Design 4 Fiction

Hvordan kan science fiction bidra til å øke bevisstheten rundt bærekraft? Vi tror en interaktiv spillopplevelse kan utvide designstyrke engasjementet om bærekraft for hjerner i vekst og utvide designrommet for fremtidige løsninger.

Bildet kan inneholde: atmosfære, lys, galaxy, atmosfærisk fenomen, stjerne.

Om prosjektet

I samarbeid med CoFutures og science fiction-avdelingen ved
Realfagsbiblioteket ønsker vi å bidra til økt engasjement rundt bærekraft gjennom en interaktiv spillopplevelse. Spillet skal utfordre spillerne til å tenke kreativt rundt bærekraftige løsninger ved å kombinere elementer fra science fiction og vitenskap for å redde en fremtidig ødelagt verden.

Hvordan kan science-fiction utvide designrommet for en bærekraftig utvikling?

Målgruppen

Vi ønsker hovedsakelig å nå ut til ungdom og unge voksne. Denne målgruppa har sannsynligvis allerede kunnskap om bærekraft, men er fortsatt i et stadie hvor hjernen er plastisk, og holdninger kanskje lar seg forme lettere.

Konsept

[Kommer snart]

Prosess

Transition Design Framework

Vision for Transition

Theories of Change

Posture and Mindset

New Ways of Designing

Videre arbeid
[WIP]

Av Stian Dolmseth, Martine Woldseth, Renate Farberg, Eva Aasen
Publisert 27. jan. 2021 17:00 - Sist endret 15. mai 2021 15:52