1-4.

- Den enkleste måten å sørge for at lærere beholder tilgang til Canvas så lenge de har behov for det er ved å sørge for at kontraktens varighet er tilstrekkelig

- Lærere uten arbeidskontrakt må få gjestebruker ved UiO for å få tilgang til Canvas

- Dette bør tas opp i studieledernettverket slik at de som har ansvar for kontrakter oppretter disse med tilstrekkelig varighet

SAK 4 - Digitalt emneevalueringsverktøy (10 min) 

DIG gir en oppsummering fra arbeidsgruppen på UiO og gir en kort status på arbeidet rundt anbudet i regi av UNIT.

DIG presenterer saken

Referat:

Presentasjon sak 1-4.

Diskusjonssaker

SAK 5 - Ansatte ved UiO inn i andre Canvas-instanser via FEIDE

TF viser til henvendelse fra MF Vitenskapelige høyskole om å bruke Feidetjenesten for å logge UiO-brukere inn i andre institusjoners Canvas-instanser, og ønsker status på saken fra DIG. 

TF presenterer saken

Referat:

- Ifølge USITINT må UiO ha databehandleravtale med hver enkelt institusjon som UiO-brukere eventuelt skal logge inn hos. 

- Oppfølging: Kjerneteamet tar en ny runde på dette og kommer tilbake med en avklaring til neste møte

SAK 6 - Pilotering av Padlet V20

Padlet piloteres i to emner på MN vår 2020, og vurderes for videre utrulling.

MN presenterer saken

Referat:

Presentasjon

Eventuelt

Status kullrom:

- Kjerneteamet har laget en kravspec som er oversendt til USIT.

- Oppfølging: Kjerneteamet kommer tilbake med tidsestimat til neste møte

Lærere ønsker å se om studenter har logget inn eller ikke:

- Visning av aktivitetstid er skjult for lærere fordi dataene er upålitelige.

- Innlogging via appen logges for eksempel ikke

- Instructure ser på mulighetene for å forbedre datagrunnlaget

Publisert 17. juni 2021 13:57 - Sist endret 5. juli 2023 23:42