SAGAS

Velkommen til SAGAS

SAGAS består av fem informatikk-studenter ved UiO; Hedvig, Ellen Marie, Miriam, Meimona og Kashmala.Vi har i løpet av dette prosjektet undersøkt relasjoner i par, og hvordan denne kan styrkes. Sammen med brukere har vi utviklet lampen OVO. Denne har til hensikt å visuelt kommunisere brukere og partneres følelser, samt fungere som en samtalestarter.

Bilde av gruppemedlemmene

Fra venstre: Kashmala, Ellen Marie, Miriam, Meimona og Hedvig

 

SAGAS banner

SAGAS består av gruppemedlemmene Kashmala Sheikh, Ellen Marie Andersen, Miriam Gaidi, Meimona Arif og Hedvig Sundby. Gruppenavnet er et palindrom og et anagram fra forbokstavene til alle medlemmenes etternavn.

Gruppemedlemmene har et bredt spekter av bakgrunner fra blant annet informatikk, programmering, psykologi, utvikling, økonomi og administrasjon. Dette har gitt prosjektet forskjellige perspektiver, interessante diskusjonsgrunnlag og en fruktbar idégenerering.

I løpet av prosjektet har vi utviklet OVO i tett samarbeid med brukere og eksperter.


Målgruppen
Målgruppen vår er individer mellom 25 og 40 år som er i et parforhold. Vi ønsket å se nærmere på relasjoner, og hvordan disse utspiller seg. Grunnen til at vi har valgt denne målgruppen er at man ofte i denne aldersgruppen er i en prosess med å etablere familie, gjøre karriere og generelt endre livsstil. Dette er ting som kan kreve mye tid og ressurser, og følgelig kan føre til et økt behov for god kommunikasjon med partner.

Datainnsamlingsmetoder
I den innledende fasen av datainnsamlingen gjennomførte vi en rekke semi-strukturerte intervjuer for å utrede utfordringer og ønsker fra målgruppen. Gjennom analyse av de innsamlede dataene avdekket vi så følgende behov hos brukerne:

  • Tid
    • Til hverandre, til å utvikle og opprettholde relasjonen seg imellom i en hektisk hverdag.
  • Opprettholde relasjon
    • Å ikke miste følelsen av intimitet selv om forelskelsen legger seg.
  • Bli sett
    • Å bli forstått av partner.
  • Mer givende samtaler
    • Fortsette å være nysgjerrige på hverandre og snakke om andre ting enn bare "praktisk, hverdagssnakk", fortsette å bli bedre kjent.

Etter videre progresjon i prosjektet benyttet vi oss i tillegg av observasjon av bruker i brukskontekst, workshop for å utvikle produktet med bruker og evaluering av prototyper med brukere og eksperter. 

Problemområde
Gjennom datainnsamlingen ble det tydelig at kommunikasjon ofte var en opplevd utfordring hos brukere i parforhold, da spesielt kommunikasjon rundt følelser. Brukerne opplevde det som utfordrende å opprettholde og videreutvikle relasjonen og intimiteten dem i mellom, samt å ta opp følelser og behov med partner på en god måte. Vi valgte derfor å gå videre med følgende problemstilling: 

"Hvordan kan vi fasilitere en god relasjon mellom brukere i parforhold?"

Konsept, formkonsept og visjon
Konseptet i prosjektet vårt var samhold. Brukerne ønsket noe som kunne styrke samholdet og relasjonen med partner.

Formkonseptet vi har valgt er et egg i et rede. Dette er i tråd med skandinavisk design som ofte inkorporerer naturlige og organiske former inspirert av flora og fauna. Egget dukket opp som en preferanse hos brukeren, og representerer også noe som må voktes over og pleies for å kunne utvikle seg og leve.

Vår visjon var å skape noe som bidro til gjensidig forståelse mellom brukere i parforhold, og slik bidra til å opprettholde og styrke kjærligheten de har til hverandre.

Tidligere idéer

I løpet av prosjektet har vi vært innom en del ulike målgrupper og temaer. Dette har vært en naturlig utvikling basert på tilbakemelding fra brukere og faglærere, samt tilgang til målgruppen.

I starten av prosjektet ønsket vi å undersøke utfordringer og behov knyttet til målgruppen mødre og barn. Vi ønsket da å utvikle noe som kunne hjelpe forholdet mellom mor og barn, og startet datainnsamlingen med en rekke intervjuer med mødre. Gjennom disse intervjuene avdekket vi blant annet problemområder som:

  • Tilgang til informasjon
    • Under svangerskap.
  • Urolig barn
    • For eksempel når man kjører bil eller er i andre situasjoner hvor man ikke umiddelbart har mulighet til å selv roe barnet.
  • Amming
    • Informasjon og opplæring.
  • Tid
    • Både til seg selv, praktiske ting og partner.
  • Egentid for mor
    • "Å bare være seg selv, ikke kun ha identitet som mamma".
  • Relasjoner
    • Med partner, familie, venner og i barselgruppen.

Det ble imidlertid tidlig klart at en av de største utfordringene brukerne hadde til felles var innen relasjoner (både med partner og andre). Vi bestemte oss derfor for å gå videre med både idéer rettet hovedsakelig mot barnet, og idéer rettet mer mot mor og relasjoner. 

Basert på tilbakemelding fra brukere og gruppelærer gikk vi så videre med idéene basert på brukernes behov innen relasjoner. Dette utviklet seg deretter naturlig til å inkludere alle brukere i parforhold (både med og uten barn), og deres behov og ønsker med tanke på relasjonen til partner.

Progresjonen i prosjektet vårt gjenspeiler dermed flere forskjellige iterasjoner med ulike fokusområder, med en naturlig konklusjon i vår endelige prototype. Relasjoner som tema har alltid vært til stede i dataen, men det var først mot slutten av prosjektet at vi utvidet målgruppen og fokuserte mer direkte på dette. 

Prototyper og skisser

Bilde av tidlige prototyper
Tidlige prototyper fra venstre: TruthOrDare, Omsorgslyset, Let´s Go basert på tema relasjoner. 
Tidlige skisser av uro
Tidlige skisser av prototyper for uro basert på tema urolige barn. 
Bilde av tidlige skisser av prototype for lampe og spill.
Tidlige skisser av prototype for lampe og spill - basert på tema relasjoner. 

Vi har i løpet av prosjektet hatt mange ulike idéer, prototyper og designforslag, og brukt tid på å utforske designrommet.

Endelig prototype

Vår endelige prototype er OVO, en lampe som har til hensikt å visualisere brukerens følelser. Dette gjøres ved at lampen lyser i ulike farger, hvor hver farge symboliserer en kategori av følelser basert på psykolog Jon Trygve Monsens affektbevissthetsmodell. 

Etter å ha endret målgruppe, rettet vi fokuset vårt mot voksne par og den romantiske relasjonen dem imellom. Vi ønsket å utvikle et produkt sammen med brukerne som både løste utfordringen knyttet til samtaler rundt følelser, samtidig som det var en artefakt som brukerne syntes var visuelt tilfredsstillende. I samtale med brukere hadde vi derfor stort fokus på form og design, da vi ønsket å utvikle noe som form- og designmessig passet for målgruppen og dermed var noe de kunne se for seg at de kunne ha stående framme og faktisk bruke. Basert på brukernes preferanser valgte vi derfor å gå videre med et minimalistisk- og skandinavisk-inspirert design, med myke, runde, organiske former og en nøytral fargepalett. Det var i tillegg viktig for brukerne at produktet var lett å flytte rundt og ta med seg etter behov. 

Bilde av lampe
Skisse av prototype for OVO.  

Produktet vårt består av en firkantet skål i lær (bunn) og en hvit lyskuppel (topp), hvor arduinoen med et LED-lys og bryter er skjult halvveis i bunnen og halvveis i toppen, mens en touch-sensor er satt inn på siden av skålen. I tillegg er det en powerbank med, slik at arduinoen kan kobles til denne og lampen dermed blir "trådløs" og bærbar.

Bilde av lampe med bryter
OVO sett fra siden med bryter.
Bilde av lampe uten bryter.
OVO sett fra siden uten bryter. 
Nærbilde av bryter på lampen.
Nærbilde av bryter med symboler for følelser. 
Nærbilde av touch-knapp på lampen.
Nærbilde av touch-knapp (på og av). 

Brukergrensesnittet er todelt, hvor en touch-funksjon er implementert for å skru lampen på og av, mens en bryter kan vris for å velge fargen lampen skal lyse i. Bruker kan velge mellom fem ulike farger (hvor hver farge unntatt hvit representerer en følelse):

  • Hvit
    • Nøytral - representerer ingen følelse, men er et nøytralt utgangspunkt og en mulighet for bruker til å ha lampen stående framme og bruke den også i hverdagen som en vanlig lampe. 
  • Rød
    • Selvbeskyttelse, Selvhevdelse, Selvavgrensning - representerer irritasjon/sinne, forakt/nedladenhet, avsky/vemmelse.
  • Gul
    • De Gyldne Tre - representerer interesse/iver, glede/tilfredshet, ømhet/hengivenhet. 
  • Grønn
    • Selvoppmerksomhet, Selvkritikk, Selvverdighet - representerer skam/sjenanse, skyld/anger, sjalusi/misunnelse. 
  • Blå
    • Tapsfølelser - representerer frykt/angst, tristhet/fortvilelse.
Foto av lampe med blått lys på bord ved siden av TV.
Illustrasjonsfoto av OVO i bruk. 

I tillegg til selve lampen medfølger det også et hefte hvor de ulike følelseskategoriene står forklart. Den første siden inneholder instrukser for funksjonalitetene til OVO, mens den andre siden inneholder en beskrivelse av de ulike følelseskategoriene, samt hvilke farger og symboler som korresponderer til hvilken følelseskategori. 

Heftet, forside og bakside
Bilde av medfølgende hefte, forside og bakside.
Bilde av medfølgende hefte side 2 og 3
Bilde av medfølgende hefte, side 2 og 3.
Foto av lampe med rødt lys på bord ved siden av TV.
Illustrasjonsfoto av OVO i bruk. 

Presentasjonene våre kan du finne her og her.
Kode i GitHub
Presentasjonsvideon vår finner du her.

Av Av Kashmala Sheikh, Ellen Marie Andersen, Miriam Gaidi, Meimona Arif og Hedvig Sundby.
Publisert 16. mars 2022 12:10 - Sist endret 13. juni 2022 13:54