Møte 4/2021 – Utdanningskomiteen

Innkalt til møtet

Ordinære medlemmer

  • Gro Bjørnerud Mo, prorektor og leder
  • Nina Hoel, studiedekan TF
  • Tarjei Bekkedal, studiedekan JF
  • Elin Olaug Rosvold, studiedekan MED
  • Gunn Enli, studiedekan HF
  • Knut Martin Mørken, visedekan MN 
  • Hans Jacob Rønold, studiedekan OD 
  • Trine Waaktaar, prodekan SV
  • Melanie Kirmess, studiedekan UV
  • Bjørn Stensaker, leder LINK 
  • Eystein Gullbekk, universitetsbibliotekar UB
  • Karl Oskar Lie Bjerke, SP
  • Runa Kristine Fiske, SP
  • Susann Andora Biseth-Michelsen, SP

Ledelse og sekretariat

  • Gro Bjørnerud Mo, prorektor 
  • Hanna Ekeli, avdelingsdirektør
  • Kirsti Margrethe Mortensen, rådgiver

Varamedlemmer

  • Tone Dyrdal Solbrekke, professor, 1. vara

  • Studentparlamentet:

    • 1. vara Vemund Haugevik Jernsletten

    • 2. vara  Marius Frans Linus Hillestad

    • 3. vara Karl Henrik Storhaug Reinås

Saksliste

1. Godkjenning av innkalling og referat

Diskusjonssaker

2. SK-ITU Veikart for IT i utdanning

Presentasjon i møtet ved studiedekan og leder i SK-ITU Trine Waaktaar.

3. Arbeidslivsrelevans i høyere utdanning

Regjeringen har nylig avgitt Meld. St. 16 (2020–2021) Utdanning for omstilling — Økt arbeidslivsrelevans i høyere utdanning, med hovedmål om å styrke kvaliteten og arbeidslivsrelevansen i høyere utdanning. UiO har gitt innspill til Stortingets behandling, jf vedlegg.

Det er et mål i Strategi 2030 at UiO skal øke utdanningenes forskningsnærhet og arbeidslivsrelevans, samt studentenes bevissthet om egen kompetanse. UiO har et bredt sett med virkemidler for å nå målene, hvor bruken av Karrieresenterets tjenester er et slikt virkemiddel. Fakultetene planlegger for hvordan karrieretjenester og arbeidslivsrelevans kan integreres på det enkelte studieprogram, samt for hvordan samarbeidet med arbeidslivet skjer gjennom praksisordninger og andre tiltak. 

For at UiO skal kunne nå målene for kvalitet og arbeidslivsrelevans i studiene, og samtidig utnytte Karrieresenterets ressurser på en best mulig måte er det nødvendig med en helhetlig tilnærming til arbeidet. Det må vurderes hvilke tiltak som bør være felles for alle studenter ved UiO, hva som skal være spesifikt for det enkelte studieprogram og hvem som skal ha ansvar for hva fremover. Karrieresenteret må involveres i denne vurderingen, men spørsmålene løftes til Utdanningskomiteen for en første diskusjon.

Til diskusjon:

  1. Hvordan arbeider fakultetene med tiltak som styrker studieprogrammenes arbeidsrelevans og studentenes egen bevissthet om sin kompetanse?
  2. Har studiedekanene synspunkter på hvordan Karrieresenterets kompetanse og tjenester best kan utnyttes? 

Vedlegg:

4. Posisjonsnotater

Presentasjon i møtet ved viserektor Åse Gornitzka. 

Vedlegg:

Orienteringssaker

5. SK-ITU

Innkallinger og referater er tilgjengelig via SK-ITU – Strategisk koordineringsgruppe for IT i utdanning - Universitetets senter for informasjonsteknologi (uio.no) 

6. Nyhetsbrev fra Diku

Utdanningskomiteens medlemmer bes melde seg på nyhetsbrevet til Diku. 

7. Informasjon om tiltakspakken for studenter i regi av SiO

SiO har totalt fått 20,8 millioner kroner fra regjeringens tiltakspakke, herunder 13, 4 millioner til lønn, 2,2 millioner til psykisk helsetilbud og 5,2 millioner til sosiale lavterskeltilbud. Midlene skal brukes i 2021, og tiltakene skal nå alle studenter og i størst mulig grad gjennomføres av studenter. 

Det er viktig at enhetene merker seg at administrative og vitenskapelige ansatte, eventuelt enheter, kan søke om midler til sosiale lavterskeltilbud så lenge målgruppen er studenter. Mer informasjon om søknadsprosedyre er ventet innen kort tid. 

8. Lansering av SHoT

Tilleggsunderesøkelsen til SHoT som ble gjennomført i mars og april vil lanseres mandag 26. april kl. 13-15. For mer info og påmelding se SHoT 2018 (studenthelse.no).

9. Porteføljeprosjektet våren 2021 og involvering av enhetene

Notat av 9. april 2021 fra Avdeling for studieadministrasjon vedrørende
Porteføljeprosjektet våren 2021 og involvering av enhetene med 
mandat og oppdatert tidsplan
.

10. Eventuelt

Publisert 13. apr. 2021 10:32 - Sist endret 8. juni 2023 12:37