Hvor skal du hen, Askeladden? Til Åtvekdal og bygge en ny sivilisasjon.

"Tiden er inne" mumler Tuslingen. "Inne for hva?" spør Askeladden. "Inne for å forlate Tvønnoing" sier Tuslingen bastant. Med brystet hevet høyt, en fot på baugen og en pekefinger mot stjernene ser Askeladden på Tuslingen med et smil om munnen: "Vil du være med, så stig på!".

Bildet kan inneholde: hånd, frisyre, lys, gest, finger.

Tørr du?

Askeladden kommer opp på dekk med sot i ansiktet og ledninger i høyrehånden. Prosedyrene for posisjon, hastighet og retning er installert og tiden er endelig inne for å planlegge turen til Åtvekdal! Han har også installert norgesglass fylt med nordavinden i alle ender av båten, slik at den kan rotere 360 grader rundt uten å bruke drivstoff fra hovedraketten. I verdensrommets vakuum er det ingen friksjon med molekyler som kan stoppe båten, så den trenger ikke å ha motoren gående hele tiden slik som på et fly. Askeladden planlegger å gi båten korte dytt for å endre kursen.

Bildet kan inneholde: sirkel, skråningen, symmetri, mønster.
Figur 1: Sketsj av reiseplanen til Askeladden. Blå planet er Tvønnoing som er hjemplaneten, grønn planet representerer Eggre, rød planet er Fjerenes og lilla planet er Åtvekdal. Den striplete linjen er et forslag på reisen båten kommer til å ta.

Båten skal rett ut i fra Tvønnoing og inn i bane rundt Åtvekdal, slik som vi allerede har argumentert for. Det er viktig at båten kommer inn i en så sirkulær bane som mulig, fordi båten vil da få en konstant hastighet rundt hele Åtvekdal. Veien båten kommer til å ta vil være vanskelig. Den er nødt til å krysse to planetbaner for å komme til Åtvekdal, Askeladden har tegnet den tenkte reisen i figur 1. Her ser vi at han allerede har begynt å tenkt på at planetene beveger seg samtidig som båten gjør det. Planetene har hver sim striplete linje som er plasseringen til planetene når båten er i bane rundt Tvønnoing (hjemplaneten).

Askeladden dekker hele gulvet i plantegningene for reisen til båten. Tuslingen plutselig gjennom døra og ser forslaget til reiseplanen som Askeladden har fikset. "Hva om vi kommer ute av kurs? Hva skal vi gjøre da?" spørr Tuslingen fortumlet. Askeladden tenkte en stund før han sier: "Vel, siden vi fortsatt har 800 kg igjen med drivstoff får vi bruke den store motoren til å rette oss opp!". Dette er ingen dum ide fra Askeladden sin side. Dyttene fra den store motoren i korte trekk og i rett retning vil rette på hastighetsvektoren til båten om den skal være ute av kurs. Men hvordan i all verden kan båten havne ute av kurs om det er ingenting i vakuumet som stopper den?

Figur 2: Sketsj av noen som leker romsonde i verdensrommet ved å løpe langs en landevei.

Høres ut som Askeladden har glemt en liten kraft som heter gravitasjon! Alle planetene og stjernen kommer nemlig til å trekke på båten, når den er ute i det tomme rom. Vi husker at gravitasjonskraften er avhengig av radius, så det er viktig at Askeladden hele tiden sjekker avstanden mellom alle planetene med den nye implementerte radaren. For kommer båten for nærme enten Fjerenes eller Eggre, vil de trekke hardt på båten og den vil få en ganske drastisk retningsendring. Du kan se for deg at du løper langs en vei med begge armene rett ut i 90 grader, som du kan se i figur 2. Den ene hånden din hekter seg fast i en lyktestolpe og du blir slengt rundt den og bort fra veien. Du klarer ikke holde deg fast mer og slipper lyktestolpen og fortsetter videre i en helt annen retning. Akkurat det samme kan skje med båten om den kommer for nære en planet den ikke skal. Askeladden regner seg fram til at det har de ikke drivstoff til! Han blir nødt til å planlegge oppskytningen slik at det ikke skjer!

Han roter fram simuleringen av solsystemet i skapet og begynner å planlegge.

 

Publisert 16. nov. 2021 11:08 - Sist endret 16. nov. 2021 11:08