13. november

Referat

Tilstede: MN, JUS, SV, TF, HF, MED, OD, UV, SKS og Studentparlamentet v. Peter L. Hessen. 

# 1 Besøk fra Studentparlamentet

Medlem i Studentparlamentets Arbeidsutvalg, Peter Linge Hessen (Studie- og læringsmiljøansvarlig) var invitert til nettverket. Runde med fakultetene hvor de tok opp følgende punkter: 

  • Hvordan organiseres studiestart på fakultetet? (Faddersjef, koordinatorer, nettverk etc)
  • Hvordan ser studiestart i januar 2019 ut? (Ant. nye studenter, opplegg og arrangementer, etc.)
  • Planlegges noen endringer på opplegg for mottaket i august? 

JUS: Studiestart er et samarbeid mellom fakultetet og studentforeningene (Juristforeningen og ELSA). Studentforeningene har i hovedsak ansvar for sosiale arrangementer. Studiestart i januar er et fast opplegg, sosialt og faglig. Presenterer arbeidslivet. Planlegger store endringer i 2020, i forbindelse med flytting inn i nytt bygg.  

SV: Representert i nettverket med Ingvill og Maria som jobber med studiestart på SV. Fakultetsstyrt stydiestart. Faddersjef og de to i administrasjonen jobber tett sammen. Fadderkoordinatornettverk – de gjør mye av jobben. Faddere på hvert program. Har rekruttert koordinatorer (12 stk) for studiestart høsten 2019. Ila våren: Planlegging av opplegget og rekruttering av faddere. Studiekonsulenter og fadderkoordinatorer jobber tett sammen. Har satt opplegg som er likt på alle programmene våre. Har sosiale fellesarrangementer, bl.a en rebus og en fest. Mottar 1400 studenter + 200 internasjonale studenter på høsten. Studiestart i januar: Sosialt med PSI, felles arrangementer. Og noe faglig. Ca 95 innreisende utvekslingsstudenter + 70 psykologi.  

TF: Samarbeider med Studentutvalget, de velger faddersjef og denne jobber tett med stud.adm. Mye studieteknikkforberedende ila studiestarten. Ellers mye felles arrangementer, både sosiale og faglige, siden vi er små. Varierer noen av arrangementene ut fra hvor mye studeerfaring de nye studentene har fra tidligere.  

OD: Ny i nettverket, vet ikke så mye o studiestart ved fakultetet enda. Anen W fra MED kan svare på vegne av OD.  

UV: Organiserer studiestart litt likt som SV. Ansetter faddersjef og visefaddersjef, hvorav en har ansvar høst og en vår. Skaper god overlapp. Nettverk med studiekonsulenter fra hvert institutt. Sudentutvalget bidrar til å lage UV-dagen. Studiestart i januar er vi i gang med forberedelser til, PPU har mye eget opplegg. Nye utvekslingsstudenter og masterstudenter – lager noen faddergrupper. Høsten 2019 ser vi nå på en helhetlig strategi for rekruttering – lage et opplegg på Åpen dag som skal kobles til studiestart. Visuelt og informasjonsmessig. Se litt på hvordan faddergrupper velges ut, vanskelig spesielt på lektor. Muligens også kutte ned på program på mandagen. Utbedring fra evalueringen. Ca 900 studenter.  

MED: Ansetter faddersjef som rekrutterer en liten gruppe med fadderkoordinatorer som hjelper til. Hadde i utgangspunktet en fra hvert program , men ha utvidet til 5-6 pr program. Har oppstart sammen med odontologi på høsten, siden de er fysisk på samme sted. OD har også egen faddersjef, som jobber tett med MED. Har et opplegg som er delvis forskjellig, men også noe felles. Tradisjonsrik medisinerdåp, rebusløp, temafest etc. Form for aktivitetsdag. I januar har vi fått hjelp av LIK – legestudentenes idrettsklubb – til å organisere noe ved Bånntjern. Lavterskel aktivitetsdag. I august får vi ca 350, i januar ca 120 på profesjonsstudiet på medisin. Fortsatt litt utfordrende å koble på de  internasjonale studentene. 

MN: Har studiestartkoordinator, faddersjef og internasjonal faddersjef. Har et studiestartnettverk med studiekonsulenter, og et nettverk med fadderkoordinatorer på hvert institutt (1-2). Utvalgt/ valgt, fagutvalgene i stor grad involvert i prosessen. Blir klart rundt februar hvert år. I januar tar vi imot internasjonale studenter (80 stk), Hawaionsdag – en studiestartdag for alle nye studenter – er en hel dag som har fokus på studieteknikk, mestring, motivasjon etc. Akademisk skrivesenter bidrar, det er skrivekurs, pop.vitenskapelige foredrag og sosialt opplegg. RF-kjelleren er også med. Dessuten minitorg som viser frem støttefunksjoner. Tre mål fram til H2019: Jobbe med fellesarrangement på MN; jobbe med fadderordning på masternivå og ta en større gjennomgang av informasjonen til de nye studentene.  

HF: Studiestartkoordinator og to ansatte faddersjefer. Jobber mye med å løfte HF-identiteten, har en frivillig fadderleder på hvert institutt – ofte hentet fra den mest aktive foreninga, smat en studiestartkontakt pr institutt. Leder et nettverk for studieadministrativt ansatte på HF hvor studiestart diskuteres. Studiestart i januar: Rekrutterer faddere i dag, får ca 130 internasjonale studenter. Må ha det meste innendørs: Brettspillkvelder, viking and polar bear party, how to dress like a norwegian. Går på guidet tur i Oslo, tidligere: Ekeberg og ned langs Akerselva. Instituttene ikke involvert i januar, men i august skal vi gjøre mye av det samme som tidligere år; ringer studenter som har takket ja, når de kommer så er de automatisk med i fadderordning, jobber med å utvikle faddergruppeordningen. Grillefest onsdagen, og fest på fredagen. Revurderer opplegget fredagen. Utfordring: Få tilstrekkelig mengde faddere fra hvert program. Fokus: God fadderledere på hvert institutt.  

SP/ Peter: Et par av de tingene vi har diskutert mest i SP, er å få til noe for nye masterstudenter. F.eks som på statsvitenskap: Der har 2.årsstudenter et uformelt ansvar for å arrangerer sosiale sammenkomster for nye masterstudenter. Ellers er en evigvarende diskusjon hvordan man inkluderer internasjonale studenter. Ellers har vi stor respekt for arbeidet dere gjør. Noe av det vi savner mest, og som vi får høre stadig vekk, er en god introduksjonsmanual for nye studenter. Løst inspirert av Facebook sin utforsk sin funksjon. Mer tilpasset informasjon til hver enkelt student. Ellers: Viktig å ikke begrense det frivillige engasjementet. For de ferske studentene er det massiv overload av informasjon de første dagene. SP har kontakt med Oslo kommune om å koble på kulturliv og etc, for å få rabattkort etc.  

UV: Vi trenger dere med mer inn i arbeidet vårt! Mentalitetsbygging, bygge stolthet til UiO, vi skulle gjerne sett at dere også bidro til å rekruttere faddere. Hjelp til å fremme hva frivilligheten gjør med ens CV, med ferdigheter etc. 

TF: Det jeg savner er en målsetting for hva fadderorganisasjonene skal oppnå. Vi som jobber administrativt har klare mål, men hva er fadderordningen sine? 

# 2 Oppsummering av sentral evaluering av studiestart 2018

SKS har gjennomført et evalueringsprosjekt av årets studiestart for å få høre hvordan studenter fra ulike fakultet opplever de sentrale studiestartstiltakene; fellesarrangementer,  studiestartinfo, og film fra LINK. Vi har gjennomført fokusgrupper med studenter fra 7 av 8 fakultet, og har til sammen snakket med 59 studenter. 

# 3 Forslag til sentralt studiestartsopplegg 2019

På bakgrunn av evalueringen av årets studiestart (jfr. sak 2), foreslår SKS å gjøre noen endringer på sentrale tiltak, særlig når det gjelder opplegg for fellesarrangementer.

SV: Må diskuterte internt før vi kan komme med tilbakemelding.  

HF: Kunne man vurdert å holde Studentslippet en ukedag?  

SP: Må snakke om organiseringen av faddergrupper. Kan man slå sammen grupper, slik at man ikke er avhengig av at alle faddere deltar? 

TF: Det vanskeligste arrangementet å integrere med det eksisterende opplegget hos oss er velkomstseremonien. Et sprengende moment den første dagen. Skulle ønske det ble flyttet til en annen dag. Er for vår del det sentrale problemet.  

MN: Vi ønsker å gå for alternativ 2, basert på det vi har snakka om lenge. Ønsker en lokal forankring for studiestart. Oppslutningen om fellesarrangementene er ikke optimal. Tror det kommer i klinsj med det lokale eierskapet. Sentralt burde fokusere på arrangementer på Frederikkeplassen.  

HF: Stiller meg også bak alternativ 2, heller fokus på levende campus. Arrangementene har blitt oppjustert, men vi sliter fortsatt med å få studentene til å slutte opp om dem. 

UV: Vi har omrokkert på programmet for å få det inn, men ser at det fortsatt ikke går. 

MED: For oss er datoene også en utfordring, fra og med 2020 vil vi igjen ha ulik studiestartsuke.  

UV: Hva tenker dere om alkoholfri dag på campus? Kan vi diskutere det? 

SKS: Vi tar opp saken med alkoholfri dag på campus på neste nettverksmøte. Skriftlig forslag basert på det som ble lagt frem her i dag blir snedt ut - ber om at alle melder tilbake pr epost om hvilket alternativ de foretrekker. 

# 4 Organisering av faddergrupper

Sak meldt inn fra HF/Sandra:
"Etter at sms-systemet til fadderordninga falt bort, er det vanskelig å vite akkurat hvor mange studenter som kommer til å ville delta i fadderordninga under studiestartuka. På HF har vi forsøkt ulike måter å sette sammen grupper på, men til syvende og sist er det jo oppmøte som avgjør hvordan gruppenes sammensetning blir."

Runde/ erfaringsdeling: 

  • Hvordan gjør andre fakulteter det?
  • Har dere funnet en lur måte å sette sammen grupper på?
  • Hvordan kan vi gjøre ting mer forutsigbart for fadderne?

HF: Vi har en mangefasettert studentgruppe, og kan derfor ikke vite hvor mange studenter som kommer første studiedag som ønsker å være med i faddergruppene eller ikke. Vurderer derfor f.o.m. H-2019 å sende ut påmelding til faddergrupper, lenke i velkomsteposten. gir mulighet for å tilpasse grupper også etter interesser/ livssituasjon. 

JUS: Vi har en ordning hvor man kan sende epost dersom man har studert før, har familie etc. Har egne faddere til dem. Resten av de nye studentene er autmatisk tildelt faddergruppe og får et nummer på velkomstmøtet som angir inndelingen. 

SV: Vi deler ut lapper med numre til studentene på velkomstmøtene, deretter samles gruppene. 

MN: Hos oss skjer inndelingen av studiekonsulenten. Noen kobler det opp mot undervisningen, grupper inndelt etter hvem som skal ha undervisningsgrupper sammen. På velkomstdagen: Studentene blir ropt opp og delt inn i grupper der og da. Men enig med deg i at dette er noe vi må senærmere på - er det den beste løsningen? Jeg vet ikke nok om hvordan det faktisk fungerer.   

TF: Jeg fordeler alle selv, fordi jeg har så få. Vi vil ikke anbefale at studentene selv skal melde seg på, vi synes alle i utgangspunktet skal. dersom man selv må melde seg på vil mange unnlate å gjøre det. 

UV: På lektorprogrammet sliter vi med inndeling, fordi vi ikke vet helt hvilke fag de skal ta. Trenger også å lage et bedre system.  

MN: På årsenhet har vi påmelding.  

SP: Jeg er veldig for at man bare blir tildelt en gruppe. Men har man vurdert å lage spesialgrupper for dem som ønsker mindre fokus på festing og alkohol? 

SV: Dette er ingen ny diskusjon, vi har vurdert det før, men ønsker ikke å segregere grupper av studenter. 

HF: Jeg ønsker at fadderne skal få vite hvem som skal være på gruppa deres, slik at de kan sende dem en epost i forkant. Vi vet aldri hvor stor oppslutning det vil være, hos oss er det mange studenter som ikke blir med, derfor kan vi ikke ha tallvis inndeling.  

MN: Ja, veldig interessant: Hva skjer når man deler inn? Er det mange som faller fra? Hvordan kvalitetssikrer vi at det blir gode grupper med tilstrekkelig antall studenter? Må finne ut mer om hvordan opplegget vi har faktisk fungerer. 

SP: Tenker det er bedre med aktiv avmelding en med aktiv påmelding.  

HF: Men da må studiekonsulentene på banen. 

SKS: På grunn av tid må vi avslutte møtet, men kan gjerne fortsette med denne saken på desembermøtet. 

Publisert 5. nov. 2018 10:48 - Sist endret 24. apr. 2023 15:19