Eureka!

Presentasjon av prosjektet - "Søvn":

Tema:"sanse det ikke - sansbare''.

En god og tilfredsstillede søvn har stor betydning for å opprettholde helse (både mentalt og fysisk) og velvære. Imidlertid viser nylige statistikker fra  "Insomnia-statistikk for Skandanavia i 2022" at to av tre voksne (62%) i Norge sliter med å få sove (Helsestart, 2023). Søvnmangel har flere negative konskvenser blant annet ulike livsstilssykedommer, psykiske lidelser og andre helseproblemer.

Vi ser dette som et viktig området å fokusere på. Derfor ønsker vi å finne løsninger som kunne forbedre søvnkvalitet ved hjelp av teknologiens(sensorer) evne.

Hvem er vi?

 

没有说明。

 

Gruppemedlemmer: Kjersti Ås Røberg, Pia Larsen, Subinur Mahsut, Synnøve Berg Vålerhaugen, Oliver Thomas Kusiak, Mikael Sørli Niane

 

 


Målgruppe:

Målgruppen er folk som sliter med søvnproblemer. For å være mer spesifikt rettet vi fokuset spesielt mot de som sliter med innsovning, oppvåkning og dårlige søvnrytmer. 

 

Det vi har gjort....:

Datainnsamling:

  • 10 Uformelle samtaler: danne innsikt og rekruttering av deltakere.
  • 5 Semi-strukturerte intervjuer: lære om konteksten, finne ut problemområder, identifisere ønsker, preferanser og behov.
  • En observasjon: omgivelser og kontekst.
  • En fremtidsverskted (DMB): gjensidig læring (kontekst og tekniske), innspill, identifisere fellesinteresser, prioritering av problemområder, idemyldring, preferanser, skisser, design sammen med brukere.

  • En mini-workshop og en evalueringssamling: evaluering av prototyper

  • Webinar med Q&A: råd og tips, bekreftelse av hypoteser

  • Ressurser fra Helsedirektoratet: saklige støtte for argumentasjoner, fordypningskunnskap.

Resultater fra datainnsamling:

Vi plukket ut alle relevante informasjon fra intervjuene (representert farge for hver brukere). Post-it-lapper ble organisert på en logisk rekkefølge slik at det blir lettere for bearbeiding. 

Problemområder: det ble mulig identifisere kritiske problemområder, felles interesser, ønsker og preferanser ved hjelp gruppere på en affinity diagram. Resultatet viser spesielt ulike problemer som temperatur, luft, uforventet lys/støy, skjermtid, stress og tanker. Det kom også frem en sammenheng mellom årstider og søvn (lysforhold). Dessuten er å opprettholde en rutine/søvnrytme også en fellesinteresse for alle brukere. Dette ble et godt utgangspunkt for diskusjon med brukere i Workshop.  

 

Workshop med brukere (DMB): 

Workshop startet med en gjensidig læring. Brukere fortalte mer om sine ekspertise og tanker om øvrige problemområder, mens vi viste frem tekniske mulighetene ved å bygge en krets på arduino og komponeter/sensorer med bruksområder. Det utvidet mulighetsrommet og fantasien på en god måte, og ble en akselerator for idémyldringsfasen. Brukere diskuterte mulige løsninger med grove skisser for alle problemområdene sammen med oss, og hele tiden kom frem til sine preferanser, ønsker og prioriteringer. Etter flere runder med brukers prioriteringer og identifisering av felles interesser, så landet vi på fokusområder som faktorer som forstyrrer god søvn i soverommet (f.eks dårlig luft, tørr/fuktig luft og irriterende temperatur etc.) og danne en søvnrytme ved rolig oppvåkning om morgen på et fast tidspunkt. De to fokusområdene understrekte nemlig viktigheten av å etablere en god søvnhygiene.

Problemstilling: "Hvordan kan teknologien hjelpe til å etablere en god søvnhygiene som kan bidra til å forbedre søvn?”."

-   Å hjelpe bruke til å finne ut hvilke faktorer som forstyrrer god søvn (f.eks. høy/lav temperatur, dårlig/tett luft, etc.)

- Å hjelpe brukere til å danne en døgnrytme (stå opp på et fast tidspunkt med en rolig oppvåkning).

Problemstillingen fungerte som en pekepinn for neste designeksperimenter med skisser og tegner sammen med brukere. Tegning av artefakten med ønskede funksjonaliteter ble grunnlaget for videre konkretisering av form og formkonsepeter.


Prototype 1-SleepWell

SleepWell er utviklet med formålet av å hjelpe brukeren utvikle et bedre soveromsmiljø. Artefaktet er utstyrt med sensorer som kontinuerlig overvåker temperaturen og luftfuktigheten i det aktuelle rommet. Dette gir tilbakemelding på klimaforholdene og hjelper brukeren med å opprettholde et optimalt miljø for en fullstendig søvn. Artefaktet er ment for å være aktiv hele dagen, slik at den kan gi tilbakemelding når brukeren trenger det.

Artefaktet er laget slik at brukeren får lett og enkel tilgang til informasjon, slik at brukerne er klar over eventuelle endringer som må gjøres. Det er utstyrt med varslingsikoner som skal lyse rødt for å indikere dårlig luftfuktighet eller for høy/lav temperatur. Samt har knapper som kan søke etter klimaforhold som gir umiddelbar respons.

I tillegg til klimaovervåkning har artefakten funksjonen “belysning av dagslys” på et fast tidspunkt om morgenen. Dette skaper en behagelig oppvåkning for brukeren og bidrar til å etablere en sunn døgnrytme, spesielt når det er mørkt om morgenen på vinteren. Den gradvise økningen i lysstyrke etterligner soloppgangen og hjelper brukeren med å våkne rolig og naturlig, for å unngå brå oppvåkning og hjertebank.

Gjennom en kombinasjon av klimaovervåkning og belysningsfunksjonen, gir artefaktet muligheten til å forbedre deres søvnhygiene. Den skaper et optimalt søvnmiljø og hjelper brukeren med å oppnå en god søvnkvalitet. Ved å integrere disse funksjonene, kan brukeren få fordelen av en mer avslappende og harmonisk søvnopplevelse, samtidig som de opprettholder en sunn døgnrytme.

Arbeid med prototype 1

Konkretisering - konsept og formkonsept:

  • Kosept: harmoni
    • Harmoni passer som konsept for prosjektet vårt fordi produktet ikke skal være forstyrrende, det skal bidra til komfort, følelse av ro og balanse. Et fredfylt og avslappende soverom. 
  • Formkonsept: kuppel
    • Tidløst, klassisk, harmonisk, stabil, gir assosiasjoner til stjernehimmelen og historiske bygg.

Materialisering - lav-oppløselige prototype:

Vi eksperimenterte flere mulige løsninger med ulike designeksperimenter og fokuserte til slutt på følgende lav-oppløselige prototype.

Vår lav-oppløselig prototype 1

  • 3D modellering + videoprototype: Form og utseende(look-and-feel)

Bilde av 3d prototype
  • Fysisk papp protype: rolle

Fysisk prototype

:) Konsept og form-konsept er forankret i undersøkelsene ved at vi bruker ønsker og preferanser fra brukerne som går på at det skal være noe enkelt, ikke-forstyrrende, og gjerne rund form.

Prototype 2-NightWatcher 

Nightwatcher er utviklet med formålet å analysere og registrere brukerens søvnkvalitet mens de sover. Den gjør dette ved hjelp av et kamera utstyrt med infrarøde sensorer. Med infrarød stråling kan artefakten oppdage brukerens pustemønster, bevegelse og detektere om pusten skjer gjennom nese eller munn i løpet av natten, samt registrere brukerens puls.

Om morgenen vil brukeren få tilgang til en analyse av all den innsamlede dataen, som gir innsikt i deres søvnvaner. Dette kan bidra til å identifisere områder hvor forbedringer av søvnhygiene kan være nødvendig. Brukeren kan dermed ta initiativ til å gjøre endringer på egen hånd, eller søke etter profesjonell hjelp dersom det er behov for det. Ved å følge med på endringene over tid, kan brukeren bruke artefakten til å evaluere om søvnkvaliteten forbedres eller forverres basert på gjennomførte tiltak.

Ved å sette fokus på søvnhygiene og søvnkvalitet, bidrar artefakten til å øke bevisstheten rundt viktigheten av sunne søvnvaner. Det gir brukeren muligheten til å ta aktivt del i sin egen søvnhygiene og overvåke effekten av eventuelle tiltak som blir tatt.

Ved å tilby denne teknologien gir produktet brukerne muligheten til å identifisere og adressere eventuelle søvnrelaterte problemer og avvik. Dette kan bidra til å etablere en god søvnhygiene ved å gi brukerne innsikt og bevissthet om deres pustemønstre og eventuelle endringer som kan forbedre søvnkvaliteten.

Arbeid med prototype 2

Konkretisering - konsept og formkonsept:

  • Kosept: Enkelthet
    • Konseptet enkelthet passer fordi dette produktet skal være minimalistisk og diskre. Det skal passe inn i sovemiljøet slik at den så og si skal bli "usynlig" med tanke på at det er et krav fra brukerene.
  • Formkonsept: Firkant
    • Firkantet design er stabilt, pålitelig og enkelt.

Materialisering-lav-oppløslige prototype:

Vi eksperimenterte med hvordan artefaktet kunne se ut bassert på hva brukerene har sagt.  

Etter eksperimenteringen av ulike løsninger, kom vi fram til en løsning (se bilde under). 

Vår lav-oppløselig prototype 2

  • Fysisk papp prototype: rolle

 

 


Ferdigstilling av endelig prototype-SleepWell

Etter nøye vurdering har vi valgt å gå videre med implementeringen av SleepWell-artefaktet. Dette valget ble basert på brukernes oppfatning av produktets potensiale og den forventede nytten det kan gi dem. Vi er overbevist om at SleepWell vil kunne hjelpe brukerne mest og levere de ønskede resultatene.

Prototypen for SleepWell har gjennomgått en oppgradering til en høyoppløselig versjon uten noen endringer i funksjonalitet. Når det kommer til designet tok vi utgangspunkt fra 3D-modelleringen vi lagde som den lavoppløselige prototypen. Den høyoppløselige prototypen er tro mot den opprinnelige visjonen og formålet med å skape et bedre soveromsmiljø for brukerne. Den har fortsatt de samme sensorer som overvåker luftfuktigheten og temperatur i rommet, og gir tilbakemelding om klimaforholdene for å opprettholde gunstig søvnkvalitet.

Artefaktet gir brukerne lett tilgang til relevant informasjon med varslingsikoner som fremdeles lyser rødt for å indikere dårlig luftfuktighet eller for høy/lav temperatur. Knappene gir fremdeles umiddelbar respons ved søk etter ønskede klimaforhold. Brukerne kan fremdeles oppleve den behagelige oppvåkningen med funksjonen "belysning av dagslys" som etterligner soloppgangen og bidrar til en rolig og naturlig våkning.

Til tross for oppgraderingen til høyoppløselig prototyp, er det ikke store endringer som er gjort i forhold til den lavoppløselige prototypen. Dette sikrer at den opprinnelige visjonen og funksjonaliteten for SleepWell opprettholdes, og at brukerne kan fortsette å dra nytte av de samme fordelene for deres søvnopplevelse og generelle velvære.

Prosessen til høyoppløslig prototype 

Først bygget vi en prototype med Arduino Student Kit og egne sensorer/moduler. Målet var å sikre at alle planlagte funksjonaliteter kunne realiseres. Dette ble gjort før vi begynte å jobbe med utseendet, slik at eventuelle justeringer kunne gjøres basert på den tekniske implementasjonen. Valget av komponenter og sensorer for temperatur- og luftfuktighet måling ble ikke veldig utfordrende, siden funksjonalitetene var klart definert. Vi testet og eksperimenterte med de enkelte delene og deretter koblet alle komponentene sammen på et breadboard.

Denne prototypen ble utformet for å adressere alle aspekter, inkludert rolle, utseende og teknisk implementasjon. Vi satset på å lage en integrasjonsprototype slik at brukerne har en mer helhetlig brukeropplevelse for den siste evalueringen i prosjektet.

Vi valgte å bruke 3D-utskrift med filament for å produsere prototypen. Bunnen er laget av matt hvitt plastmateriale, mens lampe delen er laget av gjennomsiktig materiale. Dette valget ble gjort med tanke på brukernes ønske om plastmateriale. Når det gjelder lampe delen på toppen, valgte vi en større lyskilde som kunne gi nok lysstyrke til å vekke brukeren om morgenen, i stedet for de små LED-ene som var inkludert i settet.

Dessverre møtte vi på noen utfordringer, innstillingsfunksjonen som skulle styre lyset i lampen. Brukerne ønsket å kunne justere oppvåkningstiden selv, og dette kunne påvirke utformingen av artefaktet. Vi utforsket med forskjellige måter å teste og vurdere knappenes innvirkning på både utseendet og funksjonaliteten. Etter nøye vurdering valgte vi å bruke en klokkemodul for at brukeren kunne endre på når de ville lampen skulle gå av.

Evaluering med brukere

Etter fullføringen av den høyoppløselige prototypen av SleepWell, inviterte vi brukere til å delta i en summativ evaluering. Hovedformålet med evalueringen var å gjennomføre en akseptansetest for å sikre at løsningen var brukervennlig og kunne tas i bruk.

Evalueringen begynte med en gjennomgang av designprosessen siden forrige møte, der vi informerte brukerne om de tekniske valgene som ble tatt for å realisere løsningen. Dette ble gjort for å gi brukerne en bedre forståelse av det endelige resultatet og begrunnelsen bak designbeslutningene som ble tatt.

Etter workshopen kom brukerne med verdifulle tilbakemeldinger for å forbedre produktet. De ønsket mulighet til å se data over tid, sterkere og varmere lys, grafer for temperaturdata, tydeligere eksponering av temperaturen, informasjon om temperaturforskjeller og tilpasningsmuligheter. De foreslo også smarte løsninger som justering av lysintensitet og fargeskifte. På den positive siden likte de formen, størrelsen og potensialet til prototypen. Disse tilbakemeldingene vil bli tatt i betraktning for å videreutvikle og forbedre produktet i tråd med brukernes ønsker og behov.

Grupperapport

https://www.uio.no/studier/emner/matnat/ifi/IN1060/v23/prosjekter-var-2023/eureka%21/gruppe27_grupperapport.pdf

Teknisk rapport

https://www.uio.no/studier/emner/matnat/ifi/IN1060/v23/prosjekter-var-2023/eureka%21/teknisk-rapport.pdf

 

GitHub-lenke

https://github.uio.no/pialar/IN1060prosjekt

Videolenke

https://www.youtube.com/watch?v=VOYk_TYIeLs

 

 


Presentasjon av prosjektidéGr27 - prosjektide

Presentasjon av lav-oppløselige prototyper: /studier/emner/matnat/ifi/IN1060/v23/prosjekter-var-2023/eureka!/presentasjon-2.pdf

Publisert 15. mars 2023 00:12 - Sist endret 31. mai 2023 14:27