KlePå

Av Espen Thorsen og Magnus Lien

Målet med dette prosjektet var å utvikle et interaktivt system i samarbeid med Akershus Universitets-sykehus. KlePå er et spill som fokuserer på lek, læring og aktivisering. Det kan spilles i grupper, eller alene, og passer best for barn i alderen seks til tolv år.

Med KlePå ønsker vi å gjøre venterommet på barne- og ungdomsavdelingen til et mer trivelig og engasjerende sted. Spillet prøver å imøtekomme alle pasienters behov og begrensninger ved bruk av bevegelses-styrt teknologi.

Prosjektet er utviklet av Espen Thorsen, student ved Institutt for Entreprenørskap; og Magnus Lien, student ved Institutt for Informatikk. KlePå er resultatet av samarbeid med forskere Maja Van der Velden og førsteamanuensis Alma Leonora Culèn.

Prosjektet er også en del av KULU: Kul teknologi for unge med langvarige helseutfordringer. Det er en forskningsbasert gruppe lokalisert ved Universitetet i Oslo. Gruppen forsker på teknologi og løsninger som hjelper unge med kroniske eller varige sykdommer. I KULU legges det vekt på participatory design i.e. at pasientene er med på utforme løsningene gjennom eksperimenter og analyser. KULU har et tett samarbeid med A-Hus og Maja Van der Velden har vært sykehusets representant for vårt prosjekt. I tillegg til dette ble også designprosessen hjulpet i gang og diskutert gjennom fire prosjektmøter med Culèn og Van der Velden.

Vi gjennomførte totalt to etnografiske studier hos A-Hus og en test hos Slemdal Aktivitetsskole, under sistnevnte gjorde vi evaluering av prototypen vår.  Under studiene fikk vi selv føle hvor tomt og kjedelig venterommet er. Det gav oss et sterkere driv til å designe et gøy, spennende og engasjerende HCI prosjekt for A-Hus.

Publisert 25. nov. 2014 15:41 - Sist endret 25. nov. 2014 17:03