Basiselementer i gruppeundervisningen
- Gruppeundervisningen starter onsdag 14. september.
- Oppgavene er stort sett hentet fra kursboken, men de vi skal l�se er
samlet p� en egen oppgaveside.
Mange synes det er enklere � forst� oppgavene om man leser
naturlig tilh�rende tekst i boken f�rst.
- Man kan g� p� den gruppen man vil.
- I tillegg til � f� oppgavene godkjent p� en gruppe m� filene ogs�
leveres elektronisk p� http://www.ifi.uio.no/~inf3330/upload
innen utgangen av hver uke (fredag kl 16.00).
Se "Innlevering av oppgaver" i reglene for
gjennomf�ring av kurset.
- Dette skjer p� gruppetimen:
- Studentene legger hele oppgavesettet som en sammenstiftet besvarelse p� et bord n�r de kommer inn i lokalet.
- Gruppel�rer starter med � g� gjennom viktige punkter i hver oppgave som man b�r legge merke til i vurderingen. (Siden alle som m�ter er godt kjent med oppgavene, kan denne presentasjonen v�re kort og rett p� sak.)
- Deretter henter to og to studenter to sett oppgaver (innlevert av andre) pluss evt. et sett med l�sningsforslag utarbeidet av kursledelsen. To og to studenter retter i samarbeid to sett med oppgaver. Det gis karakter (med begrunnelse) p� hver oppgave.
- Gruppel�rer(e) er tilgjenglig for � svare p� sp�rsm�l og hjelpe til med rettingen.
- Studentene som retter et oppgavesett er ansvarlig for � merke av "godkjent" p� en liste som gruppel�rer har med seg.
H�yst sannsynlig vil det bli krav om � levere oppgavene i elektronisk form f�r man m�ter p� gruppe. Vi har lagt ned mye ressurser i et program som kan avdekke at to tilsynelatende forskjellige programmer stammer fra ett program (dvs. at et program er kopiert selv om variabelnavn, kommentarer, rekkef�lge p� statements etc. er forskjellig). Mer informasjon om eventuelle krav kommer senere.
- De som retter en oppgave, skal sette fullt navn og brukernavn og/eller sin student-ID (gis p� f�rste gruppetime) p� besvarelsen.
- Sett navn p� egen oppgave - ellers vil den neppe bli registrert!
- Navngi filene slik det er spesifisert i oppgaven.
- Hvis du har samarbeidet tett med andre slik at programmer blir nesten like, skal "samarbeidet med [navn]" skrives inn i toppen av filen. Hvis ikke, kan du risikere � bli utsatt for p�stander om kopiering - en type juks Ifi ser sv�rt alvorlig p�.
- Ha med to kopier av egen besvarelse - det er greit � ha noe � sammenligne med n�r en skal evaluere.
- Ha med en utskrift av oppgavene s� dere ser presist hva som skal besvares.
- Ha karakterveiledningen for h�nden.
- Ha med fornuftig arbeid - det blir ofte en del pauser.
- Husk at det ikke bare gjelder � lage "noe som virker"; koden skal v�re oversiktlig og pen og forsynt med kommentarer der det er n�dvendig. Legg vekt p� korte kommentarer om prinsipielle steg i scriptet og unng� kommentarer med lite informasjonsinnhold utover det som st�r i koden. Husk at godt valg av variabel navn etc. ofte resulterer i selvforklarende kode. Alle script uten grafiske brukergrensesnitt skal v�re forsynt med kj�re-eksempler som skal kopieres inn i programfilen, enten som kommentarer eller "multi-line strings". Det er utfordrende � skrive oversiktlig, vedlikeholdsvennlig og utvidbar kode! (Se f.eks. hva som kjennetegner beautiful software.)