Élan

Av Nadia Møller, Nikolas Ebbesberg og Guro Handeland 

Hvordan kan et Makerspace være med på å skape bevissthet om bærekraft? Hvordan kan vi koble lokale virksomheter og initiativ for lokal produksjon? Hvilket potensial har Makerspace som formidler av bærekraftige valg for elever på videregående? Dette forsøker vi i Élan å designe for på Elvebakken videregående skole.

IN3010 • Vår 2021 • DiY • Makerspace • Local Cosmopolitanism • Upcycling

Prosjektbeskrivelse

Samfunnet sliter med å ta bærekraftige valg. Flere initiativer er satt på plass, men man er åpenbart ikke i mål. Vårt prosjekt fokuserer på overforbruk av både ressurser og produkter gjennom å øke lokal kompetanse og produksjon.

Élan jobber med hvordan "bærekraft i bakhodet" i konstruksjon av prosjekter på Elvebakken Makerspace kan bidra til å gjøre produksjonskjeden mer bærekraftig. Vi har som mål å endre konsum-tankegang ved å legge til rette for bevisst materialforbruk, ved å konkret jobbe med upcycling og delt læring på Elvebakken Makerspace.

Problemstilling

Vår tentative problemstilling lyder som følgende:

Hvordan kan lokale initiativ bidra til at produktene fra Makerspace Elvebakken er bærekraftige?

Etter videre arbeid med Makerspace ser vi at denne problemstillingen fremdeles er gjeldende. Allikevel har vi spisset fokuset vårt noe.

Hvordan kan kreative prosjekter på Elvebakken Makerspace legge tilrette for sosialisering og bidra til bevisst upcycling?

Vår visjon er å se en mer bærekraftig produksjonskjede ved å designe for læring og kreativitet rundt upcycling på Elvebakken Makerspace.

Visjon om å påvirke Produksjonskjeden så den blir mer bærekraftig

Målgruppe

Prosjektet vårt gjøres i samarbeid med Elvebakken Makerspace. Målgruppen er videregående elever som liker å skape produkter, utforske innovasjon og teknologi. Elvebakken Makerspace ble initiert av elevene selv – en gjeng sterkt selv-dreven ungdom, som ønsker å lære og forstå produksjon av teknologiske produkter. 

Ungdommens engasjement for miljø og bærekraft er en kraftig ressurs for utvikle et visjonært konsept for samfunnsendring. Samtidig er videregående skoler et sted for læring som vil ha ringvirkninger inn samfunnet vårt. Vi ser derfor et potensial for at endret arbeidspraksis hos elevene på Makerspacet vil kunne strekke seg utover Elvebakken og videregående skoler.

Problemområder

Vi undersøker tre mulighetsrom for bærekraftige valg på Elvebakken Makerspace:

Fra råvarer til produkter

Upcycling

Kunnskapsdeling

Etter fokusgruppe, intervju og workshop med studenter og lærer fra Elvebakken med tilknytning til Makerspace har vi definert følgende behov:

Læring

Opplysning

Tilrettelegging

Sosialt

Kreativitet

Samtidig har vi som designgruppe identifisert følgende aktuelle konsept:

Lokal kontekst

Økodesign

Prosjektets fokusområder som venndiagram: Lokal kontekst, Upcycling, Sosial bærekraft, tilrettelegging, Læring, Kreativitet, Materialbevissthet, Økodesign

Metode

Vårt prosjekt baserer seg på en iterativ versjon av Terry Irwins rammeverk for Transition Design. Samtidig inspireres vi av Tonkinwises artikkel om konsum og bruker hans deltagende designteknikker for å sørge for endring i det sosio-materielle maktspillet. Kossoff har inspirert oss til å se Makerspacet som en del av et helhetlig samfunn.  Lockdon og Candy's forslag til heuristikker (lenses) innenfor transition design har hjulpet oss å åpne designrommet - både for oss selv og deltakerne.  

Visions for Design

Vår visjon er å bidra til følgende av FNs bærekraftsmål:

4. God utdanning

9. Innovasjon og infrastruktur

12. Ansvarlig forbruk og produksjon

Samtidig inspireres vi av Kossoffs tanker om holistisk design og bevisstgjøring av veien fra natur til produkt. Her forholder vi oss spesielt til upcycling, og har som mål å bidra til mer erfaring med og produksjon med oppsirkulerte materialer på Elvebakken.

Theories of Change

Vi bruker læring gjennom praksis som vårt hovedpunkt for endring. Vi designer for økt tilrettelegging for læring og integerer bærekraftig produksjon på Makerspace og ønsker med det å skape et rom for "self-directed learning". Vi tror samfunnet vil høste frukter av dette når studentene på Makerspacet selv skal produsere og innovere.

Posture & Mindset

Designerne i Élan supplerer prosjektet med ulike erfaringer. Nadia har en bachelor i etnologi fra Danmark. Nikolas har selv vært med i Makerspace i Tyskland. Guro har nettopp fullført et klima og bærekraftsfag i sosialantropologi. Dette har preget innfallsvinkelen på prosjektet. Samtidig har vi vært aktivt oppmerksomme på diskusjoner om bærekraft i den offentlige diskursen, slik at vårt design er appliserbart og aktuelt.

New Ways of Designing

Vår designprosess baserte seg på  transformativt design rammeverket og ble drevet fremover av bruksorientert design rammeverket. Vårt hovedfokus har vært å gjøre et bærekraftig digitalt designprosjekt - som ikke utmatter deltakerne og samtidig finner de riktige konseptene for å fremme bærekraft. Det har vært krevende og vi har brukt brainstorming og innholdsanalyse i stor grad. Samtidig har Lockton og Candy's "lenses" hjulpet oss å utvide designrommet. Vi har spesielt brukt backcasting som teknikk for å drive designet videre. For å opprettholde kommunikasjon med deltakerne har vi delt en Miro-tavle som vi og de oppdaterer med ideer, muligheter og ønsker. Det er disse som kommer til å merke designets agens og de har derfor hovedrollen i designprosjektet vårt.

Siden vi jobber iterativt har innholdet i rammeverket endret seg. Visjonen har vært mest stabilt gjennom designprosessen. Nye måter å designe på har i påvirket både prosessen og selve designets form.

ReMake

Élan laget en app med som tilgjengeliggjør oppsirkulerte materialer, gir mulighet til å lære mer om bærekraft gjennom enkle og avanserte prosjekter og erfaringsdeling mellom brukerkontoer. Du finner en illustrasjonsfilm av appen ReMake i "Sluttpresentasjon"-linken. 

Førsteside ReMakehjemside ReMake-appProsjektside ReMake

Litteratur

  • Irwin, Terry. “Transition Design: A Proposal for a New Area of Design Practice, Study, and Research.” Design and Culture 7, no. 2 (April 3, 2015): 229–46. https://doi.org/10.1080/17547075.2015.1051829.
  • Kossoff, Gideon. “Holism and the Reconstitution of Everyday Life: A Framework for Transition to a Sustainable Society.” Design Philosophy Papers 13, no. 1 (2015): 25–38.
  • Lima, Geir. "élan". Store norske leksikon. URL: https://snl.no/%C3%A9lan
  • Lockton, Dan, and Stuart Candy. “Vocabulary for Visions in Designing for Transitions.” In Design Research Society Conference 2018, 2018. https://doi.org/10.21606/dma.2017.558.
  • Tonkinwise, Cameron. “Design for Transitions ‒ from and to What?” Design Philosophy Papers 13, no. 1 (January 2, 2015): 85–92. https://doi.org/10.1080/14487136.2015.1085686.
Av Guro Handeland, Nadia Møller & Nikolas Ebbesberg
Publisert 27. jan. 2021 16:57 - Sist endret 20. mai 2021 16:47