Dark Mode

For dette prosjektet har vi som gruppe valgt oppgaven "å sanse det ikke-sansbare". Vi har valgt å ha aktivitet og moro som fokus-punkter, og har derfor valgt å jobbe med målgruppen terrengsyklister. Det er mye som skjer når man er ute i skogen på tur, og med dette prosjektet ønsker vi å kunne hjelpe våre brukere med å sanse noe dem ikke har sanset før.  

 

B.v: Sofie Thomassen, Naila Nasir, Natalia Nyby
F.v: Andreas Standal, Jørgen Tellefsen, Marcel Burdon K


Målgruppe  

Vår målgruppe for dette prosjektet er terrengsyklister. Hvor deltakeren våre er i alderen 18-45, og er aktive både innenfor fritid -og konkurransesykling.


Tema/problemstilling

Demperne til en terrengsykkel er svært viktige komponenter når en skal ut å sykle i terrenget. Demperne bidrar til en mer behagelig opplevelse da den jevner ut underlaget og gjør at dekkene får bedre grep i terrenget. Dette gjør igjen at en kan sykle fortere og sikrere. Problemet med demperne er at de kan være svært vanskelig å stille inn på en optimal måte. Dempere justeres etter rytterens vekt ved hjelp av justering av lufttrykket, dette gjøres med en enkel pumpe. Utfordringen er at dette er en grov justering som ikke tar hensyn til underlaget og kjørestil. Det er vanskelig å føle/kjenne etter om du har optimalisert demper-oppsettet. Vi valgte å begrense oss til kun fordemper da bakdemperen ligger inne i rammen til sykkelen, hvor det hadde vært vanskeligere å montere vår endelige løsning.



Datainnsamlingsmetoder  

Prosjektet vårt er basert på kvalitative metoder. Vi har valgt en triangulering av undersøkelsesmetoder, «å systematisk bruke minst to forskjellige perspektiver i datainnsamling og analyse». Vi har benyttet oss av undersøkelsesmetodene; intervju og workshop.


Fargekoding fra første intervju / tankekart over problemområder


Workshop med brukerne


Prototyper

Formkonsept: Integrasjon

Konsept: Informasjon 


Low-fidelity prototyper

  • En av prototypene vi kom opp med var bruken av avstandsmåler/ultralyd sensor – måler avstanden fra flaten som er festet på dempegaffelen. Dette er med på å gi oss verdier i cm, og dette er for å se hvor mye demperen spretter opp. Dette viser om demperen er stilt inn riktig eller ikke, på en skjerm.

  • Vi hadde en ny runde med idegenerering hvor vi fokuserte på hvordan vi kunne løse problemstillingen uten skjerm. Her hadde vi noen ideer om bruk av lys (LED-stripe) hvor bruker får ut farger som signaliserer tilstanden, og et potentiometer som man kan dreie på for å tilpasse underlaget brukerne sykler på. Vi følte at måten vi festet og brukte ultralyd-sensoren i den første prototypen ikke var i takt med form-konseptet vårt, det ble for klumpete og stort. Så vi gikk for en løsning hvor sensoren måler avstanden til dekket for å se hvor mye demperen spretter opp og ned.


High-fidelity prototype


Endelig løsning - Optic Echo 

  • Et artefakt som bruker ultralyd til å måle sammentrekningen mellom demper-krone og dekk. Informasjonen vises i sanntid på en LED stripe montert på styret. Den består av rødt, oransje og grønn. Justeringer på underlaget brukeren skal sykle på kan stilles inn ved et potentiometer plassert på styre. 
  • Brukeren ønsker å finne ut om de har for lite luft i demperen sin, dvs. om den er for myk. De fester "Optic Echo" på sykkelen og stiller inn potentiometer mot “10”, som er ment for hardere terreng. LED stripen lyser stort sett grønn, men når de treffer de hardeste partiene, lyser det rødt. Dette signaliserer til brukerne at demperne er for myke, og burde fylles med mer luft.



Presentasjon 1

Presentasjon 2

Kode

Video

Publisert 13. apr. 2023 17:11 - Sist endret 30. mai 2023 10:21