Beskrivelse av målgruppe
Målgruppen vår er unge voksne over 18 som bor i kollektiv med personer de ikke kjenner. Vi har valgt denne målgruppen fordi den er lett tilgjengelig og vi synes det kan være interessant å utforske hvilke problemer, behover og ønsker denne gruppen står ovenfor.
Datainnsamlingsmetoder
Vi har valgt å bruke ulike metoder for datainnsamling i prosjektet vårt. Vi har brukt ulike tilnærminger til intervjuer, som semi-strukturert og ustrukturert. Dessuten har vi gjennført to ulike workshops, og til slutt har vi også hatt en fokusgruppe.
Konsept
Konseptet for vårt prosjekt er "samhold", og visjonen vår er "å redusere terskelen for å ta initiativ til det sosiale, og dermed styrke samholdet gjennom kreative og økonomiske løsninger". Problemet vi fant var at brukerne hadde behov for å være mer sosiale med sine samboere, men at dette ikke skulle gå utover dere private økonomi.
Prototyper
Etter grundige intervjuer, omfattende testing og produktive workshops har vi utviklet flere prototyper, inkludert både skissebaserte storyboard-prototyper og fysiske prototyper.
Prototype 1: Storyboard
Vi har laget en lavoppløselig prototype for å danne oss et bilde av brukskonteksten og situasjonen. Storyboardet konkretiserer konseptet vårt, samhold, ved å illustrere hvordan de har det innad i kollektivet før og etter de har tatt i bruk artefaktet.
![](/studier/emner/matnat/ifi/IN1060/v24/prosjektgrupper/flip-five/skjermbilde-2024-04-25-kl.-10.47.59.png)
Prototype 2: Radio
Denne prototypen er en fysisk modell laget av papp, utviklet for å utforske form- og utseendemessige aspekter. Prototypen inkluderer en kalkulator for å legge til beløp på saldoen. Den har en åpning for innsetting av penger og en lysindikator som viser progresjon. I tillegg er den utstyrt med en høyttaler som informerer brukerne om saldoens beløp. Det er viktig å merke seg at denne prototypen kun er ment for å illustrere tiltenkt funksjonalitet og har ingen reell funksjonalitet.
![](/studier/emner/matnat/ifi/IN1060/v24/prosjektgrupper/flip-five/image-20240423111730-1.jpeg)
Endelig prototype - SammenSnurr
Vårt endelige produkt er SammenSnurr med formål om å bidra til bedre samhold ved å foreslå aktiviteter til et kollektiv. Artefaktet har form-konseptet "lykkehjul" der hjulet inneholder aktivitetsforslag i ulike prisklasser. Disse er illustrert gjennom fargekoder på hjulet. Grønn er laveste prisnivå, og rød er høyeste. Fargene samsvarer med LED-stripen som er plassert vetikalt under hjulet. Artefakten samler inn pantepenger som kollektivet legger inn. Ved bruk av komponentene potensiometer og knappene for "legg til" og "ta ut" samles til en saldo som illustreres gjennom LED-stripen. Grønt lyser hvis summen er 50-200kr, gult lyser for 200-400kr og høyere saldo lyser rødt. Artefakten bidrar til samhold ved at kollektivet utfører de foreslåtte aktivitetene sammen, og dermed blir bedre kjent.
![](/studier/emner/matnat/ifi/IN1060/v24/prosjektgrupper/flip-five/bilde.jpg)
Lenke til video
Lenke til koden i github
Lenke til presentasjoner