Pensum/læringskrav

Chris Barnard: Animal behaviour - Mechanism, Development, Function and Evolution, 2004. Kap. 1-11 er pensum, kap. 12 utgår.

Kollokvier uke 48 (Kap.11 forts.)

Hvordan påvirker det biologiske og fysiske miljøet kommunikasjonssignaler som f.eks. lydsignaler?

Hva legger man i begrepet mottakers psykologi?

Diskuter i hvilken grad bienes dans kan regnes som et språk.

Gi grunner for og imot at sjimpansene kan lære å bruke et ekte språk.

Kollokvier uke 47 (kap. 10)

1. Hvorfor har de fleste dyr kjønnet formering?

2. Hvorfor er sex ratio vanligvis 1:1?

3. Unntak fra 1:1 regelen

4. Hvorfor kan det være konflikter i naturen over sex ratio? Gi eksempel.

5. Gi en oversikt over parbåndsystemer hos dyr.

6. Forklar polygyni-terskelmodellen med en figur.

7. Hypotester for leik

8. Former for spermiekonkurranse

9. Genetiske og ikke-genetiske fordeler ved partnervalg

10. Forklar immunokompetansehypotesen

11. Hvorfor foretrekker hunner symmetriske hanner?

12. Hva menes med MHC? Forklar hvorfor MHC kan være viktig ved partnervalg

13. Hvorfor kopieres makevalg, og hos hvilke dyr forekommer dette?

14. Hva menes med ”parental care” og ”parental investment”?

15. Hvorfor adopteres andres unger i naturen?

16. Hvorfor kan det være konflikt mellom foreldre og avkom i mengde av omsorg?

Hvilke taktikker bruker hver av partene, og hvem ”vinner” konflikten?

Kollokvier uke 46

Kap.11 - Kommunikasjon

Hva menes når man snakker om diskret, gradert og komplekst i forbindelse med signaler?

Hvordan er signaler oppstått, og hva menes med ritualisering av signaler?

Hvilke modeller er laget for å forklare hvem som vinner konflikter, og hva slags signaler brukes i konfliktsituasjoner?

Når lønner det seg å gi ærlige signaler? Hvorfor er ikke alle ærlige?

Kollokvier uke 45 (kap. 9)

1. List opp fordeler og ulemper med å leve i en gruppe

2. Hva menes med “selfish herd” effect?

3. Hva menes med “reproductive skew” Gi eksempler og forklar.

4. Hva menes med eusosialitet?

5. I hvilken grad er kinseleksjon nødvendig for å forklare eusosiale insekter

6. Lag grafisk model som forutsier hvor stort territorium et dyr skal holde i godt og dårlig habitat, ut fra relasjoner mellom cost og benefit.

7. Hvorfor hjelpe egen unge og ikke søster eller bror?

8. Hvordan gjenkjenne søsken: hva er vanligst?

9. Forklar spillet Fangens dilemma.

10. Hva menes med Tit-for-tat spillet? Gi eksempel på test.

Kollokvier uke 44 (kap. 8)

1. Hva er argumentene for at vi antar at dyr furasjerer optimalt?

2. Hvordan måle dette: hva skal optimaliseres?

3. Hva menes med marginal verdi teoremet?

4. Diskuter hvor lenge en fugl skal tilbringe på et sted for å hente mat til ungene avhengig av hvor lang reisetid det er. Bruk en grafisk modell, og forklar hvilke antagelser som du tar.

5. Hvis ikke resultatet stemmer med en optimalitetsmodell, hva er konklusjonen?

6. Hvilke andre faktorer kan påvirke matsøket enn å være energi- og tidseffektiv?

7. Forklar hvor mye vannplanter og landplanter en elg bør få i seg ut fra energibehov, saltbehov, og magemål.

8. Predator-bytedyr: hva menes med en funksjonell respons?

9. Diskuter ulike former for anti-predatoratferd.

Kollokvier uke 43 (kap. 7)

1. Diskuter hvordan man kan teste om habitatvalg er:

  • aktivt/passivt
  • medfødt/lært.

2. Hva menes med en ideell fri fordeling?

  • Forklar denne ved bruk av en figur der du ser på fitness som funksjon av antall individer på to ulike lokaliteter.
  • Hvordan teorien kan brukes til å forklare fordeling av bladlus på et tre?

3. Definer begrepene orientering og navigasjon.

4. Når skal vi forvente at dyr tekker (migrerer)?

5. Forklar hva som menes med kalkulert og ikke-kalkulert trekk. Gi eksempler.

6. Noen av våre fuglearter har partielt trekk.

  • Forklar hva som menes med dette.
  • Forklar hvordan man kan teste om dette skyldes arv eller miljø.

7. Hvordan finner dyrene frem på trekket?

Kollokvier uke 41

25. Gi eksempler på tidlig utvikling av adferd (ontogeni) hos et individ. Forklar fuglesangens ontogeni.

26. Hvilken betydning har miljøet og stimulering av sansene for utviklingen av individet?

27. Gjør rede for de to hovedformene for assosiativ læring, nemlig klassisk betinging og instrumentell betinging. Kan dyr trenes til å lære det meste, eller er det begrensninger i læringsevnen. Begrunn svaret, gjerne med et eksempel.

28. Hva kjennetegner en pregingsprosess (imprinting)? Hvilke typer har man?

29. Hvilke andre læringsformer finnes? Hva kjennetegner de ulike formene?

30. Forklar hvorfor dyr leker og i hvilke dyregrupper det forekommer.

Kollokvier uke 40

19. Diskuter om dyr er selvbevisste. Finn mulige forsøk som viser det.

20. Hva menes med ‘Theory of mind’? Hvilke eksperimenter er gjort, og støtter de at dyr kan ha en mental forestillingsverden der de kan sette seg inn i andres intensjoner.

21. Hvilke modeller er satt opp for å vise om dyr lider overlast, og hvordan kan disse påvirke vårt syn på dyrevelferd?

22. Hva legger man i begrepet genetisk determinisme? Gi eksempler på adferdstyper med ulik grad av genetisk determinisme.

23. Hvordan kan man vise at gener har effekt på adferd?

24.Hva menes med konflikter innen genomet, genompreging (’genomic imprinting’) og fluktuerende assymetri?

Kollokvier uke 39

13. Nevn de ulike sansene man finner hos dyr. Hvorfor har dyr ulike sanser? Hvilke fordeler kan du tenke deg ved de ulike typene?

14. Hormoner kan ha både aktiviserende og organiserende (effect under utviklingen – ontogenien) effekter. Ta utgangspunkt i et av hormonene som har begge effekter, og forklar kort hvordan det virker på en organisme.

15. Forklar hva man mener med en biologisk klokke. Hvilke komponenter inngår og hvor finner man dem.

16. Hvilke begrensninger gir fysiologien for dyrs adferd?

17. Hva er motivasjon? Forklar kort hvordan de ulike motivasjonsmodellene virker.

18. Forklar hva som menes med et kognitivt/mentalt kart. Gi eksempler der man mener de må ha et slikt kart.

Kollokvier uke 38

7. Hvorfor bruker man spillteori i atferdsbiologien?

8. Hva menes med en evolusjonær stabil strategi (ESS)?

9. Gjør rede for hauk-due spillet, og Hauk-due-Borger spillet. Forklar hvorfor det i det siste spillet bare blir én strategi som er ESS, mens det i første spillet blir en blanding av de to strategiene i et visst forholdstall.

10. Hva menes med alternative strategier? Hvordan kan man skille om en atferd er "best of a bad job" eller ESS?

11. Hvilke store forandringer har skjedd i nervesystemet gjennom evolusjonen fra encellete til mer komplekse dyr?

12. Hva er forskjellen på sansing og persepsjon, og hvordan kan man forklare hvorfor ulike dyrearter oppfatter verden forskjellig?

Kollokvier uke 37

1. Diskuter om adferd er målrettet. Hva ligger bak den adferden vi observerer? Forklar de ulike nivåene som kan forklare hvordan valg av adferdsresponser kan skje.

2. Hva menes med proksimate og ultimate forklaringer? Gi eksempler som illustrerer de to forklaringsnivåene.

3. Hvordan passer Tinbergens 4 spørsmål inn i de to nivåene? Finn flere eksempler til hvert av spørsmålene.

4. Metoder til å bestemme om gener påvirker adferd.

5. Diskuter ulike definisjoner av “fitness”.

6. Hva menes med: genseleksjon, individ seleksjon, gruppe seleksjon, kinseleksjon, seksuell seleksjon?

Publisert 10. aug. 2004 12:14 - Sist endret 17. nov. 2004 14:58