Møte 2/2016 – Utdanningskomiteen

1. Godkjenning av innkalling og referat fra forrige møte

2. Psykometriske analyser og eksamenskvalitet

Innledning ved professor Per Grøttum ved Det medisinske fakultet.

Les mer om Pers prosjekt.

3. SAB-oppfølging: Utdanningskvalitet – Diskusjonssak

Arbeidsgruppens arbeid med tiltak 3: Koordinering av eksisterende støtteressurser for utdanningsvirksomheten og utvikling av delingskultur – inkludert det å utvikle ideen om et Teaching Academy.

Presentasjon i møtet ved dekan Berit Karseth.

4. Innspill til varslet stortingsmelding om kvalitet i høyere utdanning – Diskusjonssak

Invitasjonen fra KD til å gi innspill til den varslede stortingsmeldingen om utdanningskvalitet har nå kommet. Invitasjonen inneholder en mer omfattende bestilling til institusjonene enn tidligere formidlet og svarfristen er nå 1. juli 2016. Arbeidsgruppens foreløpige punkter til UiOs innspill og revidert forslag til intern prosess legges frem til diskusjon.

  1. Har utdanningskomiteen synspunkter eller innspill til forslagene til intern prosess?

  2. Hva mener utdanningskomiteen er det viktigste UiO kan gjøre på egenhånd og i samarbeid med andre, for å styrke utdanningen?Hvordan kan UiO fremme kvalitet gjennom tettere allianser med utenlandske miljøer og integrere utdanning bedre i det internasjonale samarbeidet?

  3. Hvordan kan utdanning vektlegges tydeligere ved rekruttering og i meritteringen av fagpersonalet?

  4. Hva mener utdanningskomiteen er de viktigste utfordringene nasjonalt for å løfte kvaliteten i norsk høyere utdanning?

  5. Har utdanningskomiteen synspunkter på hvordan departementets styring og virkemidler kan utvikles for å stimulere til kvalitet?Ser dere behov for justeringer i nasjonale rammevilkår, lover eller forskrifter for å legge bedre til rette for kvalitetsutvikling i høyere utdanning, og i så fall hvilke?

Vedlegg:

  1. Brev fra KD: Invitasjon til å komme med innspill til stortingsmeldingen om kvalitet i høyere utdanning

  2. Et oppspill til diskusjon fra arbeidsgruppen

5. Orienteringssaker

6. Program for digitalt læringsmiljø – fase 1

Presentasjon ved programleder Gry Anita Hemsing, AF.

Vedlegg:

  1. Etablering av «Program for digitalt læringsmiljø» - fase 1 - forsidenotat

  2. Etablering av «Program for digitalt læringsmiljø» - fase 1 - notat

7. Arbeidsgiverundersøkelsen

Vedlegg:

8. Etter og videreutdanning ved UiO - Diskusjonssak

Saken er en oppfølging fra forrige møte.

Spørsmål til diskusjon:

  • Hvilken plass har EVU innenfor fakultetenes faglige prioriteringer?
  • Hvordan kan en økning i EVU innpasses i forhold til fakultetenes faglige prioriteringer?
  • Er det noe ved dagens organisering som er til hinder for eventuelle ønsker om økt satsing på EVU?

Vedlegg:

9. Retningslinjer for bestått/ikke bestått

Det har lenge eksistert generelle retningslinjer for bruken av bokstavkarakterskalaen, og nå foreligger det et forslag fra Universitets- og høgskolerådet om å innføre retningslinjer for karakterskalaen bestått/ikke bestått.

UHR foreslår at kravet til bestått karakter skal lyde som følger:

«Kandidaten har oppnådd kravene til læringsutbytte og viser nødvendige kunnskaper, ferdigheter og kompetanse».

I beskrivelsen av emner som vurderes etter skalaen bestått/ikke bestått bør følgende omtales:

  1. Læringsutbyttet med utgangspunkt i kvalifikasjonsrammeverket og tilpasset det aktuelle emnet

  2. Obligatoriske arbeidskrav

  3. Kravet til bestått karakter

  4. Hjelpemidler som brukes ved vurderingen (vurderingsdokumenter).

Saken har vært på høring til enhetene, og skal behandles av rektoratet etter at den har vært behandlet i Utdanningskomitéen.

Vedlegg:

  1. Notat av 9. mars 2016 fra avd.dir. i AF til UK – Høring – retningslinjer for bestått/ikke bestått
  2. Høringsbrev av 15. januar 2016 fra UHR
  3. Rapport av november 2015 om retningslinjer for karakterskalaen bestått/ikke bestått fra en arbeidsgruppe oppnevnt av Utdanningsutvalget i UHR.
  4. Høringsuttalelser fra MED, HF, MN, OD, SV og UV 
  5. Høringssvar fra Det juridiske fakultet (mottatt 9. mars 2016)
  6. Utkast til høringssvar fra Universitetet i Oslo

10. Eventuelt

Publisert 18. mai 2016 12:24 - Sist endret 8. juni 2023 12:27