Pawtential

Pawtential er en gruppe som består av kattebeundrerne Jenny, Mikka, Mina, Radwa, Laurynas. Sammen i dette prosjektet skal vi utforske pot-ensialet til Arduino, og hvordan vi kan bruke og forme verktøyet til ivrige katteeiere som har lyst til å skape et sterkere bånd med sin pus. 

Prosjektgruppa - Pawtential - sin header med logo.

🐾 Bli kjent med oss!

 

🐾 Målgruppe

Målgruppen vi har valgt er katteeiere som enten eier en eller flere katter. Katteeiere kan ha ulike demografiske bakgrunn, men det alle katteeiere har til felles, er deres kjærlighet og emosjonelle bånd knyttet til katten.

 

🐾 Datainnsamlingsmetoder

Vi har samlet inn brukerinnsikt ved å gjennomføre enkelte intervjuer med brukerne våre, da målet var å bli kjent med brukeren – og pusen, samtidig oppdage eventuelle behov og utfordringer som katteeier. Vi utarbeidet en felles intervjuplan og en semistrukturert intervjuguide. I tillegg opprettet vi en samtykkeerklæring som informerte de fire intervjuobjektene om formålet med datainnsamlingen og hentet gyldige, informative samtykker. Vi har planlagt og utført åpent og lukket observasjon i form av feltstudier når vi utviklet prototyper. Vi har sikret at brukerne våre har innflytelse og medvirkning i det endelige sluttresultatet ved å holde workshops.

Fra starten av designprosessen har brukerne fått muligheten til å foreslå, utforme og vurdere ulike forslag til design underveis. Dette sikrer også at vi – som designere – får et godt grunnlag for forståelse rundt brukerne våre. Mens brukerne får eierskap og medvirkning til artefakten ved å være våre meddesignere i designprosessen!

 

🐾 Milepælsplan

🐾 Workshops

Vi arrangerte workshop for å inkludere brukerne i konkretiseringen av designideer – og utforske løsningsrommet ved å utvide antall og typer løsninger – som gjenspeilet behovet for daglig stimulering. Workshopen ga brukerne muligheten til å ha innflytelse i det endelige designresultatet ved å være en del av utviklingen av lavoppløselige prototyper. 

Alle skissene fra brukerne presenterte den daglige stimuleringen gjennom lek. Bruker 1 hadde skissert en maskin som kaster ball fra avstand. Brukeren nevnte at det kunne bli problematisk å hente ballene hver gang maskinen gikk tom. Bruker 2 hadde to ulike forslag. Det første var en automatisk tryllestav som ville bevege seg fram og tilbake*.* Det andre forslaget var robotmusen som skulle kjøre automatisk når den var på.

 

🐾 Prototyping!

Denne skal ligne på staven deres som har en tråd som holder på en leke. Prototypen skal fungere ved at katten "tråkker"/hopper på boksen, og da vil leken automatisk slå seg på. Deretter skal stangen bevege på seg. Dette fører til at fuglene som henger kommer til å bevege og hoppe.

Denne tilstanden skal etterligne stangen deres når dere leker med katten. Fuglene kan enten lage lyder med en bjelle, eller ha en innebygd lydfunksjon. Med denne prototypen skal vi prøve å aktivere jaktinstinket til katten ved at den skal være interessert i fuglene som beveger på seg.

Annet tilleggsfunksjonalitet som vi har tenkt å implementere er bruk av kloremateriale. Vi har tenkt å dekke stangen og toppen av boksen med kloremateriale slik at katten vil ha mulighet til å klore på den.

Dette skal trimme klørne deres og trene musklene.

Lasertag skal automatisere laser-leken som mange katter elsker. Istedenfor at du skal holde på laseren og styre hvor den skal gå, skal Lasertag automatisere dette for deg. Lasertag er tenkt som et veggdekor som ligner på et fuglehus. Etter en tilbakemelding har vi formet den slik at Lasertag ikke tar oppmerksomheten til katten, men heller laseren som skal lyses fra fuglehuset. Laseren skal bevege på seg og holde katten fokusert.

Vi skal implementere en knapp for å slå Lasertagen på.

Som katteier kan du slå den på før du skal dra ut for å holde katten i aktivitet!

Videre bestemte vi oss for å utforske Catgym nærmere. Vi har utviklet en interaktiv, lavoppløselig prototype av Catgym. I denne prototypen har vi implementert en rotasjonsfunksjon. For å kunne utforske "av og på", har vi brukt Wizard of Oz -teknikken gjennom brukertesting. Vi fant ut at den beste måten å aktivere Catgym på er når katten(e) står på platen.

 

 

🐾 Endelig artefakt!

Det ble Catgym! Vi kom fram til å implementere vektsensor når katten(e) står på platen. Vektsensoren avgjorde «av og på»-funksjonen i artefakten, og det ble derfor viktigere å implementere kvalitative – velfungerende funksjoner – framfor kvantitative.  Bruk av vektsensor/loadcell krevde forståelse av indre mekanismer, kalibrering og nøyaktige målinger for «av og på» funksjonen. Ferdigstilling av vektsensor og mikroservo ble utført gjennom kode. 

Kattene var umiddelbart interessert i Catgym da den ble lagt fram. Selv i en «av»-tilstand begynte kattene å leke med hengelekene. Deretter sniffet de på artefakten, og begynte å klore både på klorestativet og kloreplaten. 

🐾 Video

 
 

🐾 Lenker

Presentasjon 1: Prosjektidé

Presentasjon 2: Prototyper

 

Pawtential: Grupperapport

Pawtential: Teknisk rapport

Github Kode: Catgym

 

 

Publisert 11. mars 2024 12:29 - Sist endret 28. mai 2024 23:57