Hva sier elever om den norske Grunnloven?

På 1970-tallet ble det vanlig at skoleelever holder tale under 17.mai-feiringen. Johan Tønnesson (ILN) og Kirsten Sivesind (ILS) har analysert noen av disse talene. Studien deres er en del av prosjektet "Textualizing Democracy", ledet av Karen Gammelgaard, finansiert av NFR og Kultrans.

Forskergruppen. Foto: Alf Tore Øksdal.

Johan Tønnesson og Kirsten Sivesind publiserte resultatene av studien i mars 2013 i Acta Didactica Oslo, skriftserien ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning. Last ned og les rapporten "Analyse av tretti 17. maitaler holdt av elever i Norge i 2011 og 2012: Materiale, metode og resultater" (pdf).

Institutt for lærerutdanning og skoleforskning presenterer også rapporten i en artikkel på hjemmesidene sine: Ambassadører for Grunnloven.

"Talene forandrer seg"

I et intervju i Klassekampen 16. mai 2013 fastslår Kirsten Sivesind og Johan Tønnesson at elevenes 17. mai-taler er en viktig institusjon: "– Grunnloven presenteres ofte som en fjern tekst, som ikke har noen aktualitet i dag, men hver 17. mai er barn og unge et talerør for den". Les hele intervjuet (pdf).

Textualizing Democracy

Studien av skolebarnas 17.mai-taler er en del av det tverrfaglige og internasjonale forskningsprosjektet "Textualizing Democracy". Prosjektets hjemmeside.

Publisert 31. mai 2013 08:30