BOP

Vi ønsker å undersøke hvilke løsninger, på en interaktiv og leken måte, kan føre til både motorisk utvikling, problemløsning og spill. Målet vårt for prosjektet er å lage et produkt uten bruk av skjermbaserte virkemidler som holder barn i alder 1-3 år underholdt.


Målgruppe:

Vår målgruppe er småbarn i alderen 1-3 år.


Datainnsamling:

Som metode for datainnsamling, så har vi valgt å bruke intervju, observasjon hvordan barn leker og evaluering av prototyper og skisser med domene-eksperter.
Selv om vår målgruppe er små barn, så bestemte vi oss å intervjue foreldre til disse barn som domene eksperter. Vi har gjennomført pilotintervju og hovedintervjuer med domene-ekspertene. Fra behovene vi definerte under analyse av intervjuer og observasjon, kunne vi definere krav til prototypen, blant annet at brukeren skal kunne justere lydnivået.
 

Affinity diagram
Affinity diagram 

Prototyping:
Målet med første idémyldring var å skisse mange ulike løsninger med fokus på konseptet “interaktivitet”. Vi utforsket ulike ideer sammen for å forsikre at vi fokuserte på identifiserte behov av målgruppen. Prototypene i form av en “boks” ble raskt forkastet fordi en av domene ekspertene mente at boks-formen var kjedelig og typisk for andre leker man kunne kjøpe i butikken.

 Ulike skisser

 

“Tall & Dyr” - prototypen hadde som rolle å lære barn tall og ulike dyr gjennom fargerike knapper.


“Interaktivt hus” - prototypen fokuserte på interaktive elementer på alle sidene av huset. Man kunne f.eks. trykke på knappen og se lyset gjennom “vindu” inne i huset. Tanken var å engasjere barn til å utforske ulike sider av huset.


“Radio” - prototypen hadde hovedoppgave å lære barnet symbolsk tenkning, f.eks. ved å trykke på sau-knappen spilles det “Bæ, bæ lille lam”-barnesangen eller skru på lyset med en ekte lysbryter. Prototypen inkluderte mulighet til å justere lyd.


Konsept & Formkonsept:
Vi ønsket at artefakten skulle støtte interaktiv lek hos barn, og derfor valgte vi konseptet interaktivitet.

Bildet kan inneholde: produkt, oransje, rektangel, font, leketøy.
Moodboard brukt som inspirasjon til konseptet

Etter evaluering av første skisser, ble det laget forslag til form konseptet pyramide. Hensikten med pyramide var å tilby målgruppen mange ulike aktiviteter og gjenstander uten å lage for stor artefakt. Pyramideformen viste seg å være en utmerket måte hvordan vi kunne beskytte alt som fantes inne i selve pyramiden og hindre at Arduino komponenter blir ødelagt av våre brukere. Samtidig håpet vi å tilby en enkel og effektiv måte å fange brukerens oppmerksomhet, og frembringe interaktivitet under lek.


Design resultatet:

Sluttresultatet er en pyramide med forskjellige interaktive sider, hver side har en unik aktivitet.

  Lyskryss-siden                                                     Musikk-siden

Bildet kan inneholde: azure, triangel, rektangel, kreativ kunst, elektrisk blå.Bildet kan inneholde: triangel, kontorrekvisita, rektangel, tre, tre.

Stjernehimmel-siden                                              Tavle du kan tegne på


Lenker:

Presentasjon 1

Presentasjon 2

GitHub Kode

Videologo

Av Emilia Sandstrm, Julia Chmurna
Publisert 9. juni 2022 19:14 - Sist endret 15. sep. 2022 13:09