Styringsutfordringer i staten - om forholdet mellom departement og direktorat

Partnerforums andre møte i økonomistyringsnettverket.

Målet for seminaret var å utforske hvordan teori kan bidra til å belyse forutsetningene for god informasjonsstrøm og tillit mellom departement og underliggende virksomheter. Seminaret presenterte erfaringer fra virksomhetsledere om hvordan det oppleves å bli styrt.

12:15

Registrering, enkel servering

12:30

Velkommen ved Partnerforum

12:35

Delegering og incentiver i staten – har teoriene noe å lære oss? (pdf)
Rune Sørensen, professor, Handelshøyskolen BI

13:10

Erfaringer fra styringsdialogen mellom departement og etat (pdf)
Ingunn Midttun Godal, avdelingssdirektør, Klima- og forurensningsdirektoratet

13:40

Kommentar (pdf) ved Tor Saglie, Institutt for statsvitenskap, Universitetet i Oslo

13:55

Diskusjon ledet av Thomas Baardseng, seniorrådgiver, Finansdepartementet

Om nettverksmøtet
Styring av statlige virksomheter er en utfordring. Hva er suksesskriterier for god etatsstyring? Hvem definerer hva som er god styring? Styringsdialogen mellom departementer og virksomheter i staten er krevende og kompleks. Den skiller seg i sin natur fra styring i private bedrifter, hvor resultater oftest kan måles i kroner, og hvor insentiver dermed lettere kan koples til resultater. I statlig virksomhet er målene ofte motstridende, politiske styringssignaler er ikke alltid klare, det er ofte uklart hvilke sammenhenger det er mellom innsats og effekter – og det er vanskelig å måle om virksomhetene lykkes.

Noen vil hevde at selv om vi blir bedre til å følge opp regelverket gjenstår store styringsutfordringer. På dette nettverksmøtet er vi opptatt av å forstå bedre hvilke betydninger som kan tillegges mer uformelle sider i forholdet mellom departement og etat. Er det ulike kulturer for styring i departementene? Tillit mellom de involverte partene er viktig. Hva truer tilliten? Hvem styrer egentlig?

Om Rune Sørensen innlegg
Innlegget vil presentere teoretiske perspektiver på delegasjon. Først klassisk delegasjonsteori (prinsipal-agent modellen), og dernest delegasjon begrunnet i troverdighetsproblemer. Avslutningsvis drøftes også insentiver til at delegasjon kan gå "for langt", blant annet politisk ansvarsfraskrivelse ("blame-shifting") og delegasjon som er begrunnet i politiske kostnader ved å oppnå enighet (transaksjonskostnader). I foredraget benyttes noen eksempler hentet fra en fersk undersøkelse av styring av statlige selskaper og forvaltningsorganer med eget styre.

Om innlederne

Rune Sørensen er professor ved Institutt for samfunnsøkonomi ved BI. Sørensen har vært professor ved Handelshøyskolen BI fra 1989. Han var prorektor ved BI i perioden 1993-97, og han var ansatt som stipendiat og førsteamanuensis ved Institutt for statsvitenskap (Universitetet i Oslo) i perioden 1982-1989. Sørensen er professor II ved Forsvarets Høgskole (2006-). Sørensen ble tildelt Handelshøyskolen BIs forskningspris for 2005.

Ingunn Midttun Godal er avdelingsdirektør ved Avdeling for tilsyn og vann i Klima- og forurensningsdirektoratet. Hun er utdannet sivilingeniør i kjemi fra NTNU. Hun har tilleggsutdanning i pedagogikk fra Universitetet i Tromsø og i strategi og forretningsutvikling fra IMD i Lausanne. Ingunn Midttun Godal er opptatt av ledelse og styring, hun har tidligere vært stabsdirektør i Mattilsynet og bl.a. hatt ulike lederstillinger i Det Norske Veritas.

Tor Saglie er ansatt ved Institutt for statsvitenskap ved Universitetet i Oslo. Saglie er utdannet cand.polit. (statsvitenskap) fra Universitetet i Oslo fra 1976. Han ble Norges første arbeids- og velferdsdirektør da Arbeids- og velferdsetaten ble opprettet 1. juli 2006. Saglie har tidligere vært departementsråd i Kommunal- og regionaldepartementet fra 2003, og universitetsdirektør ved UiO.

Thomas Baardseng er seniorrådgiver i Finansavdelingen i Finansdepartementet. Han arbeider i Økonomistyringsseksjonen, som forvalter Økonomiregelverket i staten. Baardseng har tidligere arbeidet i Helse- og omsorgsdepartementet og Kunnskapsdepartementet. Han er utdannet statsviter fra UiO.

Partnerforum
Emneord: Styring, Økonomi, Forvaltningspolitikk