Impact StartUp - Hvordan vi utløser entreprenøriell kraft for samfunnsinnovasjon

Til vårt Education Forum mars 2023, skal Karen Skarbø fra Impact Startup snakke om samfunnsinnovasjon, ut fra sin erfaring fra Impact Startup.

SPARK Social Innovation

DETTE ER EN SOSIAL ENTREPRENØR
En sosial entreprenør eller impact startup er et selskap som ønsker å bidra til å skape en ny løsning på et samfunnsproblem. De vil skape målbare positive endringer, og samtidig bygge en god og lønnsom virksomhet. Disse selskapene reduserer for eksempel behovet for fossilt brensel, erstatter plast, forbedrer folks helse, hjelper barn til å lykkes i skolen, reduserer fattigdom, gjør nabolag tryggere, skaffer rent drikkevann til en rimelig pris eller revolusjonerer batteriproduksjon.

DERFOR TRENGER SOSIAL ENTREPRENØRER SIN EGEN AKSELERATOR
Flere av verdens mest banebrytende selskaper kom dit de er i dag delvis takket være en godt utviklet startup-scene som tilførte kunnskap, nettverk og kapital allerede i tidlig fase. Vår erfaring viser at sosiale entreprenører har noen behov som er annerledes enn øvrige startups for å lykkes. Selskapene trenger ikke bare forretningsutvikling, økonomisk kunnskap, lederegenskaper og gode skaleringsstrategier. De trenger også kunnskap om hvordan de kan måle og styre etter samfunnseffekt, og bygge en bærekraftig forretningsmodell med flere bunnlinjer. Det betyr også at de trenger å tiltrekke seg investorer som ønsker å bidra til nettopp denne typen verdi. Impact StartUp har kunnskapen, verktøyene og metodene for både selskapene, samarbeidspartnerne og investorene.

Presentasjonen (PDF file) til Karen Skarbø.

Om Impact Startup

​Impact-økonomien er veien til en bedre verden i framtida

Globalt og lokalt står vi overfor mange utfordringer som krever nytenkning. Vi tror noen ideer er viktigere enn andre - for miljøet, samfunnet, livene våre og de som kommer etter oss. Om så mange gode tiltak som mulig får vilkår for å vokse fram, vi vil sammen klare å takle morgendagens utfordringer bedre. Dette er bakgrunnen for Impact StartUp og det vi jobber for hver eneste dag.

14:15:Welcome (Dennis Gan, SPARK Social Innovation)

14:20: Karen Skarbø - Impact Startup.

15:00: Diskusjoner og Q&A

15:30: Mat og mingling.

Sign up

Karen Juul Skarbø, Forretningsutvikler i Impact Startup

Karen J. Skarbø er sivilingeniør fra industriell økonomi og NTNUs Entreprenørskole. Nå jobber hun som forretningsutvikler i Impact StartUp og har et brennende engasjement for å hjelpe sosiale entreprenører å skape målbar sosial og miljømessig effekt. Hun har tidligere vært teknologigründer i drone-startupen Staaker og konsulent innen digital innovasjon.

Man (Kristian smiler mot kameraet. Bilde

Om SPARK Social Innovation Educational Forum

SPARK Social Innovation Educational Forum er åpne, månedlige møter for prosjektteam, partnere og alle som er interessert i hvordan universiteter og akademikere engasjerer seg i arbeid med samfunnsinnovasjon.

Publisert 20. feb. 2023 15:40 - Sist endret 23. mars 2023 09:21