13. september

Referat

Tilstede: SV (Ingvill), JUS (Lisa), HF (Sandra), OD (Nina), MED (Nele), KP (Alex og Mariana), SKS (Anne). 
Ikke tilstede: UV, TF, MN. 

Presentasjon fra møtet. 

# 1 Studiestart august 2018

Runde med orienteringer om hvordan det har gått på fakultetene og sentralt, inkl. oppdatering fra faddersjefsekretariatet/ faddersjefnettverket 

Faddersjefsekretariatet:

  • Godt siste møte i faddersjefnettverket i går, men UV, MN og TF manglet.
  • Fadderkickoff: Festen og det sosiale er viktigst. Kan fakultetene organisere sitt eget arrangement på kveldstid? Faddersjefene positive til å organisere festen selv. 
  • Fadderkursmanualen: Brukt av alle, faddervettreglene var gode! Malen ellers var litt lang, men man tok ut det man ikke trengte. 
  • Sikresiden og Si fra: Litt vanskelige ting å formidle – HF delte det heller ut skriftlig, men nådde det da frem? Kan man lage oppgaver, i stedet for å legge frem info? 
  • Blindern Games: Bra, men ønsker mer idrettsaktivitet. Bruke en større del av campus. Mer gruppeaktiviteter.
  • Faddergodene: Ønsker å ha UiO-nett tilbake, samt SiO-kopp.
  • Faddersjefnettverket: Alt i alt var alle fornøyde, syntes det var fint med et sted med kjente fjes. Ønsker mer fokus på det sosiale. Skaper et fellesskap. Kan faddersjef fra ELSA bli invitert med?
  • Bruken av ordet studiestart – hvis vi studenter blir pålagt å bruke dette begrepet, må rektoratet også følge opp. 
  • Appell til fakultetene: Kan dere sørge for at faddere drar med de nye studentene på fellesarrangementene? Vår erfaring er at de nye studentene blir bedt om å dra alene. 

JUS:

  • Evaluering ferdig. Uken gikk bra, men noen hendelser som avdekker "ukultur" blant faddere som så sprer seg til nye studenter. Må jobbe videre med dette. Må se på opplæringen, hva som kan gjøres. Planer om å lage en kontrakt for faddere neste år, basert på nye etiske retningslinjer som er vedtatt. 
  • Jobbes også for å bedre samspillet mellom Clubstyret og ELSA.

HF:

  • Studiestart har gått fint, men vi må jobbe videre med fadderorganisasjonen – faddersjef, fadderledere og faddere.
  • Arragementene har gått bra, men Beach Bonanza fungerer ikke på Uglebo – det er ikke dimensjonert for så mange besøkende. 
  • Evaluering: Skal evaluere, sender nettskjema til alle nye årsenhet- og bachelorstudenter. Skal ikke evaluere med faddere.

SV:

  • Det har gått veldig fint hos oss, har fått til en god fadderordganisering. Har jobba mye med fadderkoordinatorene – har seminar med dem, jobber tett opp mot dem. Har tatt fem år å komme dit. Fadderrekruttering har også gått veldig bra. Den beste reklamen for å få gode faddere, er å ha en god studiestart å vise til fra året før!
  • Har både hatt store fellesarrangementer og mye faglig program.
  • Skal ikke evaluere med studenter, kun møter. Fornøyd med opplegget og vil jobbe videre med det. 
  • SV-night skal vurderes. 
  • Antirasistisk senter har vært i kontakt med fakultetet, ang henvendelse til dem om kulturell appropriering mtp utkledningstema på SV-night.

MED:

  • Skal ha evalueringsmøte, stort sett fornøyde
  • Ernæring: ikke faddergrupper med faddere fra ernæring, uheldig for studentene. 
  • Medisin: Noen har meldt om for stort alkoholfokus
  • Skal lages sammendrag om studiestart

OD:

  • Hørt at man er mer fornøyde enn foregående år
  • Gode tilbakemeldinger på felles velkomstsmøte
  • Det har fungert bedre med mer formell ansettelse av faddersjef
  • Det skal bli to faste studiekonsulenter på odontologi
  • Nina går ut av nettverket, Andreas (ny konsulent) kommer inn
  • Evaluering av studiestart overlates til Andreas

Knutepunktet/ Internasjonalt mottak:

  • Alex og Mariana hovedansvar for arrangementer og mottak av internasjonale studenter
  • Varierer litt hvem som møter
  • Orientation Day kansellert – og er under evaluering nå. Blir ikke på Chateu Neuf mer, må derfor bli to møter på campus i stedet. Info fra møtet ble sendt på epost og i Facebook-gruppa i stedet
  • Politiregistering gikk bra, godt oppmøte.
  • First Night in Oslo - fornøyde studenter, men uheldige med været
  • Facebookgruppen brukes aktivt og er nå koblet opp mot UiOs side
  • End of semester survey sendes ut i november

Orientering om videre arbeid med evaluering, rapportering og kartlegging av studiestart sentralt, ved Anne

  • Anne/SKS: Vi sentralt har ikke evaluert våre studiestarttiltak i nevneverdig grad de siste årene. Kun med møter internt, har derfor nå behov for å høre fra studentene selv for å sikre at de tiltakene vi gjør - nettside, sosiale medier, arrangementer og filmer - treffer og fungerer slik de skal. Planlegger derfor evalueringsprosjekt i sept/okt hvor fakultene er velkomne til å delta i arbeidsgruppe. Sender ut bestillingsepost i uke 38. 
  • SV: Bør vurdere om man skal ha en fokusgruppe per fakultet? Da kunne man kanskje fått inn ressurspersoner fra fakultet også? Resultatene vil bli svært interessante for institutter og fakulteter, derfor en fordel om de er kategorisert etter fakultet. 
  • HF: Vil gjerne delta i prosjektet med studiestartkoordinator (Sandra) 
  • SV: Den som styrer fokusgruppen bør i liten grad selv bidra inn, kun fasilitere og observere. 

# 2 SHoT 2018

Kort orientering om funnene knyttet til studentmottak ved UiO, ved Anne.

Runde: Foreligger det noen umiddelbare planer for hvordan man skal jobbe med SHoT-funnene på deres enhet? 

JUS: Kommunikasjonseksjonen ser på det, men jeg skal også bruke undersøkelsen opp mot studiestart.

HF: Har de det verre eller er de bare flinkere til å snakke om det? Må vurdere selve premisset for undersøkelsen - om den forsøker å finne problemer der det ikke egentlig er noen. Viktig å også lese ut av den at mye har blitt bedre! Synes også det er fint at den synliggjør mangfoldet av studenter ved et universitet. Uavhengig av SHoT gjør vi nå en rekke endringer på studiestart: Beach bonanza byttes ut med utekino, frokost med faddere videreføres men fadderopplæring vurderer vi å flytte ut på instituttene. Da kan man gå i dybden på gruppeledelse, seksuell trakassering, rusproblematikk. Prøve å involvere instituttene i videre førsteårsarbeid. Har i to år prøvd å få faglig ansatte til å forplikte seg enda mer til å delta i studiestarten. Skal også endre på opplegget med biblioteksorienteringer - faglærer skal oppfordre til det. Guidet tur med internasjonale studenter – flyttes til senere på høsten og inviterer alle nye studenter! Kommunikasjon og læringsmiljø ved fakultete er også på ballen, men de mest konkrete tiltakene er det studiestart som står for.

SV: Har fått tallene og sett på dem, men har ikke begynt å jobbe med det. Noe skepsis til undersøkelsen på fakultetet, men mange respondenter. Før man tenker på hva man skal fikse, må man fordele ansvaret: Noen av problematikkene her handler om folkehelse, UH-sektoren generelt og generell samfunnsutvikling. Da kan ikke vi ta på oss ansvaret og "løse det" lokalt. Meget negativt fokus i media, får ikke frem at undersøkelsen viser at mye er tross alt også er blitt bedre. 

MED: Også skeptisk til undersøkelsen, men rapporten kommer godt timet til evaluering av studiestart og vil bli tatt med videre inn i arbeidet slik sett. 

OD: Undersøkelsen peker på noen tilfeller av mobbing, men det kommer også opp i studiebarometeret. Lite vi ikke visste fra før. 

SKS: Generelt veldig positive tall for UiO på mottaksbiten. Vi gjør mye bra. Rapporten generelt gis oss mye data, men er usikker på hvilken agenda som ligger til grunn. Spørsmålssettet kan virke litt farget av at bestillerne - samskipnadene - har en agenda og ønsker seg visse svar for å sette politisk dagsorden med saker om sine tjenester.

# 3 Årshjul for studiestart 2018

Oppdatert årshjul for studiestartssamarbeidet mellom sentralt og lokalt. 

Faddersjef – runde om ansettelse/ organisering:

  • OD: Forventer å få ansatt faddersjef til fristen 20.11 - lønner med fast honorar, 5000 kr totalt. Stille på møtene i nettverket, planlegge studiestart sammen med faddersjef for medisin, sørge for at OD blir inkludert og ivaretatt. Rekruttere faddere. Sette sammen faddergrupper. Få møter med studiestartkoordinator. 
  • MED: 10% stilling, lønnstrinn 33. Anne har hatt faste møter med faddersjef.
  • SV: Live fortsetter et helt år til. Arbeidsoppgavene er å få koordinatorene til å gjøre en god jobb – ansvarlig for at vi får nok faddere, organisere fellesarrangementer. Største jobb er oppfølging av fadderkoordinatorer, lager oppstartsseminar., skape lagfølelse, samhold, bygge på frivillighet. Stor stilling, et lønnet verv med fastsum (ca 6000 kr) i måneden. Disponerer tiden sin selv. 
  • HF: Behare fortsetter, ny sjef inn ila oktober. Får en fast sum i måneden i lønnstrinn 40, ca 5500 kr pr mnd. Jobber så lite eller mye som er hensiktsmessig. Hovedansvaret er å rekruttere faddere. Hadde også fadderopplæringen på egenhånd. Jobber mye med kommunikasjonsplan for dem fremover – hvordan kommunisere med de man jobber med utover i organisasjonen. Faddersjefnettverket – kun positive tilbakemeldinger!
  • JUS: Clubstyret står for studiestart – leder derfra sitter i nettverket. Har vært litt dårlig kommunikasjon med andre som også jobber med studiestart, bl. a ELSA som har rekruttert faddere til internasjonale studenter. 
  • SKS: Det er en utfordring å få faddersjefnettverket til å fungere godt. Fordrer at faddersjefene tar initiativ til saker - de må huske at nettverket er til for dem og for at de skal kunne ta opp saker de vil diskutere. Faddersjefsekretariatet kan legge opp til at man som faddersjef får oppgaver å forbrede til neste møte, men det krever at dere følger opp faddersjefene deres. 

# 4 Møter i nettverket høst 2018

Møte 09. oktober: 

  • SKS/evt arbeidsgruppe orienterer om arbeid med evaluering av studiestart
  • Forslag gjest: Studentparlamentets studiestartansvarlige inn som gjest for å høre på + komme med sine innspill/ ønsker til studiestartopplegg 

Møte 13. november: 

  • SKS / evt arb.gruppe legger fram resultater fra evalueringsprosjektet sentralt. 
  • Fellesarrangementer for H2019 vedtas (forslag sendes på epost i forkant)
  • Andre saker: Faddergoder og faddersjefnettverk

Møte 13. desember: 

  • SKS legger fram forslag til opplegg for faddersjefseminar i januar 2019
  • Forslag gjest: Korus (Oslo kommune) og/eller LDO inviteres inn for å diskutere hvordan best legge opp fadder(sjef)opplæring om rus og trakassering 
Publisert 5. sep. 2018 21:46 - Sist endret 7. mai 2023 02:20