Møte i FFF 13. oktober 2022

Tid: Torsdag 13. oktober  kl 13.30-15.00

Sted: ES-B: SV's Fakultetsstyrerom 450 

Til stede:

Mari (MED),  Andrea (HF), Natalia og Jean Raphaël (MN), Ida og Ingebjørg (SV), Gørill (JUS),  Hege (TF) Frode, Anna H., Anna B., Jonny og Åse-Marit (LOS)

Forfall:

Natalia A. (OD), Sandra Rebekka Nielsen (UV)

Referat fra forrige møte [kommer snart / Jonny]

Saker fra fakultetene

1. Involvering av ph.d.-kandidatene (SV)Kvalitetsystemet sier bla: "Kjennetegn ved oppfølgingsarbeidet er at ansvarlige utdanningsledere legger til rette for kollegial involvering og at studentene og ph.d.-kandidatene inkluderes systematisk i arbeidet gjennom sitt eget læringsmiljø.
Dette oppfyller vi formelt med et programråd pr program. Men hvor får ph.d.-kandidatene i deres programråd sine innspill fra?  Juss har stipendiatråd. Hvordan involverer dere andre fakultetene ellers ph.d.-kandidatene? "Det skal finnes møteplasser og arenaer der representanter for vitenskapelig ansatte, studenter/ph.d.-kandidater, administrasjon og ledelse i felleskap kan identifisere utfordringer og muligheter i oppfølgingsarbeidet og dele kunnskap og erfaringer."

Enhetene ga eksempler: samlinger av ph.d.-kandidater i forkant av programrådsmøter, og/eller årlige samlinger der ph.d.-kandidatene inkluderes. 

2. Personvern i dr. philos (SV)

Saken utgikk

3. Upraktiske disputasdatoer og utsending av prøveforelesningstittel (HF) Hvem sender ut prøveforelesningstittel hos dere - kan svaret være "den som er på jobb" hvis tittelen skal sendes ut på tidspunkter hvor mange har fri, f.eks. i høstferien, romjula eller påska? Hvor utopisk og urealistisk er tanken om å få på plass en løsning som automatiserer denne utsendinga?

De fleste gjør det manuelt, og må tilpasse, men kunne man brukt Inspera/FS systemet? Det kunne være en optimal løsning. Man kan evnt vurdere å sette "tidligst mulig disputasdato etter jul/påske/ferie" for å unngå konflikter med ferie og helligdager etc, Det er viktig at prosessen blir tryggere og mer profesjonelle. Man kan i UiO se på integrasjon mellom FS og inspera, kan det være noen løsninger?

4. Ph.d.-rapporter og statistikk i FS og Tableau (MN, Natalia). Vi har et evig behov for bedre rapporter og lett tigjengelig statistikk i Tableau, både på fakultets- og instituttnivå. Det er svært ressurskrevende å skaffe den og komme med tall og kurver når ledelsen etterlyser dem, eller når instituttene har behov for dem i diverse sammenhenger. Kan vi enes om hva slags rapporter vi alle ville gjerne ha og be LOS (Anna) sammenstille dem i Tableau/utvikle i FS? 

Konklusjon: samles, enes om behovet og lage en bestilling som kan være nyttig for flere. Anna H. kaller inn. Ta utgangspunkt i eksisterende rapporter.

5. Ourginal (tidligere URKUND) (SV)
Ved SV skal alle avhandlinger skal kjøres igjennom Ourginal etter innlevering. Hva er status hos dere?

Saken utgikk

Saker fra LOS

6. Sak til Universitetsstyret: Styret har bedt om informasjon om hvorfor antallet ph.d.-dipsutaser ved UiO har gått ned. LOS skal lage en analyse til Universitetsstyrets møte i desember, der dette samt forsinkelser for ph.d.-gruppen er et tema. Magnus Otto Rønningen og Per Heitmann fra VØS presenterer arbeidet og åpner for innspill fra FFF (kl 14:00, ca 30 min).

Noen punkter fra innspillsrunden:

Det ser ikke ut til å være antallet stipendiater som har gått ned, er det noen som har noen ideer om årsak?

MN: Analyser fra viser at kjønn ikke har betydning, men statsborgerskap og ansettelsesforhold spiller en rolle. Gruppen som bidro mest til nedgangen ved siste analyse var norske stipendiater ansatt ved UiO. Dette er motstridene i fohold til tidligere. Utenlandske med ekstern arbeidsgiver gjorde det dårligere enn eksternt ansatte norske.

Har mye mer labarbeid og feltarbeid enn for eksempel OsloMet. Vi har i tillegg hatt effekter av asbest-sanering i bygningen, og dette har hatt effekt for labarbeid. Dette vil også fremdeles påvirke fremover.

Vi har trodd at ekstern finansiering har hatt en rolle, dette har vi sett på ikke ennå. både eksterne og internt ansatt kan ha ekstern finansiering.

HF: Eksterne kandidater har ofte dråligere gjennomføring og oftere omarbeiding, men vi har ikke lavere disputastall, men vi må merke oss at det var en unormalt. Ekstern finansiering har ikke så mye å si.

LOS: UiO har en vesentlig nedgang, men ikke andre universiteter

SV: Opptakstall henger tett sammen disputastall.

MED: Vi ser at vi har koronaforlengelser, og vi har mange eksternfinansierte, både med ekstern finansiering og ekstern arbeidsplass. Spesielt  de som jobber i klinikken er rammet. Vi har hatt svingninger, vi tror ikke dette kommer til å fortsette. Vi har tenkt at det er innafor normalen her. Vi produserte 43% i 2020 og 41% i 2021. Hvis vi forklarer det med en pandemi, så er det kanskje forøvrig normalt. I

JUS: vi er få, og kommer ikke til å synes med forlengelser, 

Konklusjon: Saken er blitt skjøvet på fordi ledelsen har behov for andre analyser, men alle enheter bes sende rapporter/analyser de allerede har til Magnus Otto og Per. Det skal altså ikke gjøres noe mer arbeid ved henhetene nå, en evnt konkret bestilling vil komme senere

7. Oppdatering om NOKUT-tilsyn (Jonny). Kort sak om nytt siden sist i kvalitetsnettverket.

8. Forskningsrådet har ny høring med frist 28. november: Høring om plan for rekruttering og tidlig karriere 

Det har kommet inn en høring som foreløpig ligger hos AP i LOS, alle bes være obs på at det kan komme en bestilling i ePhorte.

9. Nasjonal portal for ph.d-emner: Sak om nasjonal portal for ph.d-emner skal tas opp i UHR-Forskning.

Tidspunkt ikke avklart. LOS skriver notat og vil be FFF om innspill til saken.

10. Høring om studieavgifter: Kunnskapsdepartementet foreslår at nye studenter fra utenfor EØS og Sveits skal betale studieavgifter fra og med høsten 2023. Jeg setter opp saken her for å si at doktorgradsnivået er unntatt fra forslaget om studieavgifter. 

Eventuelt 

11. Eksterne ph.d.-kandidater har stemmerett ved valg, ref. referat fra sentralt valgstyre i 2018 (MED).

Publisert 25. aug. 2022 12:25 - Sist endret 19. juli 2023 03:29