English version of this page

Abelforelesningene 2023

Årets Abelprisvinner Luis Caffarelli og tre spesielt inviterte matematikere holder forelesninger som er åpne for alle.

En gruppe studenter går mot inngangen til Georg Sverdrups hus

Georg Sverdrups hus, Blindern. Foto: Jarli&Jordan/UiO

Abelprisforelesningene er en tradisjon under Abeluka. Årets prisvinner Luis Caffarelli innleder arrangementet med sin prisforelesning. Deretter følger matematikerne Sylvia Serfaty, Alessio Figalli og Luis Silvestre.

Forelesningene i Georg Sverdrups hus på Blindern er gratis åpne for alle, men på grunn av lunsj kreves påmelding i forkant.

Gå til påmelding (dnva.no)

• 10.00–10.15: Velkommen

• Helge Holden, moderator/leder av Abelkomiteen

• Per Morten Sandset, viserektor UiO

• Lise Øvreås, president i Det Norske Videnskaps-Akademi

• 10.15–11.10: Abelprisvinner Luis A. Caffarelli

Non-linear and non-local surface structure problems and some of its application

• 11.10 – 12.05: Professor Sylvia Serfaty

From diffusions to fluid equations: the question of regularity

• 12.05–13.00: Lunsj

• 13:00 – 13:55: Professor Alessio Figalli

From elastic membranes to ice melting

• 14.00–14:55: Professor Luis Silvestre:

Fully nonlinear elliptic equations and applications
  • 14.55–15.00: Avslutning

Ved Styreleder for Abelprisen, Professor Ingrid Glad
Portrettfoto av årets foredragsholdere under Abelforelesningene
Fra venstre: Luis A. Caffarelli (foto: Nolan Zunk, The University of Texas at Austin), Alessio Figalli (foto: ETH Zürich / Giulia Marthaler), Sylvia Serfaty (foto: privat) og Luis Silvestre (foto: privat).

Se også: Abelprisutdelingen 2023

Om Abelprisen

Niels Henrik Abel (1802-1829) var et matematisk geni og en av Norges fremste matematikere. Han formulerte spørsmål som er sentrale i moderne matematikk også i dag.

Abelprisens røtter går tilbake til 1899, da den norske matematikeren Sophus Lie uttrykte skuffelse over at Nobelprisen ikke inkluderte en pris for matematikk. På denne tiden var Norge og Sverige i union, og planene om en matematikkpris ble forpurret av unionsoppløsningen i 1905.

Omtrent et århundre senere, i 2002, etablerte den norske regjeringen Abelprisen, oppkalt etter Niels Henrik Abel.

Les mer om prisen og Abelforelesningene hos Det Norske Videnskaps-Akademi
Publisert 15. mai 2023 16:05 - Sist endret 14. juni 2023 05:04