Mindspace

Mindspace består av fem studenter ved institutt for informatikk. Forskning viser at musikk kan positivt påvirke psykisk helse, og i den anledning ønsker vi i dette prosjektet å redusere følelsen av ensomhet gjennom musikk som kan knytte folk sammen. 

Bildet kan inneholde: person, panne, nese, hår, ansikt.

Målgruppe

Før vi landet på en spesifikk målgruppe, gjorde vi en rekke intervjuer for å kartlegge hvilken brukergruppe vi ønsket å fokusere på. I disse intervjuene fikk vi ulike perspektiver på hvilke grupper som muligens er utsatt eller spesielt sårbar for ensomhet, uavhengig av korona-situasjonen. Basert på disse intervjuene valgte vi å fokusere på musikkinteresserte barn/unge tenåringer i aldersgruppen 10-14 år. 


Datainnsamlingsmetoder

I dette prosjektet har vi valgt å benytte oss av forskjellige datainnsamlingsmetoder. Vi brukte semi-strukturerte intervjuer, observasjon og workshop sammen med bruker, som utgangspunkt for datainnsamlingen. Formålet med dette var å få ulike perspektiver på temaet, som sørget for at vi fikk bedre innsikt i brukergruppen vår. Vi benyttet oss av åpen koding for å analysere dataen. Gjennom et affinity-diagram, som vist i bildet under, kategoriserte vi våre funn. Avslutningsvis utførte vi en summativ evaluering sammen med to deltakere i gjeldende brukergruppe.

Bildet kan inneholde: håndskrift, post-it lapp, tavle, font, gest.

 


Prototyper

Vi brukte begrepene tilgjengelighet og åpenhet som retningslinjer for både datainnsamlingen og idémyldringen. Vi har hatt flere idéer og brukt tid på å utforske designrommet. Derfor har vi vært forsiktige med å låse oss til kun én ide. Videre presenterer vi to av våre initielle idéer, samt vår endelige løsning. 

Lavoppløselige prototyper

Hensikten bak våre lavoppløselige prototyper “Match en venn” og “Escape room skattekiste”, var å muliggjøre samarbeid for å oppnå et felles mål. 

Prototypen "Match en venngår ut på at to brukere samhandler. Hver bruker har hvert sitt apparat med en grønn og en rød knapp, som betyr ja og nei. Brukerne får ja/nei-spørsmål om interesser, og trykker på knappene for å svare på spørsmålene. På denne måten finner man ut om begge brukerne har felles interesser.

"Escape room skattekiste" - Brukeren legger mobilen sin i en skattekiste. Deretter lukker kisten seg, og brukeren er dermed nødt til å løse en rekke oppgaver sammen med andre og oppnå en viss poengsum for å åpne opp kisten. Tanken bak “Escape room skattekiste” i forhold til begrepet tilgjengelighet, var at dersom man låste vekk telefonene sine, ville deltakerne i spillet kunne være mer tilgjengelige for hverandre. I tillegg skulle løsningen være tilgjengelig i form av at det er enkelt å ta i bruk.

 

Endelig prototype

Vår endelige prototype er "Ei hand a holde i". Etter å ha endret målgruppe, kom vi frem til at vi hadde lyst til å fokusere på barn som er musikkinteresserte. Derfor prøvde vi å implementere spill- og musikkelementer i artefaktet vårt. Produktet består av en boks hvor to Arduinoer er skjult, diodene og knappene er synlig for bruker, og en MIDI-kontroller er brukergrensesnittet. Lego ble brukt som materiale, da vi syntes det så bedre ut enn papp, og var mer stødig. Løsningen er koblet på to brett; et som kobler sammen brukerne, og et som genererer lydbølger.

Bildet kan inneholde: produkt, rektangel, font, tre, linje.

 

Bildet kan inneholde: hånd, se, produkt, tekstil, bord.

 


Konsept

De ikke-funksjonelle kravene vi landet på etter datainnsamlingen er som følgende: 

  1. Løsningen må muliggjøre ikke-fysisk interaksjon
  2. Den må muliggjøre en form for mestring
  3. Den må tillate samarbeid
  4. Lav terskel for bruk
  5. Intuitiv å bruke

Disse skulle muliggjøre en form for samarbeid, samt tilhørighet og mestring. Konseptet vi kom frem til ble “Ei hand å holde i”. Man bruker hendene når man spiller piano, og man er en del av et musikalsk fellesskap når man spiller sammen - noe som treffer behovet til brukerne. 


Formkonsept

I og med at konseptet vårt er “Ei hand å holde i”, følte vi at “Åpen hånd” var passende å ha som et formkonsept. En åpen hånd var et symbol som var passende i henhold til åpenhet, tilgjengelighet og trygghet, og et godt uttrykk for samarbeid. Dette kan sies fordi man viser gjerne en åpen hånd mot en man ønsker å hjelpe eller samarbeide med. 


Viktige lenker

Gruppemedlemmer

Fra venstre: Dora, Sahan, Sander, Jakob og Andreas

Publisert 17. mars 2021 11:17 - Sist endret 7. juni 2021 12:09