Anonym

Publisert 2. des. 2014 03:14

Som jeg nevnte i tidligere innlegg, så har Converse også kommet med reklamekampanjer hvor de på mer vellykket vis har greid å appellere både til sine uavhengige og kommersielle fans, i motsetning til i eksempler jeg tidligere har presentert.

Publisert 2. des. 2014 01:18

Når man ser eldre, eller godt voksne i 50-års alderen iført All-stars (eller sneakers i det hele tatt), legger man gjerne automatisk ekstra merke til det. Om man gjør det i positiv eller negativ forstand, kommer blant annet helt an på de eldre personene som har dem på, naturligvis hva skoene er kombinert med klesmessig og om de går for en crazy eller nedtonet modell. Jeg for min del mener det er ganske tydelig når enkelte bærer et typisk ungdommelig produkt med sterkt ønske om å virke yngre/mer ungdommelige enn de er, i motsetning til de enkelte som bærer produktet som en naturlig forlengelse av sin stil og/eller personlighet. Ikke at det nødvendigvis er negativt at folk ønsker å fremstå som yngre/mer ungdommelige, men det kan absolutt virke noe i mot sin hensikt.

Publisert 1. des. 2014 23:48

Da Super 8-kameraet til Kodak ble lansert i 1965, var entusiasmen så stor rundt den teknologiske nyvinningen at konkurrentene selv reklamerte for produktet. Bell & Howell skrev: ”[We] would like to tell you about a great new achievement from its biggest competitor”. I annonsen var et bilde av Kodak M2.

Publisert 1. des. 2014 18:32

Som nevnt i forrige bloggpost, vil jeg i analysen min av Blackmagic Cinema Camera se på to markeder som historisk kan ha påvirket kameraets design; på den ene siden det profesjonelle markedet, på andre siden forbrukermarkedet. I denne bloggposten skriver jeg litt om de historiske bevegelsene innen det profesjonelle markedet, og hvilken innflytelse disse har hatt på Blackmagic sitt valg av design.

Publisert 1. des. 2014 18:17

Blackmagicdesign har tradisjonelt sett produsert utstyr for film- og videobransjen, men lanserte i 2012 sitt første filmkamera. Kameraets funksjonsevne og spesifikasjoner kan sammenliknes med profesjonelle kameraer i toppklassen, men retter seg mot et nytt marked, et sted mellom det profesjonelle og forbrukermarkedet.

Publisert 30. nov. 2014 14:11

Å forstå eller avdekke den iboende “meningen” i en ting, tekster, klær, tale, kroppsspråk, m.m. (alt som kan kan brukes til å konstruere en løgn som Umberto Eco skrev) kan være en gunstig tilnærming i mange ulike disipliner; bl.a. litteraturvitenskap, medievitenskap, kunstteori og ikke minst innen design. Hva betyr et designobjekt, hvordan betyr det noe, og hvorfor? Semiotikk dette som problem, metode og mål. Hvor semantikken fokuserer på ordet og setningens iboende mening, fokuserer semiotikken på hvordan alle typer tegn utrykker noe alene, og i en struktur med andre objekter. Som Roland Barthes hevder i boken The Semiotic Challange kan ikke et objekt unnslippe en mening - objekter som tilsynelatende er skapt uten mening har nettopp meningsløsheten som sin mening. Et objekt hos Barthes er i hans bok The Semiotic Challange definert slik: “[...] as what is fabricated or produced; it is of finite substance, standardized, formed, and normalized... the object is then above all defined as an element of consumption… ”.

Publisert 17. nov. 2014 22:59

De siste årene har Converse All-Starskoene gått fra å nesten utelukkende bli forbundet med en viss brukerkultur, til å bli ekstremt populære og ha oppnådd høy status i nærmest alle sosiale grupper og klasser. Tross endringen, synes Converse allikevel å holde på sin opprinnelige brukergruppe og til en viss grad image. Jeg ønsker å se litt på hvordan og hvorfor skoene som ofte på folkemunne er blitt omtalt som både stygge, billige og uergonomiske nå blir sett på "alles" fot. Jeg ønsker å se på hvordan den nye og den opprinnelige brukerkulturen tilnærmer seg skoen, og ikke minst hvordan den opprinnelige brukerkulturen forholder seg til at skoene er blitt mer kommersielle, og ikke lenger representerer visse holdninger eller kunstneriske uttrykk i like stor grad.

Publisert 4. nov. 2014 00:07

“Design is medicinal, sometimes chemically active, sometimes just a placebo. Like any medicine it has side effects. Inside pollution is without a doubt one of the most harmful of them. Andrea could be considered like a sort of remedy for the side effects of design.” - M. Lehanneur

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.