Foreldrehjelpen

Hvordan kan vi hjelpe med å oppfordre barn til god oppførsel og dermed forbedre miljø og trivsel i hjemmet ved bruk av innbakt Arduino-løsning? Prosjektet tar for seg en bruksorientert designprosess.

Bilde av prosjekgruppen

Fra venstre: Malin Undeli, Mari Lofthus Arnesen, Sigrid Hoddø Bakås, Kai Chen og Sebastian Olaf Aglen Danielsen.

Tema og målgruppe

 

Før presentasjon 1:

Å være gravid eller nybakte foreldre kan være en vanskelig oppgave for mange. Familien blir utvidet, og for mange kan dette bety at man prioritere noe annet enn seg selv. Det å bli gravid og tiden etter fødselen kan by på mange utfordringer og kan være utrolig tøffe. Kanskje er man ikke like forberedt som man skulle tro? 

Målgruppen vår er gravide og nybakte foreldre der hvor vi retter fokuset mot graviditeten og tiden etter fødselen. Denne gruppen mennesker har nylig vært igjennom en slags forandring i livsituasjonen sin, enten det kom forberedt eller uforberedt. Med dette kommer også ansvar, og at de må prioritere kanskje noe annet enn det man ville ha gjort om man ikke hadde vært i samme siutasjon. 

 

Før presentasjon 2:

Gjennom datainnsamlingen vår, valgte vi å tilpasse både målgruppen og temaet vårt. Fra nybakte foreldre til yngre foreldre under 30, med barn fra 2 til 5 år. Brukerne vi intervjuet hadde større utfordring med barna i den aldersgruppen, ofte kalt trassalderen. De ønsket og hadde behov for ting som mindre støy i huset, bedre kommunikasjon mellom barn og foreldre, bedre søvnvaner samt matvaner og mer tid. Teamet vi endte opp med var velvære, med det overordnet tema: Interaksjon uten skjerm.  

 

Før innlevering av pitch, video og rapport:

Etter andre presentasjon hadde vi mange forandringer i prosjektet vårt, men vi valgte å holde på målgruppen vår; yngre foreldre under 30, med barn fra 2 til 5 år. Temaet vårt forandret vi heller ikke, men vi tilspisset det litt. Temaet var velvære - men velvære kan være så mye. Vi tilspisset det derfor til velvære; miljø i hjemmet.

 

Datainnsamlingsmetoder

 

Før presentasjon 1:

Vi gjennomfører kvalitativ datainnsamling. Vi har kjørt pilotintervju, og justert intervjuformen slik at intervjuet egner seg til vår målgruppe. Vi skal gjennomføre 4 semi-strukturerte intervjuer hvor vi har valgt å stille hovedsakelig åpne spørsmål. Dette gjorde vi for å la intervjuobjektet styre retningen av intervjuet innenfor intervjuguidens premisser.

Målet med datainnsamlingen var å bli bedre kjent med målgruppen og avdekke ulike behov. Vi begrenset oss ikke spesielt til noe tema, men vi hadde åpne spørsmål innenfor f.eks. helse, matvaner, reise, utdanning, og underholdning. Videre ønsker vi å spisse temaet ytterligere videre i prosessen slik at det blir enklere å dekke målgruppens behov.

 

Før presentasjon 2: 

Underveis i datainnsamlings prosessen, begynte vi å sette opp en liste med fellestrekk og ulikheter som oppstod i intervjuene. Vårt første intervjuobjekt var gravid, men hadde også et barn på 2 år fra før av, og hun kunne fortelle oss at hun opplevde flere vanskeligheter i perioden hvor barna var rundt 2 år, der de begynte å få egne meninger og bli mer utadvendte. Dette ble et tema vi fortsatte å ta med i de neste intervjuene, da disse gravide også hadde barn i den alderen fra før av og dette viste seg å være gjentagende. Deretter har vi justert vår målgruppe etter responsen fra presentasjon 1 og datainnsamlingen.

 

Før innlevering av pitch, video og rapport:

- Kjapp fokusgruppe med to husholdniger

- Samtaler over facebook med mødre fra foreldregrupper

- Samtaler med egne- og andre bekjente foreldre

 

Problemstilling

 

Etter å ha samlet sammen funnene fra datainnsamlingen har vi kommet fram til disse problemstillingene som vi ønsker å ta videre for undersøking:

  • Hvordan kan vi utnytte teknologi (Arduino) til å hjelpe og forbedre hverdagen til gravide og nybakte foreldre for at de kan oppnå en enklere hverdag?

Vi ønsker også å se på eksisterende teknologi som Baby Call, Elektrisk melkevarmer osv. Om de kan forbedres på en eller annen måte. En aktuell tanke er å lage en plattform som kan integrere ulike gadgets slik at de kan kommunisere med hverandre

  • Hvordan kan vi justere stemningsleie og dermed forbedre miljø og trivsel i hjemmet ved bruk av innbakt Arduino-løsning?

Vi ser fortsatt på eksisterende teknologi, men som vi kan utvikle for å kunne forbedre velvære og stemning i hjemmene til både de unge foreldrene og barna deres. Eventuelt lage noe som kan integrere med alle parter i huset og si konkret ifra når stemningen er på topp eller når den må forbedres.

 

Nåværende:

Etter å ha gått vekk fra idéen om justering av stemningsleie, og heller gått for et poenggivnings- / belønningssystem, har vi falt på følgende problemstilling:

  • Hvordan kan vi hjelpe med å oppfordre barn til god oppførsel og dermed forbedre miljø og trivsel i hjemmet ved bruk av innbakt Arduino-løsning?

 

Forkastede og evolusjonære idéer og prototyper

 

Før presentasjon 1:

Vi har kommet fram til mange idéer, men disse ønsker vi å ta med videre og se om de egner seg som løsninger:

  • Bevisstgjøring av mat til gravide - kjøleskaps-mathjelper

  • En løsning som utnytter TV titting til en mer lærerik opplevelse

  • Gamification av utfordringer (challenges) mellom nybakte foreldre / gravide

 

Før presentasjon 2: 

Beskrivelse av prototypene

Etter at vi tilpasset målgruppen, kom vi med nye idéer og løsninger: 

  • Sensorer i sengen som merker når barnet begynner å gråte, og roer den ned med f.eks. sang

  • Målestokk i rommet - sjekker støynivået

  • Bamse med stemmeregistrering

  • Boks med stemmeregistering

  • Sovelampe

 

Vi har prototypet to løsninger som skal hjelpe foreldre og barn å holde et behagelig støy nivå i hjemmet, uten at det skal være forstyrrende. Ene prototypen er i form av en bamse, der det er tiltenkt at barnet skal interagere med bamsen når han/hun føler f.eks. at det er for mye støy. Den andre prototypen er en moodbox som aktivt hører på støy rundt seg, og måler støynivået og dette vises på en LED søyle midt på boksen. Dessuten er det tenkt å implementere RFID funksjon til moodbox, der man kan ha flere statuser og at den tilpasses mer til hver enkel familie slik at det passer deres bruk.

 

ENDELIG PRODUKT

 

Idéene våre har endret seg drastisk og vi har hatt mange møter og diskusjoner. Vi har alle kommet med konstruktiv kritikk til forslag og diskutert rundt det slik at vi kan finne problemer med idéer og mulige løsninger før det er forsent. Vi har også tatt imot kritikk fra diverse kanter og hatt brukerfeedback.

Vi fant ut via brukerfeedback at å fokusere på at barna skulle holde seg unna foreldrene en viss tid kanskje ga feil fokus. Vi valgte derfor å endre målet med prototypen og fjerne tidtaker-delen.

Det endelige produktet vi landet på var dette:

Cosmos & Stella. Et belønningssystem foreldrene kan bruke for å enkelt gi barn de poengene de fortjener ved noen kjappe knappetrykk. For å gi barna de poengene de har samlet opp, trykker man da knappen inn én gang og tar den av sporet.

Stella. Navnet på kofferten som barnet eier. Kofferten har 3 stjerner på seg samt 9 lysdioder som hver symboliserer ett poeng. 10 poeng = 1 stjerne. Disse stjernene kan "løses inn" ved bruk av belønningsknappen på Cosmos-boksen. Hver gang et barn får et poeng av foreldrene, lyser en lysdiode opp. Kommer de til tiende trykk, lyser en stjerne opp og lysdiodene nullstilles. Stjernen kan enten spares på eller løses inn ved trykk på belønningsknappen.

Vi tenker at foreldrene selv kan bestemme hva barnet skal gjøre samt hvor mange poeng det får og hva belønningen skal være. Hovedpoenget er at produktet skal være så generelt at mange familier kan bruke det.

Vi har også tenkt på at familier kan ha flere barn. Det ville derfor vært vanskelig å styre poeng med kun én koffert. Løsningen; det går an å kjøpe koffert og RFID-brikke separat; én koffert og én RFID-brikke per barn. Slik kan man enkelt holde rede på alles poeng. Selges i forskjellige farger osv.

 

Eksempler fra tilleggsfunksjoner:

  • Belønningsknappen fungerer også som nullstillingsknapp - hold den inne i 3 sekunder og alle stjerner og poeng blir fjernet fra ønsket koffert.

  • Lysdiode lyser når systemet har strøm for å gi brukeren feedback på at systemet er igang. Hver gang man presser ned RFID-brikken (for å gi poeng), blinker lyset. Hver gang man presser ned belønningsknappen (for å fjerne en stjerne), blinker lyset.

 

Eksempler fra krav til produktet:

  • Barna skal ikke kunne gi seg selv poeng lett - derfor vil RFID-en fungere som en slags lås, det er kun Starpoden (ID-brikken) som kan gi et barn poeng.

  • Man må kunne vite hvilket barn man gir poeng til - derfor vil hver RFID-brikke tilhøre hver sin koffert og man vil (ikke prototypet, men senere) kunne velge mellom flere mønster og farger.

Av malinun sigrihba, marlarn, kaich
Publisert 19. feb. 2016 11:53 - Sist endret 13. juni 2016 10:41