WeConnect

Nesten en milion nordmenn bor alene og særlig eldre er i risikosonen for å bli sosialt isolerte når ektefelle, venner eller bekjente faller fra. Nyere studier fra Storbrittania konkluderer med at sosial isolasjon er en betydelig risikofaktor for tidlig død blant eldre. Hvordan kan velferdsteknologi motvirke denne utviklingen?

WeConnect team

Bildet kan inneholde: skrift, sirkel, symbol, elektrisk blå, logo.

 


Problemområde

Ensomhet er en vond subjektiv følelse der det er et misforhold mellom ønsket og faktisk sosial kontakt, uavhengig av en persons sosiale omgang.

Sosial isolasjon kan beskrives ved hjelp av:

  • størrelse på sosialt nettverk
  • kvaliteten på det
  • hyppighet av kontakt.


Målgruppe

  • Over 65 år, utenfor arbeidslivet
  • Lite sosialt nettverk med lav kvalitet
  • Lav frekvens på sosial kontakt
  • Normal funksjonsevne for alderen 

Problemstilling

Hvordan kan vi redusere sosial isolasjon hos målgruppen, med fokus på størrelse og kvalitet på nettverk, og/eller hyppighet av kontakt? 


Datainnsamling og analyse

  • Intervju av eldre (målgruppe), pårørende og domeneekspert
  • Relevant forskning
     
  • Tematisk analyse og bruk av affinity diagram

Designworkshop 1

  • Velge designretning og -idé
  • Medbestemmelse, gjensidig læring og samskaping
  • Prioritering av retning for prototyp-utvikling etter analyse

Designworkshop 2

  • Spisse konsept og formkonsept
  • Medbestemmelse, gjensidig læring og samskaping
  • Valg av prototype for høyoppløsning implementering, etter analyse

Prototyping

Etter workshop nr. 2 hadde vi sammen med brukerne utarbeidet et konsept og et formkonsept som vi skulle følge. Konseptet målgruppen ønsket var statusoppdatering med kontaktmulighet og formkonseptet ble betjeningspanel med telefon. En viktig del av kravspesifikasjonen vår var at prototypen skulle være enkel for målgruppe å forstå og bruke i praksis. Vi ønsket derfor å begrense antallet funksjoner og hadde fokus på å forme prototypen etter designprinsippene til prototyping fra IN1050. 

preview

____________________________________________________________________

Evaluering

  • Heuretisk evaluering 
  • Uten brukere
  • Systematisk gjennomgang av kravspesifikasjon i praksis

____________________________________________________________________

Konklusjon

I løpet av prosjektet har vi lært mye om intervju som metode for å samle data, tilrettelegging for brukermedvirkning og hvordan prototype. I tillegg har vi lært mye om prosjektarbeid som arbeidsform. Samarbeidet i gruppen har vært bra hele veien, og de regelmessige møtene har vært viktig for å sørge for dette. Det endelige produktet er et vi er stolte av, og gjerne skulle ha videreutviklet for å se hva det kunne blitt til med mer ressurser og tid. Om vi skulle gjort prosjektet på nytt er det lite vi ville endret på, men det å gjennomføre evaluering med en ekstern person er en av dem. Dette tenker vi kunne gitt innspill som kunne vært verdifulle om vi skulle videreutviklet artefaktet. 
Vi valgte konseptet vårt etter verksted 1 basert på den responsen vi fikk sammenlignet med de andre. Likevel var det andre konsepter som og fikk god respons. En av disse var en clubhouse-radio der brukeren kunne delta i samtaler/ være passive lyttere med kjente og fremmede. Vi valgte bort denne ideen, selv om den og kunne vært interessant å utforske fordi vi opplevde at besøkbuddy i større grad interesserte og engasjerte deltakerne. 
Vi hadde et mål om å ha en brukerinvolverende prosess, hvilket vi i stor grad tenker vi har fått til. I forhold til resultatet erfarte vi at det var vanskeligere enn vi trodde å realisere de konseptene vi lagde, og dette reflekterer prototypen. Den mangler noen viktige funksjonaliteter som vi ønsket å ha med, i tillegg til at den ikke ble like teknisk avansert som vi ønsket. Likevel anser vi prototypen som vellykket da den er relativt høyoppløselig i mulighet til å simulere rolle, og vi har mange ideer til videre utvikling som kunne vært interessante å prøve ut. Vi tenker og at muligheten for å kunne finne et marked for et slikt artefakt er stor, fordi den bærer såpass tydelig preg av brukerdesign. 

____________________________________________________________________

Gruppemedlemmer:

  • Synne
  • Sigrid
  • Jean
  • Selma
  • Erik

Publisert 14. mars 2021 21:08 - Sist endret 3. juni 2021 21:35